۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵

مهمترین تحولات حمل و نقل در هفته‌ گذشته

در هفته اخیر سوژه پرواز ایران-آمریکا کماکان داغ بود و مسئولان هم از احتمال برقراری این پرواز تا دو ماه آینده گفتند البته راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران-قم و بازدید سفرای اعضای اکو از خط‌آهن قزوین-رشت نیز دو رویداد ریلی این هفته بود.
کد خبر : ۱۴۴۱۸۵
صراط: بخش حمل و نقل کشور در هفته اخیر، شاهد ادامه تغییرات در مدیریت سازمان‌‌ها زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی بود.

در این هفته بالأخره مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم به عنوان آخرین معاون آخوندی در بخش حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، تغییر کرد و بالأخره زور آخوندی بر عطاالله صدر چربید و محمد سعیدنژاد طی حکمی از سوی عباس آخوندی، به سمت معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد.

سید عطاالله صدر‌ در مراسم تودیع خود درباره سعید‌نژاد، مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: دوستی من و سعیدنژاد سابقه طولانی دارد؛ وی قبلاً هم جای من را گرفته است، 12 سال پیش نیز که من و آقای سعیدنژاد برای مراسم حج عازم می‌شدیم، وی آنجا هم جای من را گرفت و بلند هم نشد.

صدر همچنین گفت: سعیدنژاد برای سازمان بنادر مناسب است، وی 12 سال استراحت کرده و تازه‌نفس در این سازمان کار خواهد کرد.

‌مراسم تودیع سید عطاالله صدر و معارفه محمد سعیدنژاد، ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه هفته جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی بلافاصله پس از معارفه سعید‌نژاد، به سازمان هواشناسی کشوری رفت و مراسم تودیع بهرام صناعی و معارفه داود پرهیزگار را به عنوان رئیس جدید سازمان هواشناسی برگزار کرد.

* بازدید سفرای کشورهای عضو اکو از خط‌آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا

به گزارش فارس، روز 26 آبان‌ماه بود که بالأخره تعدادی از سفرای کشورهای عضو اکو که از دولت قبلی برای بازدید از خط‌آهن ترانزیتی قزوین - رشت - انزلی - آستارا اعلام آمادگی کرده بودند از این مسیر ریلی بازدید کردند.

بنا به گفته مسئولان در راستای تعاملات بهتر با کشور‌های عضو اکو و با برخی از کشور‌های شمال اروپا، این بازدید توسط دبیرخانه اکو و وزارت امور خارجه برای ارتباط بیشتر برنامه‌ریزی شد تا اعضای اکو نیز بیشتر در جریان پیشرفت این خط ‌آهن و تأثیر آن در ترانزیت بین‌المللی قرار گیرند؛ چندین سفیر و چندین کنسول کشور‌‌های مختلف عضو اکو در این بازدید حضور داشتند.

 * راه‌اندازی قطار سریع السیر تهران-قم

در هفته اخیر یکی دیگر از مهمترین رویداد‌های حمل و نقلی راه‌اندازی قطار سریع السیر تهران-قم بود که از گذشته مردم قم خواستار راه‌اندازی آن بودند.

تصادفات آزادراه تهران-قم با راه‌اندازی قطار فوق‌العاده کاهش می‌یابد ضمن آنکه سرعت سیر و جابه‌جایی بین این دو مسیر افزایش می‌یابد.

معاون مسافری راه‌آهن در این باره به فارس گفت: در راستای هدایت تقاضای سفر‌های جاده‌ای بین قم و تهران و کاهش سوانح رانندگی، قطار فوق‌العاده راه‌اندازی شد؛ قطار سریع‌السیر تهران - قم دارای ظرفیت ‌540 نفر مسافر است.

بنا به گفته راشدی، در حال حاضر ظرفیت این قطارها 540 نفر پیش بینی شده که در صورت استقبال و افزایش تقاضا، امکان افزایش ظرفیت قطار وجود دارد؛ این قطار در هر مسیر با سرعت 150 کیلومتر بر ساعت، در مدت زمان یک ساعت و 45 دقیقه، مسیر تهران - قم و بالعکس را طی می‌کند، واگن‌های این قطار علاوه بر دارا بودن سیستم‌های صوتی و تصویری، مجهز به سیستم گرمایش و همچنین تهویه مطبوع است.

* اعلام آمادگی کتبی ایران‌ایر برای برقراری مجدد پرواز ایران-آمریکا با بوئینگ 747

به گزارش فارس در هفته جاری نیز به موضوع برقراری پرواز مستقیم ایران - آمریکا از سوی مسئولان اشاره‌ای شد.

اولین خبر را مدیرعامل ایران‌ایر داد و گفت: برای برقراری مجدد پرواز ایران‌-آمریکا به مشاور ارشد رئیس‌جمهور اعلام آمادگی کرده‌ایم.

فرهاد پرورش به فارس گفت: از چندی پیش و در دولت یازدهم، مجدداً بر برقراری این پرواز تأکید شده است، اکبر ترکان به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و سرپرست معاونت امور بین الملل ریاست جمهوری، با ارسال نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی و از جمله شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، خواسته است آمادگی خود را برای برقراری‌ پرواز مستقیم ایران و آمریکا اعلام کنند.

بنا به گفته وی، این خواسته دولت است و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز بلافاصله اعلام کتبی کرد که آماده برقراری مجدد پرواز ایران - آمریکا است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفته بود: ایران‌ایر قبلاً نیز پرواز مستقیم به نیویورک داشته است و در صورت صدور مجوز، آمادگی برقراری دوباره این پرواز‌ها با بوئینگ‌های 747 هستیم و در این‌باره هیچ مشکلی نداریم.

* نوریان: احتمال برقراری پرواز ایران-آمریکا تا 2 ماه آینده/ پرواز اول چارتری

به گزارش فارس دومین خبر درباره پرواز ایران-آمریکا از سوی قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی اعلام شد.

نوریان با بیان اینکه اگر مذاکرات چند روز آینده مثبت باشد، آماده برقراری پرواز ایران-آمریکا تا پایان سا‌ل 2013 هستیم، گفته بود: پرواز‌های اول چارتری است البته ایرلاین‌های آمریکایی و کانادایی هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

شرکت‌های آمریکایی و کانادایی پیشنهاد داده‌اند که می‌توانند با هواپیماهای بوئینگ 777 پرواز ایران-آمریکا را برقرار کنند.


منبع: فارس