۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳

آخرین وضعیت روندمذاکرات امروزصبح در ژنو

در حالی هیئت های ایران و 1+5 در جلسات داخلی برای بررسی گفتگوهای یک ساعته صبح امروز به سر می برند، شنیده می شود مذاکرات صبح روند خوبی داشته است.
کد خبر : ۱۴۴۳۴۴
صراط:  مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 که از دیروز با مذاکرات دو جانبه کاترین اشتون به نمایندگی از کشورهای 1+5 و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و تیم هسته ای ایران ادامه پیدا کرده است ، امروز با آغاز دور سوم این مذاکرات در ساعت 9 به وقت محلی آغاز شد.

این مذاکرات پس از یک ساعت و 10 دقیقه به منظور جلسات داخلی ایران و همچنین طرف مقابل متوقف شد.

دو طرف اکنون در مذاکرات داخلی هستند و گفته می شود قرار است تا پایان مذاکرات داخلی خود در رسانه ها مطلبی را عنوان نکنند.

اما اخبار رسیده حاکی از آن است که روند مذاکرات صبح خوب بوده است.

این در حالی است که روز گذشته شایعاتی مبنی بر اختلاف بر سر ذکر حق غنی سازی ایران در پیش نویس توافق نامه وجود داشت طرف مقابل ظاهرا ادعا کرده است که تنها حاضر است این امر را شفاهی مطرح کند که از سوی ایران قابل پدیرش نیست .

مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو از روز چهارشنبه در پی نهار کاری اشتون و ظریف آغاز شد. پس از نشست کوتاه افتتاحیه دو طرف وارد دیدارهای دو جانبه درسطح معاونین شدند و از روز دوم تصمیم بر این شد که کاترین اشتون به نمایندگی از 1+5 با ایران وارد مذاکره شود.

پس ار نشست 3 ساعته صبح دیروز دو طرف وارد مذاکرات محتوایی بر روی متن شدند.

سید عباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان دیشب گفت : در حال کار روی متن مشترک هستیم . روی اکثر مفاد درک مشترک وجود دارد که از این لحاظ پیشرفت حاصل شده است و در چند مورد اختلافی از صبح امروز تا الان پیشرفتی حاصل نشده است.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به زیاده خواهی که از جلسه قبل به این طرف صورت گرفت، اگر طرف مقابل در مواضع زیاده خواهانه خود انعطاف نداشته باشد پیشرفتی نخواهیم داشت.

شایعاتی مبنی بر ادامه مذاکرات تا فردا وجود دارد.

منبع: مهر