۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶

ظریف: بین ایران و 1+5 چالش وجود دارد

وزیر امور خارجه ایران در ژنو در جمع خبرنگاران گفت که موضوع غنی‌سازی ایران در مذاکرات هسته‌ای حقی است که ایران از آن عقب‌نشینی نمی‌کند.
کد خبر : ۱۴۴۳۵۱

صراط: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک مصاحبه خبری گفت که غنی‌سازی ایران در مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 حقی است که ایران از آن عقب‌نشینی نمی‌کند.

آقای ظریف گفت میان ایران و برخی از کشورهای ۱+۵ درباره برخی مسائل چالش‌‌هایی وجود دارد، اما از توضح بیشتر درباره آن نقاط چالشی اجتناب کرد.

با این حال، وزیر خارجه ایران گفت: «برنامه غنی‌سازی جمهوری اسلامی در هر مذاکره‌ای و در هر راه حلی به عنوان بخش عمده راه حل برقرار خواهد بود.»

آقای ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا امکان به پایان رسیدن مذاکرات در روز جمعه وجود دارد گفت که «امکان وجود دارد.»

وی افزود در صورتی که در هیئت‌های کشورهای ۱+۵ اراده سیاسی و حسن نیت برای حل پرونده هسته‌ای ایران وجود داشته باشد، چنین امکانی وجود دارد.

آقای ظریف ادامه داد تمامی هیئت‌های حاضر در ژنو اعلام کرده‌اند هم اراده و هم تمایل برای حل و فصل مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را دارند.

سرپرست هیئت ایرانی در مذاکرات ژنو گفت که با در نظر گرفتن این موضوع که ما تنها سه دور درباره موضوعی که ده سال در آن توافقی حاصل نشده گفت‌وگو کرده‌ایم می‌توان گفت پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای حاصل شده است.

وی در ادامه گفت: «اما ما همیشه با مقداری بلندپروازی و با فشار به تمام روند ـ یعنی هم از لحاظ زمانی به خودمان فشار آورده‌ایم و هم میزان فشردگی مذاکرات ـ با جدیت این موضوع را پیگیری کرده‌ایم تا بتوانیم هر چه سریع‌تر به راه حل برسیم.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضور وزاری خارجه کشورهای ۱+۵ در صورت نزدیک‌تر شدن به «متناقض بودن خبرها» در این مورد اشاره کرد و گفت: «ما فکر می‌کنیم باید مقداری به نتیجه نزدیک‌تر شویم ولی وزرای خارجه خودشان تصمیم می‌گیرند.»

وی افزود: «دیشب فاصله‌مان با آمدن وزاری خارجه خیلی بیشتر بود، اما امروز این فاصله مقداری کمتر شده است.»

ظریف در عین حال تأکید کرد که آمدن یا نیامدن وزرای خارجه به تصمیم خودشان بستگی دارد.

منبع: فارس