۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
آموزش و پرورش در مسیر تحول

داستان پول اجباری از انجمن اولیا پایان می‌یابد؟

انجمن اولیا و مربیان که با قرار گرفتن در زیرمجموعه مدارس غیردولتی به ابزاری برای دریافت پول اجباری از خانواده‌ها بدل شده بود این روزها برای اجرایی شدن برنامه‌های تحولی در آموزش و پرورش از زیرمجموعه مدارس غیردولتی خارج شد.
کد خبر : ۱۴۴۴۹۱
صراط: انجمن اولیا و مربیان طی سالیان اخیر زیر مجموعه سازمان مدارس غیردولتی تعریف شده بود شاید به همین دلیل بود که بسیاری از خانواده‌ها معتقد بودند کارکرد اصلی انجمن اولیا و مربیان به دریافت پول خلاصه شده است.

شاید بسیاری از خانواده‌هایی که چند فرزند دانش‌آموز دارند نامه‌هایی را که از سوی انجمن اولیا و مربیان مدرسه برای دریافت کمک‌های مردمی به دستشان می‌رسد، تجربه کرده‌اند و حضورشان در این جلسات نیز موضوع دیگری جز دریافت پول را تائید نکرده است.

مادر دانش‌آموزی که فرزندش در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کند به خبرنگار تسنیم می‌گوید که انجمن اولیا و مربیان از ما درخواست کرده در جلسه هفته آینده شرکت کنیم تا در رابطه با موضوع کمک‌های مالی خانواده‌ها و تعیین میزان آن صحبت شود.

با وجود اینکه مسئولان قبلی آموزش و پرورش بارها اعلام کرده بودند که کارکرد این انجمن صرفا دریافت پول نیست اما شواهد حکایت از آن دارد که این انجمن‌ها کارایی دیگری ندارند جز اجرای درخواست‌های مدیران مدارس برای دریافت پول اجباری.

اعضای انجمن اولیا و مربیان که تعدادی از والدین دانش‌آموزان هستند در ابتدای هر سال تحصیلی انتخاب می‌شوند؛ آگاه‌‌تر ساختن‌ پدران‌ ومادران‌ و مربیان‌ به‌ معارف‌ اسلامی‌ در رابطه‌ با مسائل ‌رشد و پرورش‌ کودکان‌، نوجوانان‌ و جوانان‌ باتوجه‌ به ‌نیازهای‌ آنان‌ از جهات‌ مختلف ‌معنوی‌، روانی‌، عاطفی‌، سیاسی‌، اجتماعی‌ وبهداشتی،‌ تبیین‌ مسئولیت‌‌ها و تقویت‌ احساس‌ آن‌ دراولیاء ومربیان‌ نسبت‌ به‌ مسائل‌ پرورشی‌فرزندان‌، ایجاد و تقویت‌ و تحکیم‌ رابطه‌ صمیمی‌ بین‌ اولیاء و مربیان‌ از یک‌ طرف‌ و فرزندان‌ ازطرف‌ دیگر،  فراهم‌ کردن‌ موجبات‌ تحکیم‌ مبانی‌ شخصیت‌ و تقویت‌ خودآگاهی‌ درکودکان‌، نوجوانان ‌و جوانان‌ تنها بخشی از هدف‌های تعیین شده برای انجمن اولیا و مربیان است اما این روزها چه تعداد از انجمن اولیا و مربیان مدارس به عملیاتی کردن این اهداف پایبند هستند؟

شاید اگر بگوییم که سال‌هاست کارکرد اصلی این انجمن‌ها به دریافت پول از خانواده‌ها برای تامین هزینه‌های مدرسه خلاصه می‌شود، اغراق نکرده‌ایم اما این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش در دوره گذشته به این موضوع اعتقادی نداشتند؛‌فرشته حشمتیان رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده آموزش و پرورش در دولت دهم در این زمینه عنوان می‌کند: انجمن اولیا و مربیان به هیچ عنوان حق ندارد تصویب کند که از اولیای دانش‌آموزان به اجبار مبالغی گرفته شود، مگر به پیشنهاد مدیر مدرسه که آن نیز باید در راستای تکریم دانش‌آموزان و ارتقای خانواده‌ها باشد و در جلسات انجمن بررسی و مطابق با وضعیت مالی اولیا تصمیم‌گیری شود.‌هم‌اکنون تلقی که از انجمن اولیا و مربیان در سطح جامعه وجود دارد این است که به این انجمن به عنوان دریافت کننده پول از والدین نگاه می‌شود در حالیکه انجمن اولیا و مربیان علاوه بر رفع مشکلات مالی مدرسه اهداف مهمتری همچون مسائل مربوط به امور تربیتی و آموزش را بر عهده دارند.

محمدرضا بورقانی،مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی انجمن‌های مدارس و آموزش خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این پرسش که فعالیت انجمن اولیا و مربیان مدارس صرفا محدود شده است به دریافت پول از خانواده‌های دانش‌آموزان، اظهار می‌کند: هدف از تشکیل انجمن اولیا و مربیان تشکیل اتاق فکر در مدرسه بود تا بتوان از مشارکت اولیا در فرایند تعلیم و تربیت، برنامه‌ریزی، نظارت و آموزش در مدرسه بهره برد. باید بدانیم که محور برنامه‌های آموزشی مدرسه و محور برنامه‌های تربیتی خانواده است که این دو باید به هم کمک کنند.اینکه مدرسه تصمیم بگیرد و برای خانواده‌ها رقم کمک مالی را تعیین کند، تخلف است چرا که مدارس حق تعیین کف برای کمک‌های مالی ندارند و نمی‌توانند برای مشارکت اولیا مبلغ تعیین کنند. ما اعتقاد داریم که کمک‌های مالی خانواده‌ها به مدارس اختیاری است.

در شرایطی که طی سال‌های اخیر اغلب خانواده‌ها به انجمن اولیا و مربیان به عنوان نهادی برای دریافت پول اجباری نگاه می‌کردند در دوران جدید وزارت آموزش و پرورش و با دستور وزیر انجمن اولیا و مربیان از زیر مجموعه مدارس غیردولتی خارج شد و به جایگاه اصلی خود بازگشت.

در نامه‌ای که از سوی فانی، وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده آمده است که سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی، انجمن اولیا و مربیان خانواده منتزع می‌شود این سازمان وظایف قانونی خود را به همراه فعالیت‌های آموزش از راه دور و امور شوراهای آموزش و پرورش انجام می‌دهد و ذیل مجموعه تحت نظر مقام وزارت، سازمان مرکزی، انجمن اولیا و مربیان و خانواده قرار می‌گیرد.

به هر حال جداسازی انجمن اولیا و مربیان از سازمان مدارس غیردولتی تصمیم درستی بود که می‌تواند به احیای این انجمن و خارج ساختن آن از چارچوب دریافت پول منجر شود و طبق گفته‌های محمد بطحایی مدیر کل دفتر وزارتی و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ایامی که ساختارها اجازه تغییات و اصلاح را می‌دهد آنها را تغییر می‌دهیم چرا که در سال‌های اخیر در ساختار سازمانی آموزش و پرورش تغییراتی را شاهد بودیم که برخی از این تغییرات امروز که می‌خواهیم برنامه‌های تحول را در آموزش و پرورش اعمال کنیم مانعی را ایجاد می‌کنند.


منبع: تسنیم