۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱

تفاوت «پژمان» با سریال‌های فارسی‌وان!

محمد علی فارسی در ارزیابی وضعیت مستند در تلویزیون گفت: صداوسیما مدت طولانی است که مستند را رها کرده است و مستند که گل سر سبد همه کشورهای پیشرفته است، در کشور ما مرده است.
کد خبر : ۱۴۴۷۵۲
صراط: سازنده‌ی مستند «مهاجران» گفت: صدا و سیما مدتی است به مشکل بودجه برخورده است و با استراتژی ساخت سریال، تولیدات خود را پیش می‌برد. سریال‌هایی که محتوای مناسبی ندارند. سریال «پژمان» چه تفاوتی با سریال‌های فارسی‌وان دارد؟ الگو، همان الگوی شبکه‌های ماهواره‌ای است و خیلی از جاها همان قالب را گرفته‌اند و آن را ایرانیزه کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه انگار مستند برای تلویزیون اصلا وجود خارجی ندارد‌، گفت: هیچ حمایتی از مستندسازان وجود ندارد شبکه‌ای هم که به عنوان شبکه مستند راه افتاده، نتواسته است به آن تعریفی که باید نزدیک شود روز اول که این شبکه راه‌اندازی شد همه خوشحال بودیم ولی عملا آن کارکردی که در ذهن ما بود را ندارد. از طرفی بودجه هم ندارد. یا مستندی را با قیمت نازل می‌خرد و یا اگر ارگان دیگری همچون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته باشد، به طور مجانی پخش می‌کند.

فارسی با اعتقاد بر اینکه شبکه مستند تولید ندارد و به دنبال کار مجانی می‌گردد‌، گفت: متاسفانه همه شبکه‌ها آبکی هستند نه بودجه درست دارند و نه تعریف درستی دارند و همه تکراری شده‌اند روز اول حمایتی از مستندسازی وجود داشت ولی اکنون اینگونه نیست.

این مستند ساز با گله مندی از شبکه مستند گفت: در تمام این سال‌ها سعی کردم یک کار در شبکه مستند بسازم اما نشد شبکه مستند اکنون راه به راه مستندهایی را که در شبکه‌های دیگر ساخه شده است پخش می‌کند.

فارسی در ادامه درخصوص فضای حاکم بر تلویزیون نیز اظهار نظر کرد: متاسفانه آن چیزی که ما در تلویزیون می‌بینیم، ربطی به زندگی روزمره مردم ندارد.

این مستندساز در پخش دیگری از گفت‌وگوی خود از کارهای جدیدش گفت، و توضیح داد: «ابرها در راهند» عنوان مستندی است که برای شبکه‌ای که تازه تاسیس خواهد شد، ساخته می‌شود. این شبکه جدید تفاوتش این است که تکرار ندارد. لوکیشن این مجموعه در آلمان خواهد بود.

فارسی همچنین از ساخت مستندی درخصوص همسران شهدا خبر داد و گفت: تولید این مجموعه مستند دو - سه ماهی است که آغاز شده است. مجموعه درخصوص جنگ و کاملا متفاوت است. به آن بعدی از جنگ پرداخته‌ایم که پیش از این به آن پرداخت نشده است.

این مستند ساز در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا چه میزان تلاش کرده است از موضوعات بکر برای مستندهایش استفاده کند؟ گفت: در حال حاضر موضوع روز جهان اسلام‌، افراطی‌گری است که گل منطقه را گرفته و تاکنون کسی درخصوص آن هیچ کاری نکرده است. موضوع بکری است اما خودسانسوری شدیدی به وجود آمده است که هیچکس جرأت نمی‌کند به این موضوعات بپردازد و به طور کلی بودجه‌ای وجود ندارد.

فارسی همچنین در پاسخ به اینکه آیا قرار نیست سری جدید «مهاجران» را بسازد‌، گفت: نه‌؛ این مجموعه سال 84 ساخته شده و زمانی که پخش شد، ایراد داشت. متاسفانه یک تفکری وجود داشت و آن اینکه اگر می‌خواهیم موفق باشیم، باید این مجموعه را در خارج از کشور بسازیم. تلویزیون هم گفت مجموعه دوم «مهاجران» را در کانادا بسازیم. در حالی که ما برای اینکه این استنباط پیش نیاید که حتما باید خارج از ایران این مجموعه را بسازیم‌، مجموعه دیگری تحت عنوان «سرزمین نخبگان» را در داخل کشور ساختیم.

او گفت مجموعه «سرزمین نخبگان» را برای شبکه یک ساختیم اما به خاطر مسائلی مالی با مشکل مواجه شدیم و این مجموعه برای پخش به شبکه شما رفت. شبکه شما نیز آن را تکه پاره پخش کرد و آن طور که باید دیده شود دیده نشده. سری جدید این مجموعه نیز در حال ساخت است که اگر پخش آن درست باشد‌، بهتر دیده خواهد شد.


منبع: ایسنا