۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰
بروجردی:

لغو تحریم‌های صورت‌گرفته کافی نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: از دیدگاه ما لغو تحریم‌های صورت گرفته به هیچ وجه کافی نیست و رفع همه تحریم‌ها یک ضرورت جدی است و آنچه که تاکنون صورت گرفته جزئی از مطالبات ملی ماست.
کد خبر : ۱۴۵۱۱۲
صراط: علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به توافقات انجام شده بین ایران و اعضای گروه 1+5 گفت: ملاک در قضاوت عصبانیت صهیونیست‌هاست. نتانیاهو و وزیر کار و اطلاعات رژیم صهیونیستی از این مذاکرات قضاوت منفی کرده‌اند و در ضمن کابینه رژیم صهیونیستی نیز به غربی‌ها نیز اعلام کرده که ایران شما را فریب داده است که این نشان دهنده عصبانیت آنهاست. آنها نمی‌توانند عصبانیت‌شان را از این توافق پنهان کنند.

وی افزود: واقعیت این است که یک راه دراز و سخت در پیش داریم بطوری که از یک طرف باید از حقوق هسته‌ای خودمان به خوبی دفاع کنیم و از یک طرف آنچه را که در ان‌پی‌تی و بُعد جهانی حمایت مجامع جهانی و تایید آنها نیاز داریم نیز باید رعایت شود تا آنها مخالفت نکنند. باید طوری عمل کنیم تا اعضای شورای امنیت علیه ما قطعنامه صادر نکند و موارد الزام‌آوری را از قبیل اینکه ایران غنی‌سازی را کاهش و یا متوقف کند را مطرح نکند.

بروجردی تصریح کرد: به اعتقاد بنده واقعیت‌های صحنه نشان می‌دهد که منحنی تحریم‌ها سیر نزولی پیدا کرده است. از جمله می‌توان به صادرات کالای پتروشیمی که یکی از اقلام مهم صادراتی ماست و حمل و نقل که آن نیز برای ما مهم است و از طرفی قطعات خودرو که بر روی اشتغال داخلی تاثیر دارد، اشاره کرد که این تحریم‌ها کاملا برداشته شد.

وی در همین زمینه افزود: برداشتن این تحریم‌ها به هیچ وجه از دید ما به عنوان مجلس کافی نیست و رفع همه تحریم‌ها یک ضرورت جدی است و آنچه که تاکنون صورت گرفته جزئی از مطالبات ملی ماست. زیرا اصل قطعنامه‌ها و تحریم‌های فرامنطقه‌ای که توسط آمریکایی‌ها وضع و اعمال شد و کشورهای اروپایی هم از آن دنباله‌روی کردند حتما باید هر چه سریعتر برداشته شود.

بروجردی با اشاره به اینکه مجلس قویا از حقوق هسته‌ای ملت ایران دفاع می‌کند، گفت: به هیچ وجه نباید شرایط موقت شش ماهه‌ای که ایجاد شده به شرایط دائمی تبدیل شود. ما کشور بزرگی هستیم و در مجلس نیز حدود 4 سال پیش تصویب کردیم که دولت مکلف است 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند که این به معنای ساخت 20 راکتور 1000 مگاواتی است که این میزان نیازمند سوختی است که این سوخت باید در داخل کشور تولید شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بروجردی در ادامه سخنانش انرژی هسته‌ای را دارای حلقه‌های به هم پیوسته‌ای چه در کاربری‌های تولید انرژی و چه در حوزه‌های متعدد پزشکی، کشاورزی و زمین‌شناسی دانست و افزود: حلقه‌های به هم پیوسته تولید انرژی هسته‌ای بخشی از ضرورت‌هایی است که باید مدنظر قرار گیرد. تحقیقات هسته‌ای ما باید ادامه یابد. بنده معتقدم که این دوره شش ماهه‌ای که تعیین شده باید مراحل بعدی آن نیز با گشایش بیشتر و نه محدودیت تکمیل شودو این دیدگاهی است که ما در مجلس بر آن توافق داریم.

بروجردی ادامه داد: هرگاه ما به مصوبه قانونی احساس نیاز کنیم و بخواهیم برای دولت مانند 4 سال پیش در خصوص تولید برق هسته‌ای الزام ایجاد کنیم، این کار را خواهیم کرد همانطور که در مقطعی این الزام را ایجاد کردیم که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا پذیرفته شدن غنی‌سازی در خاک ایران می‌تواند به این مفهوم باشد که بحث تبادل کارشناس و آموزش نیروی انسانی در چارچوب ان‌پی‌تی انجام شود یا خیر گفت: این موضوع جزو وظایف آژانس است که باید این کارها را انجام دهد، اما تاکنون با فشار آمریکایی‌ها انجام نمی‌شده است. بطور کلی فضایی که در کشورهای غربی ایجاد شده و از هیئت‌های متعددی که از این کشورها به ایران می‌آیند و مذاکره و تبادل نظر می‌کنند، احساس‌شان این است که زمینه برای یک همکاری در ابعاد مختلفی که در زمانی وجود داشت و به دلایل تحریم‌ها و فشارهای آمریکا متوقف شده بود، مجددا آماده شده و آنها اظهار علاقه می‌کنند که این کارها را انجام دهند.  البته برای اینکه ما در عرصه هسته‌ای تبادل اطلاعات داشته باشیم، به زمان بیشتری نیازمندیم.

بروجردی در ادامه به حضور ظریف و یا حجت‌الاسلام روحانی در یکی از جلسات غیرعلنی پارلمان اشاره کرد و گفت: این  ارتباط به طور طبیعی با وزارت امور خارجه وجود دارد، اما باید ببینیم هیئت رئیسه در این زمینه تصمیم‌گیری کرده است یا نه؛ اما منطقی است که این کار صورت گیرد. 

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس در قبال حادثه تروریستی بیروت چه اقداماتی انجام داده است، گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم که هیئتی از کمیسیون امنیت ملی مجلس به لبنان اعزام کنیم تا این موضوع را به صورت میدانی بررسی کرده و با مقامات امنیتی این کشور گفت‌وگوهایی داشته باشند. البته مقدمات آن فراهم شده است و  امیدوارم که این سفر تا پایان این هفته عملی شود. 

بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا توافق ژنو باید به تصویب مجلس برسد، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی موافقت‌نامه‌ها در نهایت باید به مجلس بیاید، اما روال کار دولت در مورد همه قراردادها و موافقت‌نامه‌ها این است که امضای اولیه را به عنوان تفاهم انجام می‌دهد و اگر به تغییراتی نیاز داشت، در مجلس انجام می‌شود.

منبع: تسنیم
خبر فوری

رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت/ پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم