۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷

مقايسه نيم‌فصل ليگ‌های دوازدهم و سيزدهم

نيم فصل ليگ برتر فوتبال در دوره سيزدهم در حالي به پايان رسيد که به فاصله بسيار کم، تيم فوتبال پرسپوليس قهرمان شد و اين موضوع در مقايسه با ليگ دوازدهم قابل تأمل است.
کد خبر : ۱۴۵۱۵۷
صراط: بهترین تیم لیگ برتری در نیم فصل لیگ دوازدهم سپاهان بود.

تیم فوتبال سپاهان در نیم فصل لیگ دوازدهم یعنی لیگ قبلی با انجام 17 بازی و کسب 31 امتیاز، توانست عنوان قهرمانی نیم فصل را از آن  خود کند.

سپاهان با 4 برد و 4 تساوی و 4 باخت توانست خود را بهترین تیم لیگ معرفي کند. این تیم اصفهانی در 17 بازی خود توانست 28 گل را وارد دروازه‌ی حریفان کرده و در مقابل 18 گل از آنان دریافت کند.

**آقای گل‌ نیم فصل

 از میان گلزنان تیم‌های لیگ برتری سیدجلال رافخایی از تیم ملوان با به ثمر رساندن 11  گل توانست خود را آقای گل نیم فصل لیگ برتر کند.

 اسامی گلزنان تیم‌های شرکت کننده در لیگ برتر به این شرح است:

1- سید جلال رافخایی با 11 گل از تیم ملوان
2- یعقوب کریمی  با 7 گل از تیم نفت تهران
3- آرش برهانی از استقلال، لوسیانو پريرا از فولاد خوزستان، جواهیر سوکای از سپاهان، سجاد شهباززاده از سایپا و میلاد نوری از صبای قم هر یک با زدن 6 گل
4-امید ابراهیمی و محمدرضا خلعتبری از سپاهان اصفهان، مجتبی شیری و بهادر عبدی از راه آهن، روح اله عرب از نفت آبادان و فلاویو لوپز از تراکتورسازی تبریز هر یک با به ثمر رساندن 5 گل
5- آرش افشین و عبداله کرمی از تیم فولاد، سیدمهدی سیدصالحی و احسان حاج صفی از تیم تراکتور سازی، رادومیر والوویچ از سپاهان، سیعد دقیقی از سایپا، هادی دهقانی از آلومینیوم، غلامرضا غیاثی و مصطفی شجاعی از مس کرمان، محمدرضا طهماسبی از پیکان، اسماعیل فرهادی از ذوب آهن اصفهان، عباس محمدرضایی و مهدی نظری از فجر سپاسی و رسول نویدکیا از نفت آبادان هر یک 4 گل


**بهترین هافبک نفوذي

 در پایان هفته هفدهم لیگ دوازدهم، محمدرضا خلعتبری مهاجم تیم فوتبال سپاهان با 9 پاس گل، بهترین بازي‌ساز نیم فصل لقب گرفت.

 بختیار رحمانی، کاپیتان فولاد با 2 پاس گل کمتر  توانست تا حدی خود را به خلعتبری نزدیک کرده و پژمان نوری و بهادر عبدی با 6 پاس گل در رده‌ی سوم بهترین هافلک‌ها قرار گرفتند.

بهترین گل‌سازان نیم فصل لیگ دوازدهم عبارتند از:

1- محمدرضا خلعتبری از تیم سپاهان با 9 پاس گل
2- بختیار رحمانی بازیکن فولاد با 7 پاس گل
3-پژمان نوری از ملوان و بهادر عبدی از تیم راه آهن با 6 پاس گل
4- مهرداد جماعتی از فولاد، رسول نویدکیا از نفت آبادان، قاسم دهنوی از تراکتورسازی و حسین ابراهیمی از تیم داماش هر یک با 5 پاس گل
5- جابر انصاری از تیم فجر سپاسی، حسین پاپی از تیم سپاهان، محمد حسین مهر آزما از تیم نفت تهران، مهدی مهدوی کیا از پرسپولیس، رضا خالقی مهر از نفت آبادان، فرزاد حاتمی از تیم تراکتورسازی و ایوان پتروویچ از مس کرمان هر یک توانستند 4 پاس گل در 17 بازی انجام شده به هم تیمی‌هاي خود بدهند.
6- محمدحسین ماهینی از تیم پرسپولیس، دیوید ویکیروم از صبای قم، میقم بائو و امیر حسین صادقی از استقلال، محمد ایمان موسوی از نفت تهران، مهدی نوری و عباس‌پور خسروانی از فولاد، احسان حاج صفی از تیم سپاهان، حمیدرضا دیوسالار و ایمان مبعلی از پیکان، جونیور تورتا از تیم سایپا و اسماعیل فرهادی از تیم ذوب آهن هر یک توانستند خالق 3 پاس گل باشند.


*بهترین خط حمله

تیم فولاد خوزستان بهترین خط حمله نیم فصل اول را به خود اختصاص داد.
این تیم در 17 بازی خود 19 گل زد و بالاتر از همه تیم‌ها قرار گرفت.
فولادی‌ها به طور میانگین هر 52 دقیقه یک بار موفق به گلزنی شده اند.
این تیم فقط در مقابل مس در هفته پنجم و مقابل صبا در هفته چهاردهم موفق به گلزنی نشد.
لوسیانو پریرا با 6 گل بهترین گلزن فولاد در نیم فصل شد.
پس از فولاد، سپاهان با 28 گل و تراکتورسازی با 27 گل دومین و سومین خط حمله‌های لیگ برتر را دارند.
اما تیم گهر دورود با زدن 11 گل، ضعیف‌ترین خط حمله لیگ دوارزدهم را به خود اختصاص داد.
این تیم در 9 بازی این فصل موفق به گلزنی نشده است.
پس از گهر، تیم‌های آلومینیوم و مس با 12 گل دومین خط حمله ضعیف را دارند.


*بهترین خط دفاع

بهترین خط دفاع نیم فصل، لیگ دوازدهم بطور مشترک متعلق به استقلال و مس بود و کمترین گل خورده مقابل نام این دو تیم در جدول ثبت شد.
استقلال و مس کرمان در 17 بازی خود فقط 11 گل خورده‌اند.
به عبارتی هر 139 دقیقه یکبار یک گل!
اما سیدمهدی رحمتی نیز با بسته نگه داشتن دروازه خود در 10 بازی رکورد زد.
او بیش از هر دروازه‌بان دیگری در نیم فصل دروازه اش را به روی حریفان بسته نگه داشت.
پس از استقلال که در 10 بازی گل نخورد، مس کرمان نیز با 9 بازی بدون گل خورده در رتبه دوم قرار گرفت. ذوب آهن نیز فقط در دو بازی از 17 بازی موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش شد.
عبداله ویسی نیز با 32 گل خورده بدترین و ضعیف‌ترین خط دفاع نیم فصل را به خود اختصاص داد.
تیم ویسی به طور تقریبی هر نیمه یک گل دریافت کرده است که این نتیجه نشانگر خط دفاع ضعیف این تیم است.

*بهترین گلزنان خارجی

بازیکنان خارجی موفق به زدن 33 گل شدند که در مجموع حدود 11 درصد کل گل‌های 16 تیم حاضر در نیم فصل لیگ دوازدهم لیگ برتر بود.
جواهیر سوکای گلزن آلبانیایی سپاهان چند هفته در صدر این جدول بود، اما لوسیانو پریرا ملقب به شیمبا گلزن برزیلی فولاد در هفته آخر نیم فصل به او رسید هر دوی آنها به طور مشترک در رتبه اول گل‌زنان خارجی قرار بگیرند.

اسامی و تعداد گل‌های بازیکنان خارجی به این شرح است:

1- جواهیر سوکای از تیم سپاهان اصفهان و لوسیانو پریرا از فولاد خوزستان با 6 گل در رده اول هستند
2- فلاویو لوپز از تیم تراکتورسازی تبریز با 5 گل
3- رادومیر جالوویچ از سپاهان اصفهان با 4 گل
4- فابیو جانواریو و ساموئل از استقلال تهران و گوران لوبوویچ از نفت تهران هر کدام با زدن 2 گل در رده چهارم این رده‌بندی بودند.
5- دیوید ویکیروم از صبای قم، هوگو ماچادو و آلواستو یچکوف از تیم ذوب آهن اصفهان، برناردوم ارنیکه از تیم آلومینیوم هرمزگان، مارسیو خوزه از تیم سایپا کرج، آنسلمو گونالس از تیم تراکتورسازی تبریز، رودریگوتوزی از استقلال تهران، ژوسیلی فریرا از تیم نفت تهران و ابوبکو کیبی از تیم داماش گیلان هر یک با به ثمر رساندن يک گل در آخرین رده این جدول قرار گرفتند.

*بهترین تیم مهمان

تیم ملوان انزلی بهترین عملکرد را در بازی‌های خارج از خانه نیم فصل داشت.
تیم ملوان در 9 بازی خارج از خانه 17 امتیاز کسب کرده است که در بین همه تیم‌های لیگ برتر بهترین عملکرد را به عنوان مهمان داشته است.
این تیم در خارج از خانه 5 برد و 2 تساوی و 2 باخت بدست آورد و در مقابل 11 گل زده و 7 گل نیز دریافت کرده است.

پس از ملوان، سپاهان با کسب 15 امتیاز از 8 بازی و استقلال با کسب 14 امتیاز از 9 بازی دومین و سومین تیم‌های برتر در بازی‌های خارج از خانه بوده‌اند.
گهر درود نیز از 9 بازی خارج از خانه فقط 2 امتیاز حاصل از 2 تساوی مقابل سپاسی و سایپا کسب کرده است و ضعیف‌ترین تیم در بازی های خارج از خانه بوده است البته فقط به حکم جدول و قرعه!

گهر، ذوب آهن، داماش و صنعت نفت چهار  تیمی بودند  که در خارج از خانه موفق به پیروی نشدند.

*بهترین تیم میزبان

 تیم سایپاسی کرج بهترین عملکرد را در بازی های خانگی داشت و از 9  بازی  خانگی 20  امتیاز به دست آورد.

نارنجی پوشان البرز در بازی  های خانگی 6 برد و 2 تساوی و یک باخت کسب کردند و در مقابل 12 گل زده، 5 گل نیز دریافت کردند.

 تنها شکست این تیم مقابل راه آهن بود البته دو بازی خانگی سایپا مقابل استقلال و پرسپولیس در آزادی برگزار شد که این تیم 4 امتیاز از آن بازی ها کسب کرد.

 تیم فولاد با کسب 19 امتیاز از 9 بازی خانگی دومین عملکرد موفق را در بازی های خانگی داشت اما تیم صنعت نفت آبادان  با کسب 7 امتیاز از 8 بازی خانگی ضعیف‌ترین عملکرد را در خانه داشت تیم گهر درود نیز در 8 بازی خانگی 7 امتیاز کسب کرد اما میزبانی این تیم واقعی نبود و در واقع بازی خانگی و خارج خانه برای این تیم معنی نداشت.

تیم‌های فجر سپاسی و تراکتورسازی نیز در 8 بازی خانگی بدون شکست بودند البته داماش نیز در 8 بازی خانگی در رشت شکست نداشت، اما این تیم یک بازی خانگی خود را در قزوین با شکست پشت سر  گذاشته است که در جدول برای این تیم یک بازی خانگی ثبت شد.

*ضعیف‌ترین قهرمانی

سپاهان با 31 امتیاز قهرمان نیم فصل شد و این ضعیف ترین آمار تاریخ لیگ برتر برای قهرمانی در نیم فصل بود.

از لیگ هفتم به بعد که رقابت‌ها 18 تیمی شده است ضعیف‌ترین آمار متعلق به ذوب آهن بود که با 33 امتیاز در لیگ هشتم به  قهرمانی نیم فصل رسید پیش از آن هم میانگین امتیازات قهرمانان نیم فصل با توجه به تعداد بازی های بالاتر از میانگین امتیازات سپاهان در این فصل بوده است.

عنوان ضعیف‌ترین قهرمانان نیم فصل با 1/82 امتیاز در حالی به سپاهان رسیده که قدرتمند ترین قهرمان نیم فصل در طول 12 دوره نیز همین تیم سپاهان بوده که در لیگ با مربیگری فرهاد کاظمی میانگین 2/38 را به جا گذاشت.

در واقع 31 امتیازی که در لیگ دوازدهم با 17 بازی برای کرانچار به دست آمد، فرهاد کاظمی در لیگ دوم با 13 بازی جمع آوری کرده بود!

گزارشی از بهترین تیم‌ها و با بازیکنان لیگ برتر تا پایان هفته پانزدهم

عنوان بهترین تیم لیگ نیم‌فصل لیگ سیزدهم به تیم پرسپولیس اختصاص پیدا کرده که توانست از 15 بازی که در نیم‌فصل اول انجام داده 8 برد و 4 مساوی و 3 باخت کسب کرده و با 27 امتیاز صدر جدول لیگ و عنوان قهرمانی نیم‌فصل اول را به خود اختصاص داده است.

تیم استقلال نیز دیروز پس از آخرین بازی انجام داده‌ی خود مقابل ملوان توانست این تیم را یک بر صفر شکست دهد و با تفاضل گل کمتر در رده‌ی دوم بالاتر تیم فولاد قرار گیرد.

تیم فولاد با 27 امتیاز با تفاضل گل کمتر از پرسپولیس و استقلال در رده‌ی سوم جدول لیگ برتر قرار گرفته است و توانسته با 22 گل زده با تیم تراکتور عنوان بهترین خط حمله نیم‌فصل را به خود اختصاص دهد و بدترین خط حمله نیم‌فصل از آن تیم مس کرمان است که تنها 10 گل به ثمر رسانده و اکنون در قعر جدول قرار دارد.

بهترین خط دفاع متعلق به قهرمان نیم‌فصل، تیم پرسپولیس است که تنها 6 گل از دروازه این تیم رد شده است. از طرف دیگر بدترین خط دفاع را تیم شناخته شده‌ی ذوب‌آهن اصفهان با 22 گل خورده به نام خود به ثبت رسانده است.

مدعیان قهرمانی این فصل که تیم‌های صدر جدولی پرسپولیس، استقلال، فولاد، نفت و تراکتور هستند که به ترتیب با امتیازات 27،27،26،26 چهار رده‌ی کنونی جدول لیگ برتر را اشغال کرده اند و با تفاضل گل کمتر و اختلافی اندک پشت سرهم قرار گرفته‌اند، اما تیم‌های ته جدول که راه‌آهن، فجر ومس کرمان هستند که تیم راه آهن" سورنیت"از 15 بازی انجام داده‌ی خود در نیم فصل 3 برد و 4 تساوی و 8 باخت توانسته 10 امتیاز کسب کند و در رده‌ی چهاردهم جای گیرد.

دیگر تیم ته جدولی که فجر سپاسی است که با 13 امتیازی که از 15 بازی انجام داده ی خود با کسب 3 برد 4 تساوی و 8 باخت بدست آمده است و در رده‌ی پانزدهم قرار گرفته است و دیگر تیم قعر جدول که در نیم فصل اول از 15 بازی خود هیچ پیروزی بدست نیامده و 8 تساوی و 6 باخت داشته و اکنون با 9 امتیاز در قعر جدول قرار گرفته است درنیم فصل اول صدر جدول گلزنان لیگ برتر را چهار بازیکن به خود اختصاص داده است که شامل کریم انصاری فرد"تراکتور" سجاد شهباززاده" سایپا" رضا عنایتی" صبای قم" لوسیانو پریرا "فولاد" با 7 گل زده به خود اختصاص داده‌اند و بنابراین نیم فصل دوم لیگ سیزدهم چهار آقای گل داشته است.
کریم انصاری‌فرد در هفته چهاردهم در مقابل استقلال خوزستان از چهره‌های موثر تیمش بود و توانست اولین هت تریک لیگ برتر امسال را به تیم خود هدیه کند.

بهترین برد و پرگل‌ترین بازی لیگ شامل تیم داماش می‌شود که توانست ذوب‌آهن را با نتیجه 1-5 در خانه خود شکست دهد.

از میان بازیکنان خارجی لوسیانو پریرا از تیم فولاد با 7 گل زده بهترین گلزن خارجی نیم فصل است.