۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹

رکورد 50ساله نرخ رشد جمعیت ایران

رئیس پژوهشکده آمار ایران با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت ایران در سال 90 به 1.3 درصد رسیده است گفت: این نرخ پایین ترین نرخ رشد جمعیت در 50 سال اخیر است.
کد خبر : ۱۴۵۱۶۲
صراط: علیر ضا زاهدیان ظهر دوشنبه در حاشیه نشست مشورتی و بحث و تبادل نظر در خصوص تدوین رویکرد و راهکار و سیاست های جدید جمعیتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مهدیشهر در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید براینکه جلوگیری از کاهش مرگ و میر مادران و کودکان زیر پنج سال جزو اتفاقات خوب کشورمان در سال‌های اخیر بوده است، گفت: قواعد و عرف ازدواج‌های زیر 15 سال را تشویق نمی‌کند برای همین این اتفاقات در کشورمان نادر است.

وی ضمن اشاره به اینکه میانگین سن ازدواج به 26.7 سال در پسران رسیده است، اظهار داشت: هیچ علامتی مبنی بر صعودی بودن این نرخ در آینده نداریم، چرا که خانواده‌هایی که وضع خوبی دارند علاقه‌ای به داشتن فرزند ندارند.

زاهدیان ادامه داد: حدود 30 سال وقت داریم که با این مساله مبارزه کنیم چرا که ادامه این روند کمبود نیروی کار را در پی خواهد داشت.

رئیس پژوهشکده آمار ایران با بیان اینکه پدران و مادرانی که یک فرزند دارند در دوران سالمندی پشیمان می‌شوند، تصریح کرد: در کشور نیاز به مدیریت باروری داریم این مدیریت می‌گوید جوانان باید در چه سنی ازدواج و در چه سنی باردار شوند.

زاهدیان تصریح کرد: وزارت‌های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و معتمدین مردم و از همه مهم‌تر خانواده‌ها باید آموزش دیده و مشارکت همه جانبه داشته باشند.

وی افزود: با اینکه فرزند کمتر، زندگی بهتری را در پی دارد ولی پدران و مادرانی که فرزند کمتری دارند در زمان پیری کسی را برای مراقبت از خود نخواهند داشت و هزینه های زیادی به بیمه ها و دولت برای نگهداری از سالمند تحمیل می شود.

رئیس پژوهشکده آمار ایران افزود: نرخ رشد جمعیت ایران از 1.6 درصد در سال 85 به 1.3 درصد در سال 90 رسیده است و پیش بینی ها حکایت از آن دارد با تداوم این روند در سال 1420 ایران به نرخ رشد صفر و منفی می رسد.

زاهدیان با بیان اینکه هم اکنون سالانه یک میلیون و 400 هزار نفر تولد در کشور به وقوع می پیوندد افزود: در مقابل 400 هزار نفر در ایران فوت می شوند و به رغم اینکه سالانه یک میلیون نفر به جمعیت افزوده می شود اما این امر در سال 1420 یک تهدید برای کشور محسوب می شود.

وی تاکید کرد: باید از هم اکنون برنامه ریزی کنیم تا در این 30 سال به مرحله خطر نرسیم و تجربیات کشورهای مختلف نشان می دهد در نرخ شدید کاهش رشد جمعیت برنامه ای قابل جبران نیست.

رئیس پژوهشکده آمار ایران تصریح کرد: در این مدت باید با برنامه های فرهنگی بلندمدت روند کاهش جمعیت در ایران را به تاخیر بیاندازیم.

زاهدیان، مسایل فرهنگی، اقتصادی و نیز تحصیلات را از عوامل موثر در کاهش جمعیت در ایران دانست و گفت: اولویت امروز جوانان برای ادامه تحصیلات ازدواج و فرآیند زندگی را به تاخیر انداخته است.

این نشست در قالب افزایش موالید و تحقق منویات رهبری معظم انقلاب در خصوص رشد جمعیت با حضور کارشناسان حوزه سلامت وزارت بهداشت و مسوولان دانشگاههای علوم پزشکی سمنان برگزار شد.

منبع: مهر
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند