۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۰

علت عدم پرتاب انسان به فضا توسط ایران

مشاور پژوهشی سازمان فضایی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس شرایط فعلی کشور را برای پرتاب انسان به فضا به دلیل مشکلات اقتصادی نامساعد دانست.
کد خبر : ۱۴۵۴۹۲

 صراط: فتح‌الله امی مشاور پژوهشی سازمان فضایی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس بعد از ظهر امروز در حاشیه چهارمین نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی در میزگرد فضانورد ایرانی گفت: در حال حاضر ما نمی‌توانیم جایگاهی در بین کشورهای پرتاب‌کننده پیدا کنیم. ما حتی در شرایطی نیستیم که از سوی کشورهای دیگر به ما سفارش پرتاب داده شود.

وی افزود: بر اساس یک کار تحقیقاتی مطالعاتی در دو دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی و تربیت‌مدرس به صورت جداگانه صورت گرفت که هر دو پژوهش به نتایج مشترکی رسیدند و گفتند سال 1404 را می‌توانیم به پرتاب برسیم.

امی افزود: نتیجه تحقیقات هر دو دانشگاه می‌گفت ما برای رسیدن به این مرحله به چهارده سال زمان و 10 میلیارد دلار هزینه نیاز داریم مشاوره پژوهشی سازمان فضایی کشور همچنین خاطرنشان کرد: با این حال در جلسه‌ای که با رئیس‌جمهور داشتیم آقای روحانی گفت در شرایط اقتصادی فعلی کشور هیچ قدمی در پروژه پرتاب امسال نخواهیم برداشت زیرا شرایط مملکت طوری است که جواب منفی همین ابتدا داده می‌شود و این در شرایطی است که دولت تنها 2هزار و 250میلیارد تومان بودجه و 100هزار تومان کسری دارد.

مشاور پژوهشی سازمان فضایی، همچنین بیان داشت: رسیدن به قله‌ها در عرصه فناوری وضعیتی آرمانی است که حرف زدن از آن زیباست اما درباره اجرایی شدن آن در موقعیت فعلی نمی‌توان اقدامی انجام داد.

امی با اشاره به تست اولین موشک فضایی ایران تصریح کرد: اولین موشک فضایی در سال 70 در سایت قم تست شد. و نتیجه این تست موفقیت‌آمیز بود. این موشک 13.5 تن تراست داشت. با این حال در حال حاضر 22 سال از آن اتفاق گذشته اما تراست ما تنها به 32 تن رسیده است و ما توانسته‌ایم حدود 20 تن افزایش تراست داشته باشیم.

وی افزود: ما 22 سال زحمت کشیدیم و توانستیم 32تراست بفرستیم و این در شرایطی است که بیشتر فعالیت‌های ما با ماهواره‌های اجاره‌ای صورت می‌گیرد بنابراین عقیده ما این است که باید مراحل را به ترتیب طی کنیم و ابتدا در مراحلی چون پوشش‌دهی ماهواره‌ای پیشرفت کنیم و بعد به فکر پرتاب انسان به فضا باشیم.

مشاور پژوهشی سازمان فضایی، در پایان اذعان داشت: زدن کلید پرتاب انسان برای ما زود است و باید توجه کنیم موجود زنده با انسان تفاوت دارد ما باید ببینیم چه هزینه‌ای را برای چه چیزی می‌خواهیم صرف کنیم.

منبع: فارس