۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳

توافق با 1+5 ایده‌آل ما نیست

یکی از مراجع تقلید درباره قراردادی که در مورد انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای منعقد شده است، گفت:‌ نمی‌توانیم بگوییم این قرارداد ایده‌آل ماست ولی در عین حال تنها راه ممکن در شرایط فعلی است.
کد خبر : ۱۴۵۶۰۰

صراط:آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه در عصر و زمان ما مال حرام زیاد شده است و همین است که برکت از اموال برداشته شده است. یکی از طرق مال حرام بانک‌های وظیفه‌نشناس هستند و البته برخی بانک‌ها ممکن است وظیفه‌شناس بوده و به برنامه بانکداری اسلامی عمل کنند که در خصوص این‌ها بحثی نداریم.

وی با اشاره به صدور فاکتورهای صوری برای پرداخت تسهیلات تصریح کرد: وقتی که فاکتور صوری باشد عقود شرعیه رعایت نشده است و پولی که فرد دریافت می‌کند به عنوان ربا بوده و سودی که پرداخت می‌کند به عنوان ربا بوده و تمام این پول‌ها حرام می‌شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اخذ جریمه‌های دیرکرد در پرداخت اقساط یادآور شد: جریمه دیرکرد نوعی تعزیر است و باید جریمه را به بیت‌المال پرداخت کنند.

وی رشوه، کم‌فروشی، دروغ‌گویی و ... را از دیگر عواملی دانست که منجر به حرام شدن مال می‌شود و ادامه داد: رانت‌خواری و استفاده از امتیازات ویژه بیت‌المال از دیگر مسائلی است که منجر به حرام شدن مال شده است و وقتی که این اموال حرام زیاد شده برکت از بین رفته، مشکلات زیاد شده و انواع بیماری‌ها گسترش یافته و انسان‌ها محروم می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: امیدواریم که همه در مسائل مالی و حرام و حلال رعایت بیشتری داشته باشند و نگذارند که مال آن‌ها با برخی از اقدامات تبدیل به مال حرام شود.

وی درباره قراردادی که در مورد انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای منعقد شده است، گفت:‌ نمی‌توانیم بگوییم این قرارداد ایده آل ما است ولی در عین حال تنها راه ممکن در شرایط فعلی بوده است. اینکه برخی گوشه و کنار صحبت‌های عنوان می‌کنند باید شرایط را در نظر بگیرند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه روی این قرارداد سه ماه مطالعه شده و با متخصصان مشورت شده است، ادامه داد: اینگونه نبوده که یک وزیر خارجه خودش قرارداد امضا کند و برگردد، ماه‌ها مشورت صورت گرفته و مشخص شده که این قرارداد در شرایط فعلی به درد می‌خورد و مهم‌تر از همه اینکه رهبر معظم انقلاب این اقدام را تایید کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم که در این زمینه شاهد تحقق نتایج خوبی باشیم و دشمنان ما در آمریکا و اروپا نیز بر سر عقل آمده و بدانند که ناامن کردن منطقه به نفع هیچ کشوری نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به ابراز نارضایتی رژیم صهیونیستی و بعضی از دولت‌های عربی از این توافق تصریح کرد: این موضع‌گیری نشان می‌دهد که اسرائیل و برخی دولت‌های عربی از ناامن بودن منطقه سود می‌برند.

استاد حوزه علمیه قم ضرورت پرهیز از اختلاف در جبهه داخلی در زمینه مذاکره با کشورهای غربی را مورد تاکید قرار داد و گفت:‌ دعا کنیم خداوند متعال پیروزی و موفقیت را نصیب مسلمانان جهان و به‌ویژه مردم کشور ما کند و بدانید از برکت دعاها کارها پیشرفت خواهد کرد.

منبع: فارس