۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴

میزان رشد سهم روابط جنسی در ایدز

کارشناس پیشگیری از اعتیاد و ایدز بهزیستی خراسان رضوی از افزایش 13 درصدی آمار مبتلایان به ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی در استان خبر داد.
کد خبر : ۱۴۶۰۳۶
صراط: کارشناس پیشگیری از اعتیاد و ایدز بهزیستی خراسان رضوی از افزایش 13 درصدی آمار مبتلایان به ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی در استان خبر داد.

جواد عباسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه استراتژی حمایت یکی از استراتژی‌های مطرح در برابر بیماری ایدز است، اظهار داشت: طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت در تیرماه سال جاری، آمار مبتلایان به ویروس HIV (ایدز) در کشور از مرز 27 هزار نفر گذشته است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی عهده‌دار استراتژی حمایت از مددجویان در این خصوص است ادامه داد: 30 درصد افراد مبتلا به ایدز از راه رفتارهای پرخطر جنسی و 55 درصد از این بیماران در کل کشور از طریق سرنگ آلوده به این بیماری مبتلا شده‌اند.

کارشناس  پیشگیری از اعتیاد و ایدز بهزیستی خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت بیش از 50 درصد از مبتلایان به ویروس اچ.آی.وی مثبت از راه تزریق با سرنگ آلوده مبتلا شده‌اند این در حالی است که در گذشته 90 درصد آنها از طریق تزریق به این بیماری گرفتار شده بودند.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی نیز 580 مورد از مبتلایان به ایدز شناسایی شده که البته این رقم نمی‌تواند رقم نهایی باشد و برای رسیدن به عدد درست بهتر است آن را در عدد چهار ضرب کرد.

جواد عباسی با بیان اینکه  آمار مبتلایان به ایدز در خراسان رضوی نیز از 30 درصد رشد نسبت به سال گذشته برخوردار بوده افزود: 55 درصد از مبتلایان از طریق سرنگ آلوده، 30 درصد از طریق رفتارهای پرخطر جنسی و مابقی از طرق دیگر بوده است.

وی با بیان اینکه افزایش ابتلا به ایدز در خراسان رضوی از طریق رفتار پر خطر جنسی از 13 درصد رشد نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است، بیان کرد: این در حالی است که 90 درصد از مبتلایان در استان خراسان‌رضوی مرد و تنها 10 درصد زن گزارش شده است.

عباسی در ادامه تاکید کرد: از آنجا که سن اعتیاد نیز در استان کاهش یافته بنابراین آمار ابتلا به بیماری ایدز نیز به میانگین 20 تا 25 سال رسیده است.

وی با بیان اینکه  استفاده از سرنگ مشترک در بحث انتقال بیماری ایدز در خراسان رضوی حرف اول را می‌زند، افزود: طبق آخرین آماری که اداره بهداشت در تابستان سال جاری ارائه داده حدود 150 نفر از مبتلایان به ایدز فوت شده‌اند.

عباسی با اشاره به اینکه خراسان رضوی جزو 7 استان در معرض خطر بیشتر ایدز به دلیل آمار اعتیاد است، ادامه داد: متاسفانه هر جا که آمار اعتیاد بالا باشد آمار ابتلا به ایدز به دلیل استفاده از سرنگ مشترک و در ادامه آن رفتارهای پرخطر جنسی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به  اینکه  "باشگاه مثبت" از جمله فعالیت‌های بهزیستی در این رابطه است، تصریح کرد:  بیماران HIV مثبت معمولاً دچار بیماری‌های اضطراب و افسردگی می‌‌شوند، بنابراین با ارائه کالابرگ مشاوره به این افراد اجازه استفاده از هشت جلسه مشاوره رایگان را می‌‌دهند.

کارشناس پیشگیری و کنترل ایدز بهزیستی خراسان رضوی افزود: پروتکلی که برای باشگاه‌های مثبت در نظر گرفته شده بیشتر دارای برنامه‌‌های توانمندسازی است، آموزش‌‌ها در این باشگاه ارائه می‌‌شود، مسائل روانشناختی و از همه مهم‌تر همدلی که به کمک خودشان صورت می‌‌گیرد.

وی در خصوص مرکز ارتقای سلامت زنان بیان کرد: پنج مرکز در خیابان طبرسی شمالی راه اندازی شده که تمام پرسنل آن خانم هستند و معتادان، زندانیان و حتی کسانی که رفتار جنسی پرخطر دارند، به این مراکز مراجعه می‌‌کنند.

کارشناس پیشگیری و کنترل ایدز بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه به این افراد خدمات متنوعی ارائه می‌‌شود، اظهار داشت: بعد از پذیرش بر اساس نوع مشکل مشاوره‌‌های فردی و گروهی ارائه می‌‌شود به علاوه تمام خدمات مربوط به بیماری‌‌های جنسی نیز وجود دارد.

عباسی اضافه کرد: علاوه بر این موارد کارهای فرهنگی، برگزاری اردوهای متنوع و پخش فیلم از دیگر اقدامات این مرکز است، در کنار آن مساله کارآفرینی نیز مطرح است، توزیع یک نوبت غذای گرم و آموزش مستمر در خصوص HIV از جمله اقدامات دیگر مرکز است.

وی به اقدامات دیگر بهزیستی درباره پیشگیری از بیماری ایدز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برنامه‌های زیادی برای پیشگیری از این بیماری در کشور اجرا می‌شود.

عباسی از معرفی بیماران مبتلا به ایدز به باشگاه‌های مثبت تحت پوشش این سازمان خبر داد و گفت: کلینیک‌‌هایی که ویژه این بیماران است و یا مراکز بیماری‌های رفتاری، افراد دارای اچ آی وی مثبت را برای دریافت مهارت و مشاوره به باشگاه‌‌های مثبت معرفی می‌کنند.

وی به دیگر اقدامات این سازمان در خصوص پیشگیری از ایدز اشاره کرد و گفت: ایجاد سرپناه‌های شبانه یکی از موارد جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است که با راه‌اندازی 2 مرکز برای مردان در خیابان طبرسی و چراغچی و یک مرکز برای بانوان در محله نوده امیدواریم به کاهش آمار این بیماری کمک کرده باشیم.

عباسی با بیان اینکه تعداد سرپناه‌های شبانه در مناطقی مثل گلشهر مشهد در حال افزایش است، افزود: با اجرایی شدن طرح  پیشگیری از ایدز با عنوان (RAR) تیم‌های سیار در محله‌های حاشیه‌ای و مناطقی که معمولاً پاتوق افراد معتاد است برای شناسایی ورود پیدا کرده و به آنها خدمات آموزشی و بهداشتی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به مراکز خدماتی (DIC) در سطح شهر مشهد نیز ادامه داد: استان خراسان رضوی یکی از استان‌های فعال در زمینه ارائه خدمات برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور محسوب می‌شود.
منبع: فارس