۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۴

تلاش‌هایی که ژنو3 را زیر سؤال می‌برد

غربی ها در کنار حمایت از توافقنامه ژنو 3، همچنان خط مخالف خوانی را زنده نگه می دارند تا در موقعیت لازم از خط توافق به خط مخالفت نیل کنند
کد خبر : ۱۴۶۲۹۳
صراط: ساعت 3 و 30 دقیقه بامداد 3 آذر ماه بعد از 4 روز مذاکره فشرده تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به ریاست محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با گروه 1+5 به ریاست کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، توافق کردند طی 6 ماه آینده دو طرف گام های اولیه را برای رفع  نگرانی های (بی اساس) طرف غربی در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و در مقابل رفع تحریم های غیر قانونی علیه ایران بردارند.

این توافق نامه که به توافق نامه ژنو 3 معروف است، هر دو طرف آن از امضای آن ابراز رضایت کرده و از آن به عنوان یک توافق برد- برد یاد کردند و ظریف در جلسه ارائه گزارش توافق ژنو در مجلس شورای اسلامی آن را «متوازن» خواند و برخی از روزنامه های ایرانی نیز با تیترهای امیدوار کننده از اقدامات وزیر خارجه و توافق نامه هسته ای ستایش کردند؛ این روزنامه ها با تیترهایی نظیر: دیپلمات خندان متشکریم، توافق تاریخی در ژنو، شکسته شدن سازمان تحریم ها، روز دیپلماسی اعتدال، پایان هزار و یک شب هسته ای، فروپاشی سازمان تحریم ها، بامداد تاریخی و باید به ظریف مدال طلا داد، به بررسی مذاکرات ژنو و توافق هسته ای پرداختند و موجی از خوشحالی و امید را دل ایرانیان پدید آوردند.

چنین ابراز رضایت ها تنها به مقامات ایرانی منحصر نبود و مقامات دیگر کشورها از توافق نامه ژنو 3 اظهار رضایت کردند. آمانو  مدیر کل آژانس انرژی اتمی آن را یک گام مهم دیگر در مسیر پیشرفت  خواند. پوتین رئیس جمهور روسیه هم  از توافقنامه هسته‌ای حمایت کرد و هیگ وزیر خارجه انگلیس گفت که توافق با ایران یک رویداد و لحظه مهم در روابط جامعه بین المللی با ایران است.فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نیز از توافق با ایران به عنوان گام مهمی در جهت درست یاد کرد. گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان هم هر چند مانند همتایان فرانسوی و روسی خود به حق غنی‌سازی ایران اشاره‌ای نکرد، اما توافق هسته‌ای با ایران را «نقطه عطفی» دانست و گفت:‌ «اجرای شفاف و قابل اثبات و ادامه سریع مذاکرات در حال حاضر بسیار مهم است». وزارت خارجه چین نیز توافق هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی را در راستای حفاظت از صلح در خاورمیانه توصیف کرد.همچنین اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در کنفرانسی خبری گفت که ترجیح اول وی حل این مسئله به‌ طور صلح‌آمیز بوده است و تنها دیپلماسی می‌‌تواند راه‌حلی پایدار برای برنامه اتمی‌ ایران به بار آورد.

دورویی آمریکا و انگلیس در موضع گیری نسبت به توافقنامه:

با وجود مواضع اعلامی غربی ها در حمایت از توافق نامه ژنو 3 و با وجود امیدواری دولت روحانی و تبلیغ اصلاح طلبان مبنی بر اقدام بی بدیل دولت همسو با آن ها در حل مسئله هسته ای کشورمان، اما گذشت زمان نشان می دهد که گرایشاتی در بین سیاستمداران غربی وجود دارد که اصل تعهدات ژنو 3 را با مشکل مواجه می کند. این مواضع گویای این است که در حالی که مسئولان سیاست خارجی کشورمان با شفاف سازی و صداقت کامل پای میز مذاکره با غرب نشستند، سیاستمدارن غربی به ویژه انگلیسی ها و آمریکائی ها مواضع دوگانه ای را اتخاذ کرده و همچنان خط مخالف خوانی خود را زنده نگه داشته اند.تنها چند ساعت از انتشار توافق ژنو نگذشته بود و در حالی که ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی از به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی برای ایران در توافق نامه ژنو 3 سخن می گفت، جان کری در کنفرانس خبری خود اعلام کرد در این توافق، «حق غنی‌سازی برای ایران به رسمیت شناخته نشده است.» وی همچنین تاکید کرد که « این توافق جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ایران را می گیرد.»

آمریکا به همین جا اکتفا نکرد و سندی را در تأیید صحبت های کری در سایت کاخ سفید منتشر کرد.همزمان نیز «اریک کانتور»، رهبر اکثر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا در پی توافق اولیه ایران و 1+5، با صدور بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرد که این توافق قابلیت غنی‌سازی ایران را به اندازه کافی متوقف نمی کند. وی در حالی که اذعان کرد که توافقنامه حق غنی سازی ایران را محفوظ داشته، خواستار اقدامات شدید علیه ایران شد: «تعداد بیشمار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خواستار تعلیق کامل فعالیت های هسته‌ای ایران شده است، بنابراین مشکل ساز است که این توافق همچنان به ایران اجازه غنی‌سازی می‌دهد».

لیندزی گراهام یکی از سناتور های آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان درباره توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت مسئله اساسی برای جهان این است که آیا ایران طبق این قرارداد مجبور خواهد بود توانمندی های هسته‌ای خود را برای غنی سازی اورانیوم به طور جدی برچیند. البته باید توجه داشت متوقف کردن غنی سازی یک چیز است و برچیدن این برنامه چیز دیگری است. مسئله مهم این است اگر قرار باشد ایران در نهایت حق غنی سازی اورانیوم را داشته باشد پس این توافق چه فایده ای دارد.«رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز از باراک اوباما به دلیل تلاش برای توقف بررسی طرح افزایش تحریم‌های ایران انتقاد کرد.در همین جهت برخی دیگر از هم‌حزبی‌های ارشد اوباما در سنا از جمله «چاک شامر» تاکید کردند که به همراه برخی از جمهوری‌خواهان، طرح افزایش تحریم‌های ایران را در نشست روز 9 دسامبر سنا مورد بررسی قرار می‌دهند.

در اقدامی همسو با سیاستمداران آمریکایی، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس، در جمع خبرنگاران در ژنو برنامه اتمی ایران را "تهدید بزرگ" در خاورمیانه خواند و اعلام کرد: باید نگرانی‌ همسایه‌های ایران هم مورد توجه قرار داشته باشد. او که به شکل آشکاری تحت لابی گری های دشمنانه ارتجاع عرب قرار داشت، تصریح کرد: بریتانیا تماس ها با عربستان سعودی و دیگر کشورها را حفظ خواهد کرد. وی همچنین در جمع نمایندگان مجلس انگلیس بار دیگر ایرانیان را مردمی فریب کار خواند و خواستار نظارت جدی تر بر ایران شد.

صهیونیسم و اعراب مرتجع پیشرو در خرابکاری:

در کنار مواضع دوگانه آمریکا و انگلیس درباره توافقات ژنو 3، صهیونیسم و سعودی ها در مواضع آشکاری از همان ابتدا خط دشمنی با دیپلماسی هسته ای ایران را آغاز کرده و بعد از نشست ژنو 3 آن را تشدید کردند.در این جهت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهونیستی، تاکید کرد این رژیم به توافقنامه ژنو بین ایران و غرب ملزم نیست. وی افزود: به ایران اجازه دستیابی به توان هسته ای را نخواهیم داد. در ادامه نتانیاهو در سخنانی برای منحرف کردن افکار عمومی از برنامه سلاح های هسته ای این رژیم، گفت: ما اجازه نخواهیم داد ایران به فناوری ساخت سلاح هسته ای دست پیدا کند.

نتانیاهو همچنین در بین اعضای کابینه خود اعلام کرد: آنچه در ژنو حاصل شد توافقی تاریخی نیست، بلکه اشتباهی تاریخی است. امروز جهان به سبب آنکه خطرناک ترین کشور جهان(!) گامی مهم در جهت دستیابی به خطرناک ترین تسلیحات جهان برداشته است به مکانی خطرناک تر تبدیل شده است.این فریبکاری و فرافکنی صهیونیست ها به سعودی ها نیز سرایت کرد به طوری که "عبدالله العسکر" رئیس مجلس شورای عربستان در واکنش به توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 مدعی شد: پس از توافق هسته ای غرب و ایران خواب از چشم ساکنان خاورمیانه ربوده خواهد شد.او در ادامه اظهار داشت: نسبت به آن چیزی که فضای بیشتری در اختیار ایران در منطقه می گذارد احساس نگرانی می‌کنم.

همچنین شاهزاده محمد بن نواف بن عبدالعزیز، سفیر عربستان در لندن، ضمن انتقاد از آنچه «عجله غیر قابل درک» آمریکا در توافق با ایران خواند، اظهار داشت: عربستان سعودی در این زمینه بیکار نخواهد نشست. این شاهزاده سعودی در یک مصاحبه تند و نامتعارف، همزمان با‌ توافق میان ایران و 1+5، ایران را ‌مستقیم ‌تهدید کرده و چنین گفت: در صورتی که جامعه جهانی نتواند جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرد، «همه گزینه‌ها در دسترس خواهد بود».در همین جهت، زمانی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تماس تلفنی برقرار کرد و با وی درباره مسائل مهم منطقه، از جمله توافق هسته‌ای ژنو گفت‌وگو کرد، پادشاه عربستان اعلام کرد: «هر راه حلی در این مورد باید به حذف تمامی سلاح‌های کشتار جمعی، به ویژه سلاح‌های هسته‌ای از خاورمیانه و خلیج (فارس) منجر شود.»

سخن بن عبدا��عزیر درباره حذف سلاح های هسته ای از خلیج فارس، چنین القا می کند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است و اساسا این موضوع در ذهن پادشاه بیمار عربستان، یک پیش فرض تلقی شده، در حالی که نظارت های دقیق آژانس و اعتراف خود غربی ها چنین موضوعی را در باره ایران بی اساس می داند.طبق اعلام کاخ سفید، اوباما و پادشاه عربستان توافق کردند به طور منظم درباره تلاش های 1+5 برای حصول توافق جامع با ایران مشورت کنند.به نظر می رسد عربستان و رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به ایران و به خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان از هر زمان دیگر به هم نزدیک شده اند. این دو فشار بر آمریکا را با استفاده از لابی های خود در آن کشور افزایش داده اند. آخرین خبرها حکایت از تشکیل گروهی از نمایندگان بندر بن سلطان، مسئول دستگاه اطلاعاتی عربستان و نمایندگان تمیر باردو، رئیس موساد، برای طراحی بدافزاری (ویروس) قوی تر از استاکس نت جهت حمله به تاسیسات اتمی ایران دارد.این اقدامات نشان می دهد صهیونیسم و سعودی ها تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا طرف غربی را به عدم پایبندی به تعهداتش در ژنو 3 سوق دهند تا فشارها علیه ایران افزایش یابد.

سخن نهایی:

غربی ها با وجود این که از توافقنامه ژنو 3 به عنوانی آغاز مطلوبی برای تعامل با موضوع هسته ای ایران یاد کردند، همچنان خط مخالف خوانی را زنده نگه می دارند تا در موقعیت لازم از خط توافق به خط مخالفت نیل کنند. از این رو ضرورت دارد که نسبت به بی اعتمادی آمریکا هوشیار بود و گزینه های لازم را در مقابل عهدشکنی آن ها داشت و البته طبق اعلام سخنگوی دولت، جمهوری اسلامی ایران از این موضوع غافل نیست. در حال حاضر باید منظر بود تا توافقنامه ژنو 3 مراحل اجرایی خود را طی کند و مواضع چالش آمیز غرب در مقابل توافقنامه را رصد کرده و تلاش های صهیونیسم و سعودی ها را نیز آشکار نمود تا فراموش نشود چه کسانی می خواهند این توافقنامه را با مشکل مواجه کنند.


منبع: بصیرت