۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱
از پاریس تا ژنو

آیا اروپایی‌ها دوباره به روحانی بی‌وفایی می‌کنند؟

13 مرداد 1384، روحانی در نامه‌ای به سه کشور اروپایی طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران، «تعلیق را امری موقتی، داوطلبانه و فارغ از هر الزام قانونی برای کشور دانست که صرفاً برای اعتماد سازی و نه ادامه همیشگی طراحی و اجرا شده است
کد خبر : ۱۴۶۴۰۳
"گروه سیاسی صراط" - هشت سال پیش حسن روحانی که ریاست تیم مذاکره‌کننده ایران با غرب درباره پرونده هسته‌ای را در اختیار داشت، ایران به مدت دو سال با هدف اعتمادسازی، فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کرد.

اما آن اعتمادسازی یک‌طرفه فایده‌ای نداشت و با نقض توافقات از سوی اروپایی‌ها که طرف مذاکره با ایران بودند، در نهایت با فرمان مقام معظم رهبری، تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای کشور برداشته و نیروگاههای هسته ای فک پلمپ شد.
بی‌وفایی اروپایی‌ها به تعهداتشان، موضوعی بود که خود روحانی به آن اعتراف کرده بود.
13 مرداد 1384، روحانی در نامه‌ای به سه کشور اروپایی طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران، «تعلیق را امری موقتی، داوطلبانه و فارغ از هر الزام قانونی برای کشور دانست که صرفاً برای اعتماد سازی و نه ادامه همیشگی طراحی و اجرا شده است.»

وی در ادامه نامه خود به سه کشور اروپایی خاطرنشان کرده بود: «ماهیت صلح آمیز این برنامه نیز براساس شاخصهای معین وجود در قالب پادمانهای آژانس از پیش تعریف شده است و بنابراین برخوردهای مغرضانه و تبعیض آمیز برخی کشورها نمی‌تواند به عنوان شاخصی برای تعیین این موضوع ملاک عمل قرار گیرد.»

او تاکید کرد: «ما کماکان ترجیح می‌دهیم مساله تولید سوخت را از طریق یک توافق سیاسی حل نماییم و در این مسیر پیشنهادات متعددی نیز ارایه داده و حتی حاضر به پذیرش فرمولی از سوی آژانس در خصوص تضمینهای عینی برای انجام غنی‌سازی شده‌ایم اما با این همه طرف مقابل حاضر نیست در این زمینه انعطاف نشان دهد. در نتیجه نه تنها روح توافقات پاریس نقض شده است بلکه ماده 4 معاهده عدم اشاعه نیز مورد تردید جدی واقع شده است.»
اینک پس از هشت سال که روحانی به ریاست جمهوری رسیده، دوباره تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به توافقی با اروپا و آمریکا رسیده‌اند. در حالی که یک هفته از توافقنامه ژنو می‌گذرد، در این یک هفته اروپایی‌ها 17 شرکت ایرانی را دوباره تحریم‌ کرده‌اند که نشان از بی‌وفایی دوباره اروپایی ها می‌دهد. آیا تاریخ دوباره تکرار خواهد شد؟
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند