۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۴
شگرد بخش خصوصی برای جلب مشتری

حقی که از بیمار صلب می‌شود

معاون سابق وزارت بهداشت با تشریح حقی که در حوزه بهداشت و درمان از بیماران صلب می‌شود، گفت: بخش خصوصی به منظور جلب مشتری و برقراری ارتباط با بیمار به امر آموزش بیشتر توجه می‌کند.
کد خبر : ۱۴۶۶۸۹
صراط: فاطمه رخشانی معاون سابق وزارت بهداشت در ارتباط با اهمیت آموزش به بیمار گفت: به طور کلی هیچ خدمتی در سلامت معنی پیدا نمی‌کند، مگر اینکه با آموزش همراه باشد. به عنوان مثال حتی در خدمتی ساده مثل تزریق واکسن برای کودک نیز همزمان باید به مادر کودک توضیح داده شود که این واکسن از چه بیماری جلوگیری می‌کند و چه مراقبت‌هایی لازم است. در غیر اینصورت این خدمت تکمیل نشده و ناقص است.

وی آموزش را حق بیمار دانست و گفت: از جمله نیازها و در واقع حق بیمار هنگام مراجعه به پزشک گرفتن آموزش است. اولین و ساده‌ترین چیزی که بیمار باید اطلاع داشته باشد این است که بداند چرا بیمار شده و آیا بیماری‌اش ممکن است به دیگران انتقال پیدا کند یا خیر و برای پیشگیری از آن باید چه اقداماتی انجام دهد.

معاون سابق وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آموزش به بیمار یک امر لازم و ضروری است، بیان کرد: این مهم، یکی از وظایف پزشک و تمام پرسنل و کارکنان بخش بهداشت و سلامت است. حتی مسئولی که از بیمار آزمایش می‌گیرد باید به بیمار توضیح دهد که این آزمایش به چه دلیل و چگونه گرفته می‌شود.

آموزش به بیمار، عامل کاهش 50 درصد مراجعه مجدد به پزشک

دبیر علمی دومین کنگره ملی آموزش به بیمار تاثیرات مثبت آموزش به بیمار را برشمرد و گفت: در تمام دنیا ثابت شده که آموزش به بیمار و به عبارتی دیگر"خودمراقبتی" در شخص بیمار حداقل 50 درصد مراجعه مجدد به پزشک، استفاده از داروها، نیاز به بستری شدن‌ها و غیبت از محل کار را کاهش می‌دهد. این امر تاثیر زیادی در بهبود کیفیت زندگی بیمار و احساس رضایت در وی دارد.

به گزارش دبیرخانه دومین کنگره ملی آموزش به بیمار، وی ابراز تاسف کرد: در کشور ما امر آموزش به بیمار هنوز به عنوان یک «حق» برای بیمار مورد توجه قرار نگرفته و کارکنان بهداشت و درمان با این دلیل که ما وقت زیادی برای این کار نداریم از آموزش به مراجعان امتناع می‌کنند. البته در همه جا این گونه نیست.

رخشانی با بیان اینکه وزارت بهداشت آموزش به بیمار را به عنوان یک خدمت حساب نمی‌کند، گفت: بیماری که توسط پزشک معاینه شود ولی نداند که داروی تجویزشده را به چه دلیل و چگونه باید مصرف کند و تاثیرش چیست، حقش صلب شده است. در بخش خصوصی پرسنل به منظور جلب مشتری، برای رضایت بیمار و برقراری ارتباط با وی به این امر بیشتر توجه می‌کنند.

به گفته معاون سابق بهداشتی وزارت بهداشت، پرستاران در بیمارستان‌ها و بخش‌های مختلف موظف شده اند که در پرونده بیمار بحث آموزش را مطرح کنند و اقدامات این چنینی در اعتبار بخشی بیمارستان‌ها لحاظ شده است. باید برای این امر یک ارزش و ملاک در نظر گرفته شود که بیمارستان‌ها برای رسیدن به این رتبه آموزش به بیمار را جدی بگیرند.

رخشانی در پایان خاطرنشان کرد: پزشکانی که با بیمار ارتباط برقرار می‌کنند و با وی درباره بیماری اش صحبت می‌کنند معمولاً مراجعه کننده بیشتری دارند. پزشکی که آموزش به بیمار را به عنوان یک حق برای بیمار دانسته و برای این کار زمان می‌گذارد قطعاً مراجعه کننده بیشتری دارد.

بر اساس این گزارش، دومین کنگره ملی آموزش به بیمار از تاریخ 18 تا 20 دی ماه سال جاری در تالار امام مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت http://www.patient-education.ir/ و یا با شماره تلفن 66565795 تماس حاصل کنند.


منبع: تسنیم