۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۹

واکنش پوتین به رویدادهای اخیر اوکراین

رئیس جمهور روسیه در نشست خبری در ارمنستان اعلام کرد که رویدادهای اوکراین ارتباطی به روابط اوکراین و اتحادیه اروپا ندارد بلکه مشکل سیاست داخلی کشور است.
کد خبر : ۱۴۶۷۱۰
صراط: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز دوشنبه در نشست خبری در ارمنستان با اشاره به تظاهرات و رویدادهای اوکراین اعلام کرد که آنچه در کی‌یف، پایتخت اوکراین رخ می دهد انقلاب نیست بلکه آشوب است.
ولادیمر پوتین که روز دوشنبه به ایروان، پایتخت ارمنستان سفر کرده است، گفت:تظاهرات و رویدادهای اوکراین به منظور آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2015 این کشور صورت می گیرد.
پوتین گفت: این رویدادها ارتباط چندانی به روابط اوکراین و اتحادیه اروپا ندارد بلکه مشکل سیاست داخلی کشور است و مخالفان و معترضان تلاش می کنند پایه سیاست داخلی کشور را سست کنند.
وی در پایان این نشست خبری افزود: اما مسکو امیدوار است که اوضاع در اوکراین آرام شود و هر گزینه ای که دولت اوکراین انتخاب کند، روسیه آن را تائید می کند.
منابع خبری اوکراین گزارش دادند که بیش از 350 هزار نفر از مردم اوکراین روز گذشته با در دست داشتن پرچم های اتحادیه اروپا و سر دادن شعار مرگ بر تبهکار در خیابان‌های مرکزی کیف تظاهرات و رئیس جمهور اوکراین را به شکست عهد خود در راستای همگرایی بیشتر با اتحادیه اروپا متهم کردند.
ویتالی کلیشکو رهبر مخالفان دولت اوکراین ضمن درخواست برای استعفای ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور اوکراین و دولت این کشور وی را متهم کرد که رویا و آرزوی مردم اوکراین برای همگرایی با اتحادیه اروپا را به سرقت برده است.
پیش شرط اتحادیه اروپا در خصوص آزادی تیموشنکو و سفر وی به آلمان برای مداوای پزشکی مانع بزرگی برای امضای قرارداد تجارت آزاد با اوکراین بوده و رئیس جمهور اوکراین به همین علت امضای قرارداد تجاری با اروپا را به تاخیر انداخته است.
اوکراین به شدت با این پیش شرط مخالفت کرده و قصد دارد روابط تجاری و اقتصادی خود با روسیه را گسترش دهد.تیموشنکو در سال 2011 میلادی به جرم سوء استفاده از قدرت و عقد قرارداد گازی با روسیه که به ضرر منافع این کشور بوده به 7 سال زندان محکوم شده است. اتحادیه اروپا محاکمه و بازداشت تیموشنکو را با اهداف سیاسی مرتبط دانسته و خواستار آزادی وی برای انجام معالجات پزشکی شده است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حالی به ارمنستان سفر کرده که تعدادی از مخالفان پیوستن ارمنستان به اتحادیه گمرکی روسیه نسبت به انجام این سفر اعتراض کرده اند.بر اساس این گزارش معترضان با سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با تقویت همکاری های اقتصادی و امنیتی ارمنستان و روسیه اعلام کردند. ارمنستان باید تا ماه سپتامبر آینده تصمیم نهایی خود را در خصوص پیوستن به اتحادیه گمرکی روسیه، قزاقستان و بلاروس اعلام کند.
برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در شهر ایروان در شرایطی است که راهپیمایی گسترده و بزرگی در اوکراین در مخالفت با گسترش همکاری های کییف و مسکو برگزار شده است. اوکراین زیر فشار روسیه حاضر به امضای قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا نشده است.
قدرت های غربی مدعی هستند که مقام های کرملین با اعمال فشار بر اوکراین، ارمنستان و سایر کشورهای شوروی سابق قصد دارند این کشورها را از همگرایی بیشتر با اتحادیه اروپا منصرف کنند.
منبع: تسنیم