۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
زیبا کلام:

اولین مذاکرات ایران و آمریکا زمان احمدی‌نژاد کلید خورد

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آمریکا و غرب تمایل بالایی برای ارتباط با ایران دارند گفت: طرف های غربی خواهان پایان مناقشات بوده و یقین دارم که طرفین به بند بند توافقنامه عمل خواهند کرد.
کد خبر : ۱۴۷۰۳۶
صراط: صادق زیباکلام سه شنبه شب در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مناظره با حجت الاسلام سید عباس نبوی با موضوع" رابطه ایران با آمریکا" گفت: این منافع کشورها است که برقراری رابطه یا قطع رابطه با یک کشور را مشخص می کند و یک سیاستمدار انگلیسی در این خصوص می گوید" هیچ کشوری دوستان و دشمنان همیشگی ندارد و آن ها طی زمان عوض می شوند و آن چه برای هر کشور ثابت می ماند، منافع ملی آن است".

لزوم ریشه یابی مبانی آمریکا ستیزی

زیباکلام بر لزوم ریشه یابی مبانی آمریکا ستیزی در ایران تاکید کرد و افزود: زمان آن رسیده است که این امر در یک محیط آکادمیک و دانشگاهی مورد بررسی و بحث قرار گیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید ببینیم که آمریکا ستیزی برای کشور ما چه منافعی و مضراتی را به همراه دارد و در مناظره ها هر گاه این بحث مطرح می شد استقلال طلبی و عدم سرسپردگی به آمریکا دلیل دشمنی آمریکا با ایران و لذا روحیه آمریکا ستیزی در ایران عنوان می شد.

آغاز مذاکرات ایران و آمریکا از زمان احمدی نژاد

زیباکلام اذعان داشت: نخستین دیدار مقامات ارشد آمریکا و ایرانی در سال 58 و در زمان برگزاری انقلاب الجزایر رخ داد و هیئت آمریکایی که در این مراسم حضور یافته بود به هیئت ایرانی که متشکل از شهید چمران، مهندس بازرگان و ابراهیم یزدی بود درخواست ملاقات دادند که در پی موافقت ایران این ملاقات صورت گرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به آغاز مذاکره آمریکا با ایران در زمان احمدی نژاد تصریح کرد: آمریکایی ها این موضوع را مطرح کرده و خواهان ادامه مذاکرات با طرف ایرانی هستند. 

وی با بیان اینکه آمریکا ستیزی در این ایران در قالبهای مختلف توجیه می شود، افزود: یکی از مقوله های استکبار ستیزی بحث تحریف است چنانچه هرگاه حادثه ای رخ می دهد سعی می شود که به گونه تفسیر شود که به نفع منطق آمریکا ستیزی باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دسته دیگر به دشمنی آمریکا با ایران و پشتیبانی آن ها از محمدرضا پهلوی برمی گردد.

زیباکلام با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه ایران و آمریکا در پای یک سند امضا کرده اند، تصریح کرد: اکنون بعد از گذشت 35 سال آمریکا ستیزی شکاف برداشته و مذاکرات ژنو نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

تفکر در خصوص انرژی هسته ای از فواید مذاکرات ژنو

این استاد دانشگاه گفت: اندیشیدن و تفکر در خصوص موضوعات هسته ای از دیگر فواید مذاکرات ژنو است و باید بدانیم که در ازای این هزینه و سرمایه گذاری هنگفت چه چیزی عاید مردم می شود و به عنوان مثال برقی که از انرژی هسته ای حاصل می شود به چه قیمتی برای مصرف کننده تمام می شود و بنابراین باید فواید انرژی هسته ای تبیین شود.

خط دفاع شریعتمداری به دلیل شکاف در آمریکا ستیزی است

وی ادامه داد: خط دفاع شریعتمداری به دلیل شکاف در آمریکا ستیزی است و این برای من قابل درک است زیرا این شکاف برای من نیز قابل مشاهده است.

وی گفت: اکنون عمل به تعهدات برای طرفین مذاکرات بسیار حائز اهمیت است و طرف های غربی خواهان پایان مناقشات هستند و مطمئن هستم که هر دو طرف بند بند توافقنامه امضا شده را اجرا می کنند.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اذعان داشت: گروهای تندرو و مخالف مذاکرات در ایران و آمریکا وجود دارند و در ایران گروه های تندرو خواستار تصویب مذاکرات در مجلس هستند و از آن سو در آمریکا محو کامل ایران خواسته تندروها در آمریکا بوده و آنها از این مذاکرات خشنود نیستند.
منبع: مهر