۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱

نتیجه‌تحقیق‌وتفحص‌ازسازمان‌تامین‌اجتماعی

سازمانی که شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی که به اختصار شستا نامیده می‌شود، در سال 1365 به منظور حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمان با سرمایه اولیه 20 میلیارد ریال تاسیس کرد و در سالهای بعد در طی چند مرحله مبادرت به افزایش سرمایه نمود.
کد خبر : ۱۴۷۱۶۲

صراط:  جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی تحقیق و تفحصی عملکرد سازمان تامین اجتماعی را بررسی کردند که گزارش آن در ذیل می‌آید:

سازمان تامین اجتماعی، سازمانی که این روز ها خیلی بر سر زبان ها افتاده و اخبار گوناگونی از دل این سازمان انتشار پیدا می کند و هر از چند گاهی نیز افراد و کسانی که که پیکان اتهامات سویشان نشانه رفته، تکذیب می کنند و همه چیز را قانونی می دانند. سازمانی که در این دوره 4 ساله پر حرف و حدیث مدیریت کشوری نیز نام سعید مرتضوی را در راس مدیریت خود دیده است و همین کافی است تا دستگاه های نظارتی و مردم روی آن حساسیت ویژه ای نشان بدهند و بخواهند مو را از ماست بکشند. سازمانی که بر خلاف آنچه که عوام و مردم می پندارند و آنچه که در منشور خود نمایان گر و واضح است و همه با شنیدن نامش به یاد بیمه ، مستمری ، کمک هزینه ازدواج و کفن ودفن می افتند اما یکی از بزرگان فعالیت های اقتصادی ایران می باشد.

سازمانی که شرکت های سرمایه گذاری تامین اجتماعی که به اختصار شستا نامیده می‌شود، در سال 1365 به منظور حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمان با سرمایه اولیه 20 میلیارد ریال تاسیس کرد و در سالهای بعد در طی چند مرحله مبادرت به افزایش سرمایه نمود.

حال این افزایش سرمایه را از شرکت های تابعه و زیر مجموعه شستا می توان تخمین زد که در واقع چند برابری شرکت نفت و گاز و حتی وزارت نفت دانست. شستا به قدری رشد پیدا کرد که جهت مدیریت ارکان و زیر مجموعه ها و شرکت های خود به ناچار اقدام به تاسیس 8 هلدینگ نمود و با توجه به افزایش شرکت های تابعه آن ها را زیر مجموعه هلدینگ ها قرار داد تا هم مدیریت بهتری بر شرکت ها وارد شود و هم نظارت کافی بر آن ها ، چیزی که امروز گویا تصدیق کننده این امر نیست و مجلس را ناچار به انجام تحقیق و تفحص از سازمان بزرگ(با این توصیفات صفت بزرگ برازنده خواهد بود) تامین اجتماعی کرد.

تحقیق و تفحص بدنبال درخواست نمایندگان محترم آقایان سید حسین دهدشتی، احمد توکلی ،سامری، قاضی پور، صالحی نسب، آغاجری، نعمتی، موسوی لارگانی، عثمانی، زمانیان، حیدرپور آغاز گردید و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به کمیسیون اجتماعی نسبت به ضرورت بررسی تحقیق و تفحص در مهلت قانونی تأکید نمود و بعد از تصویب اصل موضوع تحقیق و تفحص  به کمیسیون جهت انجام سایر مراحل اعلام نمود. خصوصاً که حضور چهره سیاسی و پر حاشیه (مرتضوی) در ایام منتهی به انتخابات ریاست جمهوری این دغدغه و نگرانی را دوچندان کرد.

کمیسیون اجتماعی با انتخاب اعضاء و معرفی آنها به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به انتخاب هیأت رئیسه اقدام کرد که به شرح ذیل می باشد.

الف: کارگروه بخش درمان به مسئولیت آقای قاضی زاده هاشمی

ب: کارگروه شرکت سرمایه­گذاری تأمین اجتماعی (شستا) به مسئولیت آقای سیدحسین دهدشتی

ج: کارگروه سازمان و شرکتهای تابعه به مسئولیت آقای علیرضا محجوب

ریاست محترم مجلس نیز در تاریخ 15/4/92نسبت به ابلاغ احکام اعضاء اقدام نمود و تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تأمین اجتماعی و شستا با محورهای مختلفی آغاز گردید.

تحقیق و تفحصی که گویا اعضای آن بیش از پیش و بیش از هر تحقیق و تفحص دیگری مصمم به رو کردن تخلفات کرده بود.

دکتر سید حسین دهدشتی نیز به عنوان ریاست تحقیق و تفحص از شستا ضمن تایید میل و رغبت نمایندگان برای نشان دادن تخلفات و نداشتن هیچ ابایی برای بیان جزییات و روابط آشکار شده در تخلفات و افراد نورچشمی تصریح کرد، یک سازمانی که بیش از هر سازمان و رکن دیگر جامعه با مردم ارتباط دارد و بالغ بر 37 میلیون نفر بیمه شده دارد که سرمایه کشور می باشند و به عنوان نماینده این مردم در کشور نباید به راحتی از کنار آن بگذریم. وی همچنین اشاره ای به تحقیق و تفحص قبلی (تقریباً 4 سال گذشته) از تامین اجتماعی کرد و ضمن ناکارآمدی آن گزارش و سطحی بودن آن نوید یک گزارش کامل با بررسی های دقیق به اقتضای فرصت داشته را داد و از تصمیم نمایندگان جهت قرائت گزارش با ذکر نام افراد خاطی و شرکت های متخلف خبر داد و افزود که هیات تحقیق و تفحص از شستا هیچ مماشاتی را با هیچ گروه و شخص خاصی انجام نداد و به بیان جزییات نیز در گزارش پرداخته است.

این عضو و نایب رییس کمیسیون انرژی ضمن شروع صحبت پیرامون گزارش تحقیق و تفحص از شستا در مورد هلدینگ ها افزود که از 8 هلدینگ موجود تقریباً 6 هلدینگ نظیر سیمان، نفت و گاز و پتروشیمی، عمران و حمل و نقل، صدر تامین، صبا تامین و خدمات ارتباطی رایتل به صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و اهم گزارش خود را به شش موضوع نظیر انتصابات، سوء مدیریت ها، پرداخت ها، قراردادها، فروش محصولات و خرید و فروش ارز تقسیم بندی کرده است و همچنین در خصوص بحث خرید و فروش ارز اظهار داشت که با توجه به مشکلات اقتصادی رخ داده در کشور در 2 سال اخیر و عدم ثبات ارز در این مدت شرکت ها و افراد حقیقی زیادی توانستند با رانت و رابطه از این موقعیت استفاده کنند و با سوء مدیریت موجود در زمان وقت نیز این افراد به کار خود ادامه داده و سوء استفاده های زیادی صورت گرفت.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در بحث سوء مدیریت ها و انتصابات به ایراد گزارشی خلاصه پرداخت. ولی پیش از آن در خصوص هلدینگ ها سوال شد و اینکه چه شرکت های تابعه این هلدینگ ها می باشند که این گونه شستا را بزرگ کرده؟ وی اضافه کرد فقط در 2 هلدینگ سیمان و تفت و گاز و پتروشیمی می توان گفت 90درصد شرکت های در حال فعالیت در این عرصه زیر مجموعه شستا می باشند نظیر شرکت های سیمانی فارس و خوزستان، ارومیه، صوفیان، شاهرود، زنجان، فیروزکوه، آبیک، ساوه، خوزستان، خزر ، بجنورد، دورود، بهبهان و ... شرکتهای نفتی شامل: پاسارگاد، ایرانول، آبادان، امیرکبیر، فارابی، فن آوران، پرسی ایرانگاز، غدیر، پتروشیمی شازند، برزویه، جم، شازند، خارگ، مارون، ایلام، شیراز و ...

وی خلاصه‌ای از گزارش خود را این گونه آغاز کرد که در هیات مدیره های شرکت های تابعه ه طور خیلی دقیق بررسی صورت گرفت و با توجه به حساسیت مجلس شورای اسلامی روی شغل و وضعیت اشتغال در کشور به آنالیز زیر فقط و فقط در بحث هیات مدیر های شرکت های تابعه شستا رسیدیم.

دهدشتی ضمن کافی خواندن ارایه گزارش در مرحله اول به رسانه ها و عدم تمایل ارایه کامل آن تا زمان قرائت در مجلس در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص دریافتی های مدیران شستا با تایید ضمنی تقریبی اخبار نیز تصریح کرد:

بحث حقوق و مزایا بحث خیلی مفصل و جامعی است که در گزارش آمده و به صورت آماری و تجمعی جهت درک هرچه بیشتر خوانندگان و نمایندگان عزیز به آن پرداخته شده است و در خصوص پرداختی های ماهیانه فقط به یک مورد اشاره می کنم که حتی در رده مدیریت عالی شرکت نیز نمی باشد ولی آقای ع .ج به عنوان مثال در یکی از شرکت های پتروشیمی زیر مجموعه هلدینگ نفت و گاز دارای فیش حقوقی نزدیک به مبلغ 128.000.000 ریال می باشد که از نظر آقایان هم این کاملاً قانونی بوده و به صورت سند حسابداری هم درآمده ولی موارد ذکر شده در این اسناد که یکی دو مورد هم نیست در کل سیستم مدیریتی موجود است و این ارقام نجومی را پدیدار می کند، جای تامل دارد. مواردی همچون شرایط محیط کار، فوق العاده جذب منطقه، تعدیل فوق العاده مخصوص جذب منطقه، صعوبت محیط کار زندگی، جبران هزینه مکالمات تلفن،محرومیت از تسهیلات زندگی، فوق العاده متمم مناطق گرمسیر و جبران صرف وقت منطقه که همگی آن در یک فیش حقوق فردی با رده مدیریتی اداری مشاهده می شود که هرکدام از آن ها دارای مزایای بالایی می باشد که خالص دریافتی همچین کسی را نزدیک به 13 میلیون تومان می رساند و به نظر من برای هرکدام از مواردی که در فیش آمده و من ذکر کردم باید یک استفساریه جهت مشخص شدن هدف و منظور از موارد مذکور از سازمان بگذاریم. از سویی دیگر هم با توجه به گفته بعضی آقایان که مدیران در سازمان بعضاً 18 ساعت کار می کنند و این حقوق ها حقشان است، اما با یک نگاهی سطحی به وضعیت آمار اشتغال مدیران که ذکر کردم و نماینگر این مطلب بود که هرکدام حداقل بیش از 2 شغل دارند، تنها نتیجه ای که می توان گرفت این است که احتمالاً در تعریف ساعات شبانه روز با هم تناقض داریم و این دوستان یک روز کاملشان 48 ساعته است تا به همه امور و وظایفشان رسیدگی کنند.

وی در آخر نیز در خصوص پاداش های دریافتی مدیران شستا نیز با تایید این موضوع که می توان گفت اکثر پاداش ها به صورت مصوب در هیات رییسه صورت گرفته است، ولی این مصوبه نعوذبالله وحی منزل که نیست که همه دم از قانونی بودن آن می زنند. این چه پاداشی قانونی است که به آقای ج . الف به عنوان نماینده حقوقی در هیات مدیره شرکت های پتروشیمی فقط طی سالهای 1389 تا 1391 مبلغ 5860 میلیون ریال (586میلیون تومان) بابت ایشان پرداخت می شود!

وی در پایان نیز ضمن ارایه محورهای دیگر گزارش تحقیق و تفحص از شستا در آینده ابراز امیدواری کرد این گزارش بزودی در مجلس قرائت شود تا هرچه سریعتر به کلیه تخلفات آن با ارجاع به دستگاه قضایی کشور رسیدگی گردد.

تعداد تصدی رئوس مدیریتی شرکت ها و کارخانجات وابسته به شستا از جمله مدیریتی و غیر مدیریتی

4095 کرسی

تعداد افراد متصدی در هیات مدیره ها

1523 نفر

اشغال جایگاه های مدیریتی بدین گونه است؛

به طور متوسط هر نفر 2/7 جایگاه مدیریتی داشته

با بررسی های صورت گرفته 71 درصد این اعضا 3 شغل و بالای 3 شغل می باشند

دهدشتی ضمن کافی خواندن ارایه گزارش در مرحله اول به رسانه ها و عدم تمایل ارایه کامل آن تا زمان قرائت در مجلس در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص دریافتی های مدیران شستا با تایید ضمنی تقریبی اخبار نیز تصریح کرد:

بحث حقوق و مزایا بحث خیلی مفصل و جامعی است که در گزارش آمده و به صورت آماری و تجمعی جهت درک هرچه بیشتر خوانندگان و نمایندگان عزیز به آن پرداخته شده است و در خصوص پرداختی های ماهیانه فقط به یک مورد اشاره می کنم که حتی در رده مدیریت عالی شرکت نیز نمی باشد ولی آقای ع .ج به عنوان مثال در یکی از شرکت های پتروشیمی زیر مجموعه هلدینگ نفت و گاز دارای فیش حقوقی نزدیک به مبلغ 128.000.000 ریال می باشد که از نظر آقایان هم این کاملاً قانونی بوده و به صورت سند حسابداری هم درآمده ولی موارد ذکر شده در این اسناد که یکی دو مورد هم نیست در کل سیستم مدیریتی موجود است و این ارقام نجومی را پدیدار می کند، جای تامل دارد. مواردی همچون شرایط محیط کار، فوق العاده جذب منطقه، تعدیل فوق العاده مخصوص جذب منطقه، صعوبت محیط کار زندگی، جبران هزینه مکالمات تلفن،محرومیت از تسهیلات زندگی، فوق العاده متمم مناطق گرمسیر و جبران صرف وقت منطقه که همگی آن در یک فیش حقوق فردی با رده مدیریتی اداری مشاهده می شود که هرکدام از آن ها دارای مزایای بالایی می باشد که خالص دریافتی همچین کسی را نزدیک به 13 میلیون تومان می رساند و به نظر من برای هرکدام از مواردی که در فیش آمده و من ذکر کردم باید یک استفساریه جهت مشخص شدن هدف و منظور از موارد مذکور از سازمان بگذاریم . از سویی دیگر هم با توجه به گفته بعضی آقایان که مدیران در سازمان بعضاً 18 ساعت کار می کنند و این حقوق ها حقشان است، اما با یک نگاهی سطحی به وضعیت آمار اشتغال مدیران که ذکر کردم و نماینگر این مطلب بود که هرکدام حداقل بیش از 2 شغل دارند، تنها نتیجه ای که می توان گرفت این است که احتمالاً در تعریف ساعات شبانه روز با هم تناقض داریم و این دوستان یک روز کاملشان 48 ساعته است تا به همه امور و وظایفشان رسیدگی کنند.

وی در آخر نیز در خصوص پاداش های دریافتی مدیران شستا نیز با تایید این موضوع که می توان گفت اکثر پاداش ها به صورت مصوب در هیات رییسه صورت گرفته است، ولی این مصوبه نعوذبالله وحی منزل که نیست که همه دم از قانونی بودن آن می زنند. این چه پاداشی قانونی است که به آقای ج . الف به عنوان نماینده حقوقی در هیات مدیره شرکت های پتروشیمی فقط طی سالهای 1389 تا 1391 مبلغ 5860 میلیون ریال (586میلیون تومان) بابت ایشان پرداخت می شود!

وی در پایان نیز ضمن ارایه محورهای دیگر گزارش تحقیق و تفحص از شستا در آینده ابراز امیدواری کرد این گزارش بزودی در مجلس قرائت شود تا هرچه سریعتر به کلیه تخلفات آن با ارجاع به دستگاه قضایی کشور رسیدگی گردد.

منبع: فارس