۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۵

رابطه کاهش تورم با پروژه های احمدی نژاد

رئیس موسسه تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی ایران به بلومبرگ گفت: بانک مرکزی با توقف تامین مالی پروژه‌های دوره احمدی‌نژاد می‌تواند تورم 40 درصدی را به نصف کاهش دهد.
کد خبر : ۱۴۷۱۷۷

صراط: فرهاد نیلی رئیس موسسه تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی ایران در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت: این بانک از طریق متوقف کردن تامین مالی پروژه‌های دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، می‌تواند نرخ تورم 40 درصدی ایران را به نصف کاهش دهد.

وی افزود: احمدی‌نژاد که متعهد شده بود، تا سطح زندگی اقشار فقیر را بهبود بخشد، از بانک مرکزی درخواست کرده بود، تا به تامین مالی پروژه مسکن مهر و پرداخت نقدی یارانه‌ها کمک کند و این امر سبب افزایش قیمت‌ها شد.

نیلی تصریح کرد: بانک مرکزی ایران به حوزه‌هایی وارد شد و نقش‌هایی را پذیرفت که نباید می‌پذیرفت.

رئیس موسسه تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی ایران ادامه داد: حدود نیمی از تورم ایران به علت دخالت این بانک در پروژه‌های عمرانی به دستور احمدی‌نژاد است. بانک مرکزی نباید دیگر هیچ تعهدی نسبت به پروژه‌های ساخت مسکن و مسائل بودجه‌ای بدهد.

وی افزود: این بانک باید بگوید، من ترازنامه‌ام را از شما پس می‌گیرم.

فرهاد نیلی در ادامه گفت: بانک مرکزی به نخستین محل رجوع دولت تبدیل شده است و باید آخرین محلی باشد که دولت به آن رجوع می‌کند. این نهاد باید تنها در شرایط گزینشی و خاص و در مواقع بحران مداخله کند.

به نوشته بلومبرگ، نرخ تورم ایران در ماه آگوست یعنی زمانی که دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به پایان رسید به 39 درصد رسیده بود که ناشی از سیاست‌های مالی وی و تحریم‌ها علیه ایران بود.

ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران نیز گفته است که کنترل نقدینگی و کاهش تورم از اولویت‌های اصلی بانک مرکزی در دوران ریاست وی خواهد بود.

منبع: فارس