۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳

نظریک‌منکرتوحیدپس‌ازبحث‌باعلامه‌طباطبایی

یکی از مراجع تقلید قم با بیان اینکه تفسیر المیزان علامه طباطبایی یک اثر ارزشمند است افزود: فاصله تفسیر المیزان با دیگر تفاسیر فراوان است چرا که مسائل مختلف در این تفسیر مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر : ۱۴۷۴۵۵

صراط: آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی امشب در مراسم اختتامیه نهمین همایش اساتید تفسیر قرآن و سطوح عالی حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد با گرامیداشت یاد و نام علامه طباطبایی اظهار کرد: ایشان با قرآن انس داشت و خود قرآن را به عنوان مظهر ذات می‌دانست و عنوان می‌کرد که قرآن یک کتاب خودکفا در مقام اثبات است.

وی ادامه داد: قرآن هم با برهان عقلی و هم با مبارز طلب کردن معجزه بودن خود را نشان می‌دهد و پایداری اسلام در سایه قرآن و عترت ثابت می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: قرآن کریم با برهان عقلی ثابت می‌کند که جهان خدایی دارد و اگر کسی منکر نظام علمی دنیا شده و قائل به تصادفی بودن این نظام باشد نه عین دارد و نه ذهن.

وی در ادامه با بیان اینکه تمام آیات قرآن گفته خداوند است افزود: تمام کتاب‌های انبیا و رسالت ایشان هم از خداست و هرچه که از طرف خدا باشد یکسان بوده و هیچ اختلافی در اوصاف، آثار و سخنان خداوند نیست.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: هیچ اختلافی در قرآن با دیگر کتب آسمانی، پیامبری با پیامبر دیگر و امامی با امام دیگر نیست و همه اینها با کل نظام عالم هماهنگ است.

وی با بیان اینکه تفسیر المیزان علامه طباطبایی یک اثر ارزشمند است افزود: فاصله تفسیر المیزان با دیگر تفاسیر فراوان است چرا که مسائل مختلف در این تفسیر مورد توجه قرار گرفته است.

استاد عالی حوزه علمیه قم با ذکر داستانی از علامه طباطبایی بیان کرد: در فاصله سال‌های 20 تا 25 فضای باز سیاسی ایجاد شده و آزادی کاذب رواج داشت و برخی منکر توحید بودند؛ علامه طباطبایی با یکی از این افراد هشت ساعت بحث کرد و آن فرد، روز بعد گفته بود که طباطبایی مرا موحد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه علم غیردینی محال است چرا که ما مسئله‌ای غیردینی نداریم گفت: راهی که مرحوم علامه طباطبایی طی کرد طرح این مسئله بود.

وی تشکیل مجمع عالی تفسیر را از برکات این شخصیت والای دینی دانست و بر معرفی بیشتر ایشان و توجه هرچه بیشتر به تفسیر تاکید کرد.