۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶

آیا معلولان به حق خود رسیده‌اند؟

در حالی 12 آذر امسال روز جهانی معلولان به پایان رسید که بازهم این گروه از جامعه از موارد مانند نحوه خدمات، مناسب سازی معابر، اشتغال و بیمه گلایه داشتند و این سؤال مطرح می‌شود چه زمانی مشکلات این طیف بر طرف خواهد شد؟
کد خبر : ۱۴۷۵۰۵

صراط: سوم دسامبر میلادی به ‌عنوان «روز جهانی معلولان» نامگذاری شده است، در کشور ما نیز به همین مناسبت دست اندرکاران این حوزه در بخش‌های دولتی و غیردولتی تلاش می‌کنند تا اقداماتی را در این بخش ارائه کنند.

 در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به ویژه اصل 29 این قانون، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، کنوانسیون جهانی حقوق معلولان و برخی از اسناد دیگر بر توجه به حقوق معلولان و موضوع معلولیت در سطوح مختلف پیشگیری تأکید شده است.

باید پذیرفت که تا زمان تحقق کامل مفاد این قوانین فاصله کشور ما فرسنگ‌هاست. گرچه در این زمینه اقدامات مختلفی از سالیان دور تا به امروز توسط سازمان‌های مختلف انجام شده است.

با توجه به اینکه طبق آمار‌ها جمعیت معلولان در هر کشور به‌طور میانگین حدود 10‌درصد کل جمعیت را شامل می‌شود این آمار در ایران باید بیش از هفت و نیم میلیون نفر باشد که دارای انواع معلولیت هستند که رقم قابل توجهی است و اگر زمینه برای حضور فعال معلولان در جامعه فراهم شود می‌توانند در چرخه توسعه کشور نقش بسزایی داشته باشند.

با این شرایط دولت موظف است شرایطی را فراهم کند تا معلولان نیز همانند دیگر افراد جامعه از خدمات تعیین شده استفاده کنند اما متاسفانه این گروه از جامعه همیشه برای بهره‌مندی از خدمات همیشه با مشکلات زیادی روبرو بوده‌اند.

نباید فراموش کرد که مشارکت در عرصه‌های مختلف حق معلولان است چراکه آنان نیز شهروندان جامعه محسوب می‌شوند و دسترسی برابر به فرصت‌ها را باید فراهم کرد.

همچنین باید زمینه حضور مسئولان سازمان‌های غیردولتی فعال در حوزه معلولیت را در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، اجرا و نظارت بر فعالیت‌ها فراهم کرد و بدون مشارکت معلولان و خواسته‌های منطقی آنان برایشان تصمیم گرفته نشود.

در همین راستا لازم است گزارشی از وضعیت اقدامات انجام‌شده در ایران در حوزه معلولیت، چگونگی اجرای قوانین و مقررات مربوط، چگونگی اجرای وظایف دستگاه‌های مختلف در ایفای وظایف قانونی خود در رابطه با موضوع معلولیت و معلولان از جمله در ارتباط با آموزش، اشتغال، مناسب‌سازی محیط برای حضور معلولان در اماکن عمومی، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو و... ارائه شود. 

بایدشاخص‌های رفاه اجتماعی در جامعه معلولان در مقایسه با سایر مردم سنجیده شود تا شفاف‌تر بتوان درخصوص حقوق و وضعیت معلولان اظهارنظر کرد و در این صورت است که می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر از قبل، موانع جلو روی حرکت معلولان برداشته شود.

به گزارش فارس شعار امسال سازمان ملل به مناسبت روز جهانی معلولان، تحت عنوان"موانع را بشکنید، درها را بازکنید" بود و اینجا سؤالاتی مطرح می‌شود که از آن جمله این سوالات اینست که آیا در کشور ما معلولان به راحتی می‌توانند به خدمات استفاده کنند؟ آیا دولت ، بهزیستی به عنوان متولی معلولان، و شهرداری‌ها به وظایف خود عمل کرده‌اند؟

قطعاً نمی‌توان ادعا کرد که شرایط برای معلولان در جامعه مطلوب است چرا که هم اینک معلولان با مشکلات متعددی روبرو هستند که رفع این موانع و مشکلات نیاز به همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول و البته اختصاص اعتبارات کافی دارد. 

در روز 12 آذر امسال نیز وعده‌هایی از سوی مسولان از جمله علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور، اعضای شوراهای شهر و روستا، مسئولان نهادهای غیر دولتی و ... دادند که امیدواریم هر یک از این مسئولان  به وعده‌های داده شده عمل کنند تا سال آینده و در 12 آذر شاهد کمتر شدن مشکلات معلولان باشیم. 

وعده وزیر:

واگذاری 25 هزار واحد مسکونی به معولان تا پایان سال 92

علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حاشیه مراسم جهانی معلولان اظهار داشت: در بخش مسکن سازمان بهزیستی اقدامات زیادی انجام داده به طوریکه تا پایان سال 20 تا 25 هزار واحد مسکونی به معلولان ارائه می‌دهیم.

وی در خصوص تردد و عبور و مرور معلولان بیان داشت:در این خصوص برنامه هایی در دست اقدام است به طوری که با وزارت کشور تفاهمنامه ای منعقد خواهیم کرد که شهرداری‌های کل کشور در زمینه مناسب سازی با توجه به توان هر شهر اقداماتی انجام دهند تا حرکت معلولان روانتر شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  اظهار امیدواری کرد تا با اجرای این برنامه دوجانبه سال آینده حرف‌های خوبی در زمینه مناسب سازی فضای اداری و معابر و اماکن شهری برای معلولان داشته باشیم.

وی گفت: مناسب سازی برای معلولان و رفع مشکلات تردد آنها نیاز به همکاری بین سازمانی و ملی دارد و در ارتباط با دستگاه‌های دولتی بهزیستی باید برنامه بازدیدی از این دستگاه‌ها داشته باشد و مناسب سازی ساختمان‌های اداری را بررسی کند.

وعده رئیس سازمان بهزیستی کشور:

تسهیل در بخش اشتغال، حمایت‌های اجتماعی و فرهنگی

هاشمی خاطر نشان کرد: تحولاتی در جامعه در حال رخ دادن است که امیدواریم با مشارکت معلولان جامعه و رسانه‌ها بتوانیم یک تحول مؤثر و چشمگیر در حوزه خدمات به معلولان ارائه کنیم و این در حالی است که امسال خدمات ارائه شده از لحاظ کمی و کیفی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

هاشمی خاطر نشان کرد: در چند روز گذشته سازمان بهزیستی توافقنامه‌ای را با معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری در خصوص استخدام‌های گذشته و جدید ویژه معلولان داشته است که خوشبختانه مسئولان مربوطه وعده‌های خوبی در این بخش دادند.

هاشمی تصریح کرد: توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی جامعه هدف یکی دیگر از برنامه‌های اصلی سازمان بهزیستی است که در سال جاری با رویکرد جدید انجام خواهد گرفت.

وی افزود: یکی از مظلوم‌ترین جامعه هدف بهزیستی، بیماران ضایعه نخاعی هستند که در این زمینه نیز قدم‌های خوبی از سوی سازمان برای ارائه خدمات به این گروه از جامعه هدف برداشته شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اجرای طرح مراکز حرفه‌‌آموزی و گسترش آن یکی از دغدغه‌های سازمان بهزیستی بوده است که در این زمینه شیوه‌های جدید و نوین برای اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به مراکز دانشکار در سطح کشور اشاره کرد.

هاشمی بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات قابل قبول سازمان بهزیستی پرداخت 100درصد شهریه دانشجویان معلول است که در این زمینه قانون ما را مکلف کرده است که حمایت 100 درصد در این بخش از معلولان داشته باشیم که خوشبختانه دولت نیز همکاری‌های لازم را در این بخش داشته است.

مسکن، اشتغال و حمایت‌های اجتماعی سه رکن اساسی برای حمایت از مددجویان و معلولان است که در این زمینه سازمان بهزیستی در بخش مسکن اقدامات ویژه‌ای انجام داده اما در حوزه اشتغال و حمایت‌های اجتماعی گام‌های موثرتری را برداریم.

هاشمی گفت: با توجه به خدماتی که معلولان در طول سال از سازمان بهزیستی دریافت می‌‌کند مجموعه خدمات آنها به طور متوسط به سه میلیون تا 5 میلیون می‌رسد که البته این رقم بستگی به شرایط معلولان دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه این سازمان هیچ مسئولیتی را در قبال مناسب‌سازی ندارد، گفت: مناسب‌سازی در دست سازمان نبوده و این سازمان تنها می‌تواند طرح‌ها و برنامه‌های خود را به دستگاه‌های اجرایی انتقال دهد.

البته اینها تنها بخشی از صحبت‌های مسئولان در 12 آذر 92 بود که امیدواریم در سال آتی و در روز جهانی معلولان مشکلات و موانع موانع از سال جاری کمتر شده باشد.


منبع: فارس