۱۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
تحلیلی بر فرمایشات مقام معظم رهبری

ضرورت واکاوى امپریالیسم نو غربى‏‏

مى‏توان ماهیت رویکرد امپریالیسم را در راهبرد جدید (فرانو) فرهنگى و تبلیغاتى و رسانه‏اى و حتى اعتقادى معرفى کرد. چیزى که قبلاً بزرگ دیدبان انقلاب، مقام معظم رهبرى در مقام هشدارهاى فرهنگى از آن به تهاجم و یا ناتوى فرهنگى یاد کردند.
کد خبر : ۱۴۷۵۳۱
صراط: مقام معظم رهبرى (مدظله‏العالى) در جمع پنجاه‏هزار نفرى فرماندهان رده‏هاى مختلف بسیج سراسر کشور، بار دیگر به‏صورت مبسوط و موشکافانه، موضوع بسیار مهم استکبار را به بحث گذاردند. شرایط امروز جهان که استکبار با شگردها و شیوه‏هاى فوق‏العاده مرموز به‏ویژه در عرصه‏هاى زیربنایى یعنى فرهنگ، به جنگ نرم علیه ملتها و جامعه جهانى آمده است، واکاوى ابعاد مختلف آن به‏ویژه آنچه تحت عنوان امپریالیسم فرانو یا نو غربى مطرح مى‏باشد، از ضروریات زمان ماست که در این پاره‏مطلب، اشاره‏اى به آن گردیده است. در آموزه‏هاى قرآنى و دینى، استکبار برگردان و مترادف با امپریالیسم به‏کار رفته است. از گرایش نفسانى انسانها به سلطه‏گرى و سلطه‏پذیرى و خودبزرگ‏بینى و تکبر گرفته تا بیان عملکرد شیطان که ناشى از روحیه استکبارى و انحراف از قوانین عامه اوامر و نواهى و تا ایجاد شک و نفاق و استضعاف اقشار ستم‏دیده و مقاومت در برابر دعوت انبیاء و بالاخره فاش‏ساختن عواملى که بر بنیادهاى عدالت هستى مى‏تازد و...
امپریالیسم که ترجمانى از همان استکبار است، در ادبیات سیاسى امروز جهان به حکومت و سلطه با امیال توسعه‏طلبانه گفته مى‏شود که البته با شیوه‏هاى دولتى، مردم خارج از مرزهاى خود را تحت سلطه و استعمار و یا استثمار در مى‏آورد.
ضرورت واکاوى امپریالیسم، آنگاه خود را بیشتر نشان مى‏دهد که با هدف قرار دادن زیربناى فکرى و هویت ملتها و جوامع از غوطه‏ورسازى افکار عمومى جهانیان در گستره‏ى پیچیده ارتباطات فراوان و متنوع بهره جسته و جلوه‏اى مرموزانه از امپریالیسم نو غربى را در نبرد نرم با ملتها به رخ مى‏کشد.
امپریالیسم نو غربى، صورتى انحصارگونه از رابطه سلطه و کنترل در ابعاد مختلف، مستقیم یا غیرمستقیم است که به‏دنبال منافع تجارى و سوداگرانه، مى‏خواهد همواره پنهان باشد و در نهایت از قدرت توأم با تغلب (غلبه) برخوردار گردد.
نوبودن آن نیز ناظر است بر تنوع و جدیدبودن ابزارها و بسترهاى سلطه که بیشتر (تبلیغاتى، ارتباطى و رسانه‏اى، نامرئى و نرم) است.
از این‏روى مى‏توان ماهیت رویکرد امپریالیسم را در راهبرد جدید (فرانو) فرهنگى و تبلیغاتى و رسانه‏اى و حتى اعتقادى معرفى کرد. چیزى که قبلاً بزرگ دیدبان انقلاب اسلامى، مقام معظم رهبرى در مقام هشدارهاى فرهنگى از آن به تهاجم و یا ناتوى فرهنگى یاد کردند.

  شاخص‏ها و اهداف اصلى امپریالیسم نو غربى‏
1. ضربه‏زدن به فرهنگ عمومى جوامع به‏ویژه جوامع رو به پیشرفت و مستقل همچون ایران اسلامى.
2. به خدمت گرفتن امکانات متنوع فرهنگى، هنرى و رسانه‏اى در جهت اغراض و اهداف مدنظر.
3. در دست گرفتن تحولات سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، و فرهنگى کشورها.
4. هویت‏زدایى در سطوح مختلف ملى و اجتماعى و انقلابى.
5. مهار بیدارى اسلامى و انحراف در حرکتها و جنبش‏هاى مردمى در سطح کشورهاى به‏خروش آمده منطقه.

  امپریالیسم نو غربى و اسلام‏
بیدارى اسلامى در سده اخیر در سطح دنیاى اسلام یک واقعیت غیرقابل انکار است. در دورانى که اسلام حقیقى مى‏رود تا جهان را تحت تأثیر خود قرار بدهد، اسلام رادیکال از طرفى در بنیادى‏ترین و مرموزترین شکل آن (القاعده و طالبان) و (تکفیرى و سلفى) و از طرفى اسلام سنتى با نگرش غیرسیاسى، همواره جنبه‏هاى ارتجاعى و انفعالى ظاهرى را در عین بى‏تحرکى تاریخى و عدم پذیرش جنبه‏هاى سیاسى اسلام تأکید دارد.
از این رهگذر سنت‏گرایى عرفانى و فرقه‏هاى ضاله و انحرافى متأثر از مدرنیسم که اصرار بر عدم ورود به حوزه‏هاى سیاسى دارد، و این‏ها همه در تقابل با اسلام حقیقى است که جامع‏نگرى به ساحتهاى مختلف زندگى انسان دارد. در این نگاه، سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست تلقى مى‏شود که تئورى‏پرداز و محرک آن نیز در قرن حاضر امام خمینى(ره) محسوب مى‏گردد و البته شخصیتهایى همچون میرزاى شیرازى، آخوند خراسانى و شهید مدرس از این جمله‏اند چنان‏که مقام معظم رهبرى نیز با ژرف‏اندیشى عمیق مؤید همین ایده بوده و هستند.
هانتینگتون مى‏گوید؛ براى ماندن و پیر شدن در پایان تاریخ باید:
1. از طریق تهاجمات همه‏جانبه، اتحاد احتمالى تمدن‏هاى رقیب را مختل کرد.
2. بحران‏هاى درونى خود را به تمدنهاى رقیب منتقل نمود.
3. تمدن‏هاى منزوى‏شده و خودساخته را در خود حل کرد.
بنابراین رمز ماندگارى امتها و کشورهاى اسلامى و مستقل، فهم صحیح از ماهیت استکبار و شناخت عمیق از امپریالیسم و شیوه‏ها و تاکتیکهاى تبلیغاتى، هنرى، رسانه‏اى و فرهنگى و در نهایت مبارزه و مقابله بى‏وقفه با آن مى‏باشد.
منبع: تسنیم