۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸

حق با کیست، متقاضیان طرح‌های شیلاتی یا بانک عامل؟

مدیرعامل فاز دوم مجتمع پرورشی ماهی آزادگان اهواز گفت: حدود دو سال از ثبت‌نام در طرح‌های شیلاتی مجتمع شیلاتی آزادگان می‌گذرد، اما متاسفانه متقاضیان هنوز تسهیلات خود را دریافت نکرده‌اند.
کد خبر : ۱۴۷۶۸۱

صراط: محمد اورکی عنوان‌کرد: بانک سپه به عنوان بانک عامل جهت پرداخت تسهیلات طرح‌های شیلاتی معرفی شده است و متقاضیان برای دریافت تسهیلات طرح‌های خود به این بانک مراجعه کردند اما متاسفانه این بانک شرایط دشواری را پیش روی متقاضیان گذاشته که از جمله آن وثیقه 220 میلیون تومانی است.

وی افزود: با توجه به این‌که این طرح‌ها برای فارغ‌التحصیلان بیکار رشته‌های کشاورزی در نظر گرفته شده، فراهم کردن وثیقه 220 میلیون تومانی برای این کارشناسان دشوار است.

اورکی تصریح‌کرد: با این وجود متقاضیان وثیقه موردنظر را به شعب بانک سپه ارائه دادند اما متاسفانه وثیقه تجاری مورد قبول واقع نشده و فقط با وثیقه‌های مسکونی اهواز موافقت می‌شود. البته برخی متقاضیان با تحمل سختی‌های فراوان وثیقه مورد نظر را به بانک ارائه دادند.

مدیرعامل فاز دوم مجتمع پرورش ماهی آزادگان اهواز ضمن رد اظهارات مدیرعامل شعب بانک سپه خوزستان مبنی بر این‌که تأخیر در پرداخت تسهیلات طرح‌های شیلاتی ناشی از عدم ارائه وثیقه از سوی متقاضیان است، خاطرنشان‌کرد: در آخرین آمار ارائه شده طرح توسعه کشاورزی از سوی استانداری، از 207 تعاونی فاز دوم مجتمع پرورشی ماهی آزادگان اهواز، 26 تعاونی مشکل ارائه مدارک مورد نیاز را داشتند که چهار مورد از آن وثیقه ارائه نداده بودند و مابقی که مدارک خود را کامل ارائه داده‌اند، هنوز تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند.

وی اظهارکرد: گلایه دیگری که از بانک سپه داریم این است که این بانک ملک‌های وثیقه را زیر قیمت واقعی ارزیابی کرده که این امر مشکلات متقاضیان را دو چندان کرده است. استاندار سابق دستور قبول وثیقه‌های زمین و ملک‌های مسکونی روستایی را به بانک سپه داده بود اما متاسفانه این بانک وثیقه‌ها را قبول نکرد.

اورکی بیان‌کرد: در تمام طرح‌های کشاورزی زیرساخت‌ها توسط دولت آماده و متقاضیان با تسهیلاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد کار را آغاز می‌کنند اما در مجتمع آزادگان برخلاف فاز اول آن و سایر طرح‌های دیگر، 70 درصد هزینه‌ ایجاد زیرساخت‌ها بر عهده متقاضیان است.

مدیرعامل فاز دوم مجتمع پرورش ماهی آزادگان اهواز تصریح‌کرد: علاوه بر وثیقه 220 میلیون تومانی که رهن بانک است، هر یک عضو از تعاونی باید 125 میلیون تومان سهم آورده برای اجرای زیرساخت‌های طرح‌ها بیاورد. حال سوال این است ‌که یک کارشناس فارغ‌التحصیل بیکار چگونه این هزینه‌ها را چگونه باید تامین کند.

وی یادآورشد: راه‌اندازی فاز دوم مجتمع شیلاتی آزادگان اهواز علاوه بر ارزآوری که برای کشور دارد، به‌طور مستقیم دو هزار نفر را شاغل می‌کند و تولیدات آن همانند تولیدات فاز اول این مجتمع، به خارج از کشور صادر خواهد شد.

اورکی اظهارکرد: با توجه به تأکید رییس‌جمهور مبنی بر توسعه زیرساخت‌ها در جهت افزایش روند تولید بخش کشاورزی، از استاندار جدید می‌خواهیم تا مشکلات تعاونی‌های شیلاتی را حل کند.

پیش از این مدیر شعب بانک سپه خوزستان گفته بود این بانک مشکلی در پرداخت تسهیلات طرح‌های شیلاتی طرح توسعه کشاورزی ندارد و وقفه ایجاد شده در پرداخت این تسهیلات ناشی از عدم توانایی متقاضیان در اخذ تسهیلات است.


منبع: ایسنا