۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸

کمترین توقعات عشایر بم برای ادامه حیات

عشایر بم با مشکلات زیادی مانند نبود راه مناسب، آب آشامیدنی و مشکلات اقتصادی مواجه هستند، اما عدم اعتراض آنها نشان از غیرت و مردانگی دارد.
کد خبر : ۱۴۸۱۶۴

صراط: عشایر پشتوانه عظیم کشور هستند و در مراحل مختلف حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی نشان دادند، عشایر غیور دو درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و توانستند 20 درصد گوشت و 35 درصد صنایع‌دستی کشور را تولید کنند.

شهرستان‌های شرق استان کرمان با دارابودن شش درصد جمعیت عشایر استان کرمان دومین منطقه عشایری استان هستند که با توجه به حجم مشکلات این قشر پرتلاش نیاز است تا توجه بیشتری به آنها شده برای رفع مشکلات اعتبارات ملی تخصیص یابد.

در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت یک امانت است و خدمت به عشایر یک افتخار محسوب می‌شود، چراکه این عشایر در دوران قبل و بعد از انقلاب مجاهدت‌های فراوانی انجام دادند، البته جهاد فرهنگی همزمان با جهاد اقتصادی لازمه خدمت برای عشایر است و باید در کنار طرح‌های عمرانی به مسائل فرهنگی عشایر نیز توجه خاص شود.

بهره‌مندی از امکانات اولیه تنها درخواست عشایر

علیرضا صائب رئیس اداره عشایری شهرستان بم اظهار داشت: در حال حاضر تعداد یک هزار و 86 خانوار عشایر در مناطق عشایری ابارق، باغتک، دشت دارزین، انارون دهبکری، حومه تهرود، داج، آباد چهل‌تن، ذیل و انجیرک سکونت دارند.

وی افزود: مناطق مذکور به عنوان مناطق قشلاقی عشایر هستند که در راستای طرح اسکان با حفر دو حلقه چاه تعداد 50 خانوار عشایر ذکر شده اسکان داده شدند.

صائب با بیان اینکه عشایر بم دارای کوچ کوتاه هستند و به صورت درون محیطی کوچ می‌کنند، ابراز داشت: پایین بودن نرخ باسوادی به ویژه در بین زنان عشایر، اسکان عشایر در حاشیه روستاها، عدم بهره‌مندی از امکانات و خدمات رفاهی اولیه مانند آب، برق، بهداشت، آموزش و پرورش، راه دسترسی مناسب و سوخت فسیلی از مشکلات موجود عشایر است.

وی‌ افزود: با توجه به خدمات خوب عشایر می‌طلبد به ارتقای شاخص‌های توسعه انسانی از جمله آموزش‌ و پرورش، بهداشت‌ و درمان، آب آشامیدنی بهداشتی، آموزش و ترویج، سوخت و همچنین تامین کالاهای اساسی اقداماتی انجام شود.

رییس اداره عشایری شهرستان بم ابراز داشت: حمایت از اسکان داوطلبانه عشایر در محل‌های مطالعه شده، تنظیم کوچ و مدیریت بهره‌برداری از مراتع، ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان، حفظ، احیا و اصلاح مراتع و آبخیزها با اولویت مناطق بحرانی از جمله خدماتی است که به عشایر ارائه می‌شود.

صائب با اشاره به اخذ دو مجوز حفر چاه آب آشامیدنی در سطح شهرستان گفت: همکاری و تعامل خوب ادارات با اداره عشایری سبب شده تا ما در خدمت‌رسانی به عشایر شهرستان با مشکل خاصی مواجه نباشیم و در این راستا اداره آبیاری باید همچون گذشته همکاری خود را داشته باشد.

صبر عشایر در برابر مشکلات نشان از غیرت و مردانگی آنهاست

حسین زین الصالحین فرماندار بم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مردم شهرستان به ویژه عشایر منطقه به لحاظ اقدامات ارزنده نظام جمهوری اسلامی توقعات بیشتری از مسئولان دارند و باید نگاه ویژه‌ای به عشایر این منطقه شود.

وی با بیان اینکه کشور ما در مقاطع مختلف از خدمات عشایر در تمام عرصه‌ها بهره‌ برده است، گفت: عشایر شرق استان با مشکلاتی مانند نبود راه مناسب، آب آشامیدنی و مشکلات اقتصادی مواجه هستند، اما تاکنون اعتراضی نداشتند که این نشان از غیرت و مردانگی آنها است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی عشایر ما از آرمان‌های والای خود که همسو با آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی است، دست برنداشتند.

فرماندار بم ابراز داشت: ما در گذشته این موضوع را گفتیم و باز هم تاکید می‌کنیم که باید شورای عشایری در منطقه شرق استان تشکیل شود چراکه امیدواریم با تشکیل این شورا مسائل و مشکلات این مردم صبور و کوشا بررسی و حل شود.

کمبود سهمیه آرد از مشکلات عشایر شرق کرمان است

محمد کاردان رئیس شرکت تعاونی عشایر شهرستان بم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این شرکت با سهام عشایر ایجاد و توسط بخش دولتی حمایت می‌شود و به عشایر شهرستان‌های بم، ‌فهرج و نرماشیر خدمات ارائه می‌کند.

وی افزود: توزیع خوراک دام و کود شیمیایی به صورت آزاد و بر اساس نیاز و درخواست عشایر انجام و توزیع آرد، نفت و گازوئیل نیز به صورت سهمیه‌ای صورت می‌گیرد که عشایر با مراجعه به شرکت تعاونی حواله دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با کمبود سهمیه آرد مواجه هستیم که بین 50 تا 70 تن است و باید سهمیه افزایش یابد.

کاردان از فعالیت یک موتور پمپ کشاورزی در بخش نگین کویر شهرستان فهرج به وسیله عشایر خبر داد و ابراز داشت: تامین سوخت این موتور پمپ از طریق شرکت تعاونی انجام و درآمد حاصله از آن به حساب شرکت تعاونی واریز می‌شود.

تامین آب آشامیدنی مهمترین نیاز عشایر است

رضا قاسمی از عشایر دشت دارزین اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در این منطقه آب آشامیدنی است که با پیگیری‌های اداره عشایری یک مجوز حفر چاه برای این منطقه گرفته شده است.

وی افزود: تقاضای عشایر منطقه دشت دارزین از اداره آبیاری شهرستان این است که تلاش خود را برای رفاه حال عشایر انجام دهند و به لحاظ اسکان عشایر در این محدوده نسبت به دادن مجوز همکاری کنند.

قاسمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آبرسانی به صورت تانکر و سیار انجام می‌شود و با توجه به اینکه عشایر در نقاط مختلف شهرستان حضور دارند، اداره عشایری در زمینه آبرسانی سیار مشکل دارد و حفر چاه کمک ارزشمندی به عشایر می‌کند.

وی افزود: عشایر در مقاطع مختلف پشتیبان و حامی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بودند و ما از مسئولان انتظار داریم که مسائل و مشکلات ما را بررسی و برای رفع آنها گام بردارند.


منبع: فارس