۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴

موضوع دیدار لاوروف و وزیرخارجه اسرائیل

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی، مسائل مربوط به سوریه و کنفرانس ژنو2 و تحولات اخیر پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در مرکز توجه مذاکرات لاوروف و لیبرمن در مسکو قرار داشت.
کد خبر : ۱۴۸۲۵۶

صراط: به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»،  وزارت امور خارجه روسیه بعد از ملاقات "سرگئی لاوروف" با "آویگدور لیبرمن" همتای اسرائیلی وی که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک روسیه-اسرائیل در زمینه همکاری‌های تجاری-بازرگانی به مسکو سفر کرده است، اعلام کرد که روسیه حاضر است به همراه سایر طرفین در گروه چهارجانبه خاورمیانه ، هر نوع کمکی که لازم باشد برای پیشبرد مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین انجام دهد.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه روسیه، لاوروف و لیبرمن در جریان مذاکرات خویش به تبادل نظر در مورد ابعاد اصلی مسائل خاورمیانه و شمال آفریزق، با محوریت اوضاع سوریه و مسائل حاشیه‌ای آن و همچنین روند مذاکرات صلح خاورمیانه پرداختند. مسائل مهم بین المللی دیگر، بخصوص تحولات اخیر پیرامون برنامه هسته‌ای ایران با توجه به توافقات ژنو نیز مورد بررسی طرفین قرار گرفت.

لاوروف بر مواضع اصولی روسیه در خصوص حل و فصل مسائل و مشکلات پیش روی منطقه خاورمیانه، صرفا از طریق راه‌های مسالمت آمیز و با استفاده از گفت‌وگو و بدون اعمال خشونت و دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای تاکید کرد.

در بیانیه وزارت خارجه در این رابطه روسیه آمده است: در این زمینه ضرورت پایان دادن به خشونت‌های در سوریه و ضرورت برگزاری هرچه سریعتر کنفرانس بین المللی ژنو-2 که روسیه با انرژی تمام و به همراه شرکای آمریکایی خود درصدد تحقق بخشیدن به آن است، مورد تاکید قرار گرفت.

وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد: لاوروف در این دیدار آمادگی روسیه به همراه سایر طرفین در گروه چهارجانبه خاورمیانه را برای ارائه هر نوع کمک به حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل از طریق پیشبرد مذاکرات صلح و با هدف تامین صلح و امنیت برای هر دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را اعلام کرد.

علاوه بر این، در این مذاکرات وزرای خارجه روسیه و اسرائیل به بررسی برخی مسائل مربوط به روابط دوجانبه نیز پرداختند.

منبع: فارس