۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۹
تعدد مراکز خیریه فارس فاقد برون‌دادی مشخص

خیریه یا تکدی‌گری پیشرفته

مدیرکل بهزیستی هم جمع‌آوری کمک توسط خیریه‌ها و با استفاده از بازاریاب در خیابان‌ها و درب منازل را نوعی تکدی‌گری پیشرفته دانست و گفت: باید برون‌داد و نتیجه ایجاد مراکز متعدد خیریه که قارچ‌گونه رشد می‌کنند را، با دقت و وسواس بررسی کرد و پی‌ گرفت.
کد خبر : ۱۴۸۳۳۶

صراط: بزرگ شدن جوامع شهری، به بروز مشکلات جدید و چند بعدی شدن مشکلات موجود می‌انجامد، مشکلاتی که چهره‌ای زشت از شهرها در اذهان عمومی ایجاد می‌کند.

یکی از مشکلات عمده‌ی کلان‌شهرها، تکدی و تکدی‌گری است، فریب انسان‌ها، استفاده از حس نوع‌دوستی و تحریک عواطف شهروندان، استفاده از واژه‌های مورد احترام مردم و در نهایت در پوشش خیریه‌ها و انجمن‌های مردمی، شیوه‌هایی است که امروزه در بسیاری از کلان‌شهرها از جمله شیراز با استفاده از آنها، درآمدهایی کسب می‌شود که گاه عددهایش نجومی است.

«عبدالحمید کشاورز» مدیرکل بهزیستی استان فارس به ایسنا گفت: ما معتقدیم این نوع جمع‌آوری کمک به آبروی نظام لطمه می‌زند.

کشاورز از مردم خواست تا از پرداخت هرگونه کمک به این خیریه‌ها که با اعزام بازاریاب به در منزل اقدام به جمع‌آوری کمک می‌کنند و مدعی داشتن مجوز هستند، خودداری کنند.

مدیرکل بهزیستی فارس تصریح کرد: حتی اگر خیریه‌ای مجوز هم داشته باشد، اجازه انجام چنین اقدامی را ندارد و اگر از آن مطلع شویم، بی‌تردید مجوز فعالیت آن را باطل می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که بهزیستی نظارت خود را بر مراکز خیریه با شدت و دقت دنبال می‌کند، افزود: از همه‌ی مراکز خیریه‌ای که مجوز مجموعه‌ی بهزیستی دارند، برای عدم مراجعه به درب منازل و یا جمع‌آوری کمک در سطح شهر با ایجاد مزاحمت برای مردم تعهد محضری اخذ شده است.

کشاورز از وجود 134 مرکز خیریه تحت نظارت اداره‌کل بهزیستی استان فارس خبر داد و خاطرنشان کرد: ایجاد مراکز خیریه به‌صورت تخصصی و نه به‌صورت عام در دستور کار این اداره قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما با ایجاد این خیریه‌های تخصصی، خیرین را به سمت مقابله با آسیب‌های اجتماعی هم‌چنین اشتغال جامعه سوق می‌دهیم.

مدیرکل بهزیستی استان فارس با بیان این‌که تعداد خیریه‌ها در استان بسیار افزایش یافته است، اظهار کرد: طبق ماده‌ی 26 تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، صدور مجوز مراکز خیریه به عهده بهزیستی است، حال آن‌که در عمل شاهد تعدد مراکز صدور مجوز هستیم و هم‌اکنون اطلاعی از تعداد مجوزهای داده شده توسط نیروی انتظامی و وزارت کشور در استان فارس نداریم.

کشاورز با طرح این پرسش که آیا تعدد این مراکز خیریه برون‌دادی داشته و توانسته است کسی را بازتوان کرده یا عاملی در ارتقای عزت نفس فردی شود؟، تصریح کرد: در دوسال اخیر کار کارشناسی دقیقی برای صدور مجوزهای مراکز خیریه در دستور کار قرار داده‌ و موانع را برای کسانی که به‌دنبال سوءاستفاده از مراکز خیریه در جهت امیال خود هستند، افزایش داده‌ایم.

وی بار دیگر به تعدد مراجع صدور مجوز برای فعالیت مراکز خیریه اشاره کرد و افزود: تعدد مراجع صدور مجوز سبب رشد قارچ‌گونه این مراکز شده است حال آن‌که مراکز خیریه باید بتوانند در بازتوانی افراد نیازمند موثر واقع شوند و این هدف جز با نگاه تخصصی در صدور مجوز طبق قانون برای مراکز خیریه میسر نیست.

ضرورت اندیشیدن راهکارهای مناسب برای نظارت بر شکل‌گیری و فعالیت خیریه‌ها، ضرورتی انکارناپذیر است.

بی‌تردید کمک به انسان‌های نیازمند یک ضرورت محسوب می‌شود، اما وقتی می‌توان با برنامه‌ریزی نسبت به توانمندسازی انسان‌های نیازمند اقدام کرد، نباید با پرداخت کمک‌های نقدی اندک یا کمک‌های غیرنقدی مقطعی، زمینه‌ی رشد دیگر مشکلات را بسترسازی کرد.

داشتن هدف و پیگیری مسیر رسیدن به هدف تدوین و تبیین شده، از ملزومات فعالیت در هر بعد از اجتماعی است که روز به روز پیچیدگی رفتار انسان‌های تشکیل دهنده آن، بیشتر می‌شود، این مهم لزوم ورود از مسیر تخصصی به هر فعالیتی را الزام‌آور کرده است.


منبع: ایسنا