۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸

ابوالمشاغل آکادمیک ایران کیست؟

آیت‌الله موسوی بجنوردی هم‌زمان عضو هیئت علمی چندین دانشگاه است در حالی که طبق قانون، تصدی بیش از یک شغل غیرقانونی است.
کد خبر : ۱۴۸۳۹۷
صراط: در سال گذشته بیش ازصد دانشجوی رشته ی فقه و حقوق ورشته ی حقوق دانشگاه خوارزمی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری طی نامه ای  چند صفحه ای که محتویات این نامه با تأیید اساتید گروه حقوق نیز همراه بود، خطاب به رئیس این دانشگاه خانم دکتر حجازی زاده، مراتب اعتراض و شکایت خود را نسبت به عملکرد آیت الله موسوی بجنوردی، مدیر گروه حقوق دانشگاه ابراز کردند.

این دانشجویان ضمن اینکه همگی ذیل نامه ی مذکور را امضاء کرده بودند، به موارد چندگانه ی قانون شکنی آیت الله موسوی بجنوردی و عدم انجام مسئولیت توسط او و به ویژه به عدم حضور ایشان در کرج به شدت اعتراض داشتند.

دیگر گیرندگان این نامه علاوه بر رئیس دانشگاه خوارزمی؛ معاون آموزشی دانشگاه، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوارزمی، رئیس دانشکده ادبیات و معاون آموزشی دانشکده ی ادبیات و.... بودند.

اما وضعیت کنونی دانشگاه خوارزمی و گروه حقوق این دانشگاه چگونه است؟

با همه ی پیگیری های دانشجویان در سال گذشته، تنها اقدامی که  از جانب رئیس دانشگاه خوارزمی انجام گرفت، تفکیک گروه حقوق دانشگاه به دو گروه بود: یکی واقع در تهران و دیگری واقع در کرج. هرچند گروه حقوق دانشگاه خوارزمی در تهران تنها و تنها به خاطر وجود یک نفر به نام آیت الله بجنوردی تشکیل گردید. گروهی که به نظر می رسد هیچ گونه توجیه قانونی نداشته باشد چراکه مصوبات سازمان برنامه و بودجه و جدول های ضمیمه ی مجلس شورای اسلامی، دانشگاه خوارزمی را دانشگاهی می داند که در کرج مستقر است و دانشجویان رسمی و روزانه ی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در کرج مشغول به تحصیل هستند.

لیکن اکنون بنابر اطلاعات و اخباردریافت شده و آنچه که در میان دانشجویان و اساتید دانشگاه خوارزمی می گذرد، موارد بیّن و عدیده ای از قانون شکنی ها و عدم انجام مسئولیت توسط آیت الله موسوی بجنوردی، مدیر گروه حقوق دانشگاه خوارزمی کماکان انجام می گردد و طبعاً رئیس دانشگاه سرکار خانم دکترحجازی زاده و سایر مسئولین ذیربط از همه ی آن اقدامات کاملاً با خبر هستند، که مختصرا می توان بدان ها اشاره کرد:

الف- کثرت مشاغل:

ماده ی43 قانون استخدام کشوری و ماده واحده ی مصوب 1373 مجلس شورای اسلامی و بخش نامه ی 38049 مورخه ی 16/8/1380 ریاست جمهوری، صریحاً تصدی بیش از یک شغل را ممنوع می دانند.همچنین مواد 5 و 6 اساسنامه ی پژوهشکده ی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی و نیز تبصره های یک و دو ماده ی2 قانون استخدام کشوری، اشتغال همزمان در دو دستگاهی که از بودجه ی عمومی دولت استفاده می کنند را غیرمجاز قلمداد می کنند.اما آیت الله موسوی بجنوردی همزمان به نحو تمام وقت و نیمه وقت در سمت های زیر شاغل هستند:

1- عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی

2- عضو هیئت علمی پژوهشکده ی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی

3- عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدمطهری

4- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران - واحد شمال

5- عضو هیئت علمی مؤسسه ی عالی بانکداری

6- مدیرگروه در دانشگاه خوارزمی

7- مدیرگروه در پژوهشکده ی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی

8- مدیرگروه در دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شمال

9- مدیر گروه در مؤسسه ی عالی بانکداری

10- مدیر گروه پردیس بین الملل دانشگاه خوارزمی در تهران

حال باید پرسید که چگونه یک فرد می تواند برخلاف نص صریح قوانین مدون یک کشور، تصدی ده شغل دولتی را بر عهده داشته باشد؟

ب- عدم حضور در محل کارو عدم انجام مسئولیت:

مرکزیت دانشگاه خوارزمی بر اساس آیین نامه ها و اساس نامه های مربوطه و سیاست گذاری های صورت گرفته در کرج بوده و اکثریت قریب به اتفاق دانشجویان در کرج مشغول به تحصیل هستند.

اما آیت الله موسوی بجنوردی در طول یازده سالی که مدیرگروه حقوق دانشگاه بوده اند، علیرغم بهره مندی از حق الزحمه ی مدیریت گروه، ابداً به کرج تشریف نیاورده اند و مسائل جاری مربوط به امر تصدی مدیریت گروه حقوق دانشگاه را هرگز انجام نمی داده اند. به علاوه نظر به مرکزیت دانشگاه در کرج و اینکه حکم های اساتید این دانشگاه مربوط به کرج است؛ بر پایی یک گروه آموزشی در تهران غیرقانونی است. امری که توسط آیت الله موسوی بجنوردی صورت گرفته است ! ورئیس دانشگاه نیز کوچکترین واکنشی به این مهم نشان نداده اند.

افزون بر این آیت الله بجنوردی فقط و فقط یک روز( سه شنبه ها ) در واحد تهران دانشگاه خوارزمی حضوردارند و کلیه ی مسائل شغلی خود را اعم از تدریس و جلسات دفاع پایان نامه ها و نیز حضور در جلسات رسمی دانشگاه را تنها در یک صبح و در حد 4 ساعت برگزار می کنند. به گونه ای که کلاس های ایشان بسا بیش از 15 دقیقه طول نمی کشد و جلسات دفاع پایان نامه ها نیز در حد15 دقیقه برگزار می شودو ازجانب رئیس دانشگاه، معاون آموزشی، رئیس دانشکده ی ادبیات و سایر مسئولین ذیربط هیچگونه نظارتی بر مسائل مذکور در این دانشگاه هرگز صورت نمی گیرد.

ج- عدم برگزاری جلسات شورا با اعضای هیئت علمی گروه و عدم شرکت دادن آنها در تصمیمات و نیز حضور نداشتن در میان دانشجویان جهت شنیدن خواسته ها و حرف های آنها:

آیت الله موسوی بجنوردی ابداً قائل به برگزاری جلسات شورا با اساتید گروه حقوق نیستند و تصمیمات یک گروه آموزشی با چندین عضو هیئت علمی و بیش از صد وپنجاه دانشجوی مقاطع مختلف تابع اراده ی فردی ایشان است و از خرد جمعی به کلی دور. همچنین باید افزود دانشجویان مقطع کارشناسی این گروه هرگز در طی یازده سال گذشته مدیر گروه خود را ندیده اند!

د- سپردن کرسی های درس این دانشگاه به اساتیدی که عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی نیستند:

در یک دانشگاه و گروه آموزشی در درجه ی نخست باید در تدریس و ارائه ی پایان نامه ها از اساتید همان دانشگاه استفاده شود، ولی این کار صورت نگرفته و در عین حال عمده تکیه ی گروه  به اساتیدی غیر از هیئت علمی دانشگاه خوارزمی است بر اساس رأی یکجانبه ی آیت الله موسوی بجنوردی.

و نیز دروس و پایان نامه های بسیاری به افرادی ارائه می گردد که عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و استاد این دانشگاه نیستند.

ه- پذیرش ده ها پایان نامه ی دکتری و ارشد توسط شخص ایشان:

نامبرده فقط و به تنهایی در دانشگاه خوارزمی ( بدون نظرداشت سایر مشاغل آکادمیک ایشان که در بند نخست ذکر شد!) دهها پایان نامه ی دکتری و ارشد می پذیرد، بدون اینکه هیچگونه مطالعه ای پیش از جلسه ی دفاع در باب پایان نامه صورت داده باشد.

و- پذیرش دانشجویان بورسیه بدون ضابطه:

اکنون گروه حقوق دانشگاه خوارزمی بیش از صد دانشجوی دکتری دارد، در صورتی که این گروه با توجه به تعداد اعضای هیئت علمی اش ابداً ظرفیت این تعداد دانشجوی دکتری را ندارد و این مسئله یقیناً ضربه ای سنگین به ساحت آموزش عالی و دانش خطیر و بسیار مهم حقوق خواهد زد.

ی- دادن مدرک دکتری به یکی از دانشجویان  و جذب وی بعنوان عضو هیئت علمی در گروه حقوق دانشگاه خوارزمی در تهران به نحوی کاملاً غیر قانونی و ناشایست:

از آخرین اقدامات انجام شده توسط آیت الله موسوی بجنوردی در گروه حقوق واحد تهران دانشگاه خوارزمی (که البته بنابر اعتراض کلیه ی اساتید گروه کرج گویا فعلاً این اقدام به تعویق افتاده است) این می باشد که، فردی را جذب هیئت علمی گروه حقوق نموده است. فردی که مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه آزاد گذرانده است و دانشجوی مقطع دکتری "تبدیل خارج به داخل" می باشد. شخص مزبور در ترم گذشته 18 واحد در مقطع دکتری فقه و حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی اخذ کرده که فقط 6 واحد آن را گذرانده است و آیت الله بجنوردی مقرر داشته اند، که مابقی واحد ها را با واحد هایی که آن دانشجو در دانشگاهی در کشوری خارجی قبلاً گذرانده بوده است، تطبیق دهند. درحالی که رشته تحصیلی نام برده حقوق عمومی بوده و این واحد ها اصلاً قابل تطبیق با رشته فقه و حقوق خصوصی نیست (جدا از این که اساساً حقوق عمومی رشته ای کاملاً بومی و مربوط به قوانین اساسی، اداری و ... خاص کشور ایران است و نه کشور دیگری)

فرد مزبور در ترم جاری با عنوان واحد پژوهشی 18 واحد اخذ کرده است و در طی یک ماه از رساله ی دکتری دفاع نموده است. یعنی دوره ی دکتری را که حداقل 4 سال و به طور معمول بیش از 4 سال به طول می انجامد، شخص یاد شده 6 ماهه آن را به پایان رسانیده است. امری که در تاریخ آموزش عالی هیچ کشوری در جهان نظیر ندارد!

ضمن این که اساتید مشاور و داور این رساله نیز کاملاً به جریان دفاع معترض بوده اند.

استاد مشاور می گوید: پایان نامه دانشجوی فوق الذکر اصلاً متعلق به خودش نبوده است.

یکی از اساتید داور اشاره می نماید که علیرغم این که می دانسته این رساله قابل دفاع نیست و علیرغم میل باطنی، بنابر حکم آیت الله بجنوردی رساله را امضا و تأیید کرده است.

دیگر استاد داور در جلسه دفاع گفته است: باید اصلاحاتی در این رساله اعمال گردد. ولی بعداً بدون هیچ اصلاحی دکتری فرد مذکور در گروه حقوق دانشگاه خوارزمی تحت زعامت آیت الله بجنوردی تأیید گردیده است. قابل ذکر است که استاد محترمی که داور این رساله بوده است، مبنی بر این که رساله بدون انجام اصلاحات تأیید شده، به معاونت آموزشی دانشگاه اعتراضی رسمی و کتبی ارسال داشته است. گفتنی است رئیس دانشگاه خوارزمی سرکار خانم دکتر حجازی زاده شخصاً در جلسه دفاع حضور داشته اند و بر همه این اتفاقات چشم پوشیده اند.

حیرت انگیزتر و البته تأسف بارتر اینکه:  فرد مزبور بدون هیچ تشریفات قانونی و بلافاصله پس از اخذ مدرک دکتری این چنینی! عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه خوارزمی شده است. (فردی با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد طی شش ماه از دانشگاه دولتی روزانه خوارزمی تهران مدرک دکتری حقوق اخذ کرده و در همان دانشگاه عضو هیئت علمی می گردد! پروسه ای  که برای بسیاری افراد چه بسا به ده سال هم می رسد.)

البته باید گفت که طی اعتراض جمعی از اساتید و دانشجویان گروه حقوق واحد کرج دانشگاه خوارزمی گویا اقدام اخیر عجالتاً به تعویق افتاده است.

پس از تصویب دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، طبق اخباری که به گوش می رسد؛ فردی که برای ریاست این دانشکده از طرف رئیس دانشگاه در نظر گرفته شده است کسی نیست جز آیت الله موسوی بجنوردی. یعنی با حفظ سمت مدیریت گروه حقوق (و نیز با حفظ کلیه ی دیگر مشاغل ایشان که در بند نخست ذکر شد) سمت ریاست دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی را نیز قرار است به ایشان بسپارند.

در گروه آموزشی حقوق در یک دانشگاه که پیوسته در آن مسائل حقوقی تدریس می شود، بایستی استلزام و احترام به قانون فوق العاده بیشتر از هر جایی رعایت گردد، آیا باید در گروه آموزشی حقوق که پرورش دهنده ی وکلا و قضات آینده ی کشورمان می باشد، توسط یک فرد که الگوی حقوقدانان و فقیهان قلمداد می شود و مدیر گروه آموزشی حقوق می باشد، موارد فراوان تخلف از قانون صورت  گیرد؟!