۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱
افخم اعلام کرد

ظریف در عربستان؛ استراو در تهران؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان در دستور کار قرار دارد و جک استراو و تعدادی از نمایندگان پارلمان انگلستان دی‌ماه به ایران سفر می‌کنند.
کد خبر : ۱۴۸۴۴۵
صراط: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان در دستور کار قرار دارد و جک استراو و تعدادی از نمایندگان پارلمان انگلستان دی‌ماه به ایران سفر می‌کنند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران با بیان اینکه وزیر خارجه روسیه امشب وارد تهران می‌شود، این سفر را در چارچوب گفت‌وگوهای منظم و رایزنی‌های منظم بین تهران و مسکو برشمرد.

وی با بیان اینکه لاوروف در سفر دو روزه به تهران علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با آقای ظریف با آقای روحانی نیز دیدار می‌کند، افزود: همکاری‌های تهران و مسکو فراگیر و عمیق است و در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگوهای مستمر و منظمی داریم. انتظار می‌رود در این سفر آخرین تحولات روابط دو جانبه، منطقه‌ای و ابعاد مختلف همکاری‌ها مورد گفت‌وگوها قرار گیرد.

خبرنگاری درباره مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه لاوروف در تهران درباره نشست ژنو 2 با مقامات ایران گفت‌وگو می‌کند، سؤال کرد و نظر افخم را جویا شد که وی با بیان اینکه ایران و روسیه درباره موضوعات منطقه و از جمله سوریه، مذاکرات و رایزنی‌های مستمری دارند، اظهار داشت: در این سفر پیرامون این موضوع و نشست ژنو  2 درباره سوریه گفت‌وگو خواهد شد.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های مشترک ایران و روسیه پیرامون حل بحران سوریه و راه‌های رسیدن و پایان دادن به بحران جاری نزدیک به یکدیگر است و هر دو کشور معتقدند که باید راهکار دیپلماسی به کار گرفته شود و مخالفت‌های صریح دو کشور در بکارگیری اقدام نظامی به طور مشخص اعلام شده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، ظرفیت‌های ایران و روسیه، دیدگاه‌های مشترک و ابعاد همکاری‌ها کمک‌کننده است که در خصوص حل بحران گام‌های مؤثرتری برداشته شود.

افخم درباره لشکرکشی فرانسه به آفریقای مرکزی که سؤال یکی از خبرنگاران بود، با بیان اینکه آفریقای مرکزی دارای پتانسیل‌های داخلی زیاد و توانمندی‌های اقتصادی است، خاطر نشان کرد: به طور بهینه از این امکانات استفاده نشده، معتقدیم سازمان ملل و کشورهای مؤثر آفریقایی باید برای کمک به حل و فصل بحران در این کشور گام بردارند.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ما بر اساس سیاست و اصول خود، کشورهای منطقه را قادر به حل و فصل موضوعات منطقه‌ای می‌دانیم و معتقدیم هیچ نیروی خارجی از این اختیار و توان برخوردار نیست که بتواند مشکلات یک منطقه و حوزه خاص را حل کند.

وی ابراز امیدواری کرد که مشکلات این کشور با کمک کشورهای مؤثر آفریقایی و سازمان ملل حل شود و در اولین زمان آرامش و صلح در این کشور آفریقایی برقرار گردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اجلاس امنیتی منامه نیز با اشاره به حضور محمد کاظم سجادپور استاد دانشکده روابط بین‌الملل در این نشست درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر تقویت نیروی نظامی در خلیج فارس، عنوان کرد: ما این نگاه را که همواره تلاش دارد منطقه خلیج فارس را به عنوان منطقه‌ای برای حضور نظامی بیگانگان معرفی کند، مردود می‌دانیم و از نظر ما پذیرفته شده نیست و این بحث را تداعی می‌کند که کشورهای خلیج فارس از توان حل و فصل موضوعات منطقه‌ای برخوردار نیستند.

وی کشورهای منطقه را دعوت کرد تا راهکارهایی برای تقویت همگرایی، افزایش مراودات و رایزنی‌های دو و چند جانبه فراهم و اجازه حضور و دخالت بیگانگان داده نشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خلیج فارس را منطقه‌ای مختص ملت‌های منطقه خواند و افزود: موضوعات این منطقه مهم باید از طریق همکاری بین کشورهای منطقه حل و فصل شود.

وی طرح اظهارات در این خصوص را ایجادکننده اختلاف و دامن‌زننده به سوء تفاهمات برشمرد.

افخم درباره سفر منطقه‌ای ظریف با بیان اینکه وزیر امور خارجه سفر بسیار مؤثری به کشورهای منطقه داشت، در خصوص سفر وزیر خارجه به ریاض با بیان اینکه ظریف در ابتدا آماده انجام این سفر بود، عنوان کرد: لازم است آمادگی‌هایی در طرف مقابل ایجاد شود و چنانچه این آمادگی‌ها صورت گیرد این سفر انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما عربستان را از لیست سفرها حذف نکردیم.

افخم عربستان را کشوری مهم در منطقه خواند و افزود: به اعتقاد ما با همکاری و دیالوگ امکان حل و فصل مسائل منطقه و موضوعات بحرانی فراهم می‌شود و ایران آمادگی خود را اعلام کرده که در اولین زمان که مقامات عربستان آمادگی داشته باشند، این سفر صورت گیرد. ما به گفت‌وگوهای منطقه‌ای و گفت‌وگوها با همسایگان باز هم ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: باید بپذیریم که اگر گفت‌وگو کم شود امکان سوء‌تفاهم و تحت تأثیر تبلیغات قرار گرفتن بیشتر می‌شود. ما برای عربستان نقش مهم و ویژه‌ای قائل هستیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری عنوان کرد که آمادگی لازم از سوی مقامات عربستان برای انجام سفر ظریف در آن مقطع اعلام نشده ولی برنامه سفر به عربستان در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره سفر جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلستان به ایران عنوان کرد: در پی علاقمندی گروهی از نمایندگان پارلمان انگلستان برای سفر به ایران با شروع کار دولت یازدهم، قرار است آقای استراو با تعدادی از نمایندگان پارلمان انگلستان دی ماه به ایران سفر کند.

افخم درباره نظر رسمی جمهوری اسلامی ایران در خصوص موافقت‌نامه امنیتی آمریکا و افغانستان عنوان کرد: این پیمان موضوع داخلی افغانستان است ولی ما آن را در چارچوب مصالح و منافع درازمدت ملت افغانستان نمی‌دانیم و امیدواریم هر تصمیمی برای کار درازمدت بر اساس توجه به مصالح ملت افغانستان و منافع منطقه صورت گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امیدواریم همکار‌ی‌های ایران و افغانستان و پیمان دوستی بین دو کشور بتواند گام بسیار اساسی و مهمی را برای ایجاد همکاری جامع در همه ابعاد ایجاد کند.

وی در خصوص سفر اخیر کرزی به تهران و تفاهم رؤسای جمهور ایران و افغانستان برای انعقاد پیمان جامع دوستی بین دو کشور افزود: بر اساس این توافق و اهتمام رؤسای جمهور قرار شد وزرای خارجه دو کشور کارهای کارشناسی را برای تهیه متن تفاهم در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تهیه و تنظیم کنند و امیدواریم این تفاهم منجر به تعامل و دوستی بیشتر شود و زمینه را برای تعمیق ابعاد همکاری‌ها فراهم کند.

به گفته افخم این ساز و کار تازه آغاز شده و انشاء‌الله در مسیرخود عملیاتی و اجرایی خواهد شد.
منبع: فارس