۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴

چرا جردن سهم ماندلا نشد؟

روز گذشته در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد خیابان جردن به اسم نلسون ماندلا شود ولی امروز یکی از اعضای شورای شهر گفت اینطور نیست و در حال بررسی هستیم تا خیابان دیگری را به نام رهبر فقید آفریقای جنوبی کنیم. اینکه عنوان شده خیابان جردن به نام ماندلا به ثبت رسید کاملاً بیهوده است.
کد خبر : ۱۴۸۶۶۱
صراط: روز گذشته در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد خیابان جردن به اسم نلسون ماندلا شود ولی امروز یکی از اعضای شورای شهر گفت اینطور نیست و در حال بررسی هستیم تا خیابان دیگری را به نام رهبر فقید آفریقای جنوبی کنیم. اینکه عنوان شده خیابان جردن به نام ماندلا به ثبت رسید کاملاً بیهوده است.

روز گذشته در جلسه شورای شهر دو فوریت نامگذاری خیابان آفریقا (جردن) حد فاصل چهارراه جهان کودک تا بزرگراه مدرس به نام نلسون ماندلا به تصویب رسید.

امروز علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت که طرح دو فوریتی نام‌گذاری خیابانی در شهر تهران به نام نلسون ماندلا به تصویب رسید، در این طرح هیچ اشاره‌ای به اینکه خیابان آفریقای جنوبی(جردن) به نام نلسون ماندلا شود، نشده است.

وی تصریح کرد: براساس این طرح دو فوریتی، قرار شد بحث نامگذاری خیابانی در شهر تهران به نام ماندلا به کمیسیون نامگذاری رود و این کمیسیون تا 10 روز آینده خیابانی را برای نام‌گذاری به نام ماندلا پیشنهاد دهد.

دبیر خاطرنشان کرد: براین اساس اینکه عنوان شده خیابان جردن به نام ماندلا به ثبت رسید کاملاً بیهوده است.

به گزارش فارس، نام‌گذاری معابر شهری از جمله مسائلی است که باید با درنظرگرفتن جوانب مختلف و ریشه‌های تاریخی، ملی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی و هنری جامعه و محترم‌شمردن باورهای مردم انجام شود.

کمیسیون نام‌گذاری شورای اسلامی شهر تهران در همین راستا برای نام‌گذاری معابر جدید و یا تغییر نام معابر قدیمی ملاک‌ها و معیارهایی را مد نظر قرار می‌دهد که مهمترین آنها عبارتند از  عدم تغییر نام معابر قدیمی که به نحوی گویای هویت شهر و خاطرات و باورهای مردم است (تغییر اسامی از این دست مربوط به دوره‌های قبل از شورا ست).

نظرخواهی از وزارت امور خارجه در مورد نام‌گذاری معابر شهری به نام بزرگان غیرایرانی.

 نام‌گذاری بزرگراه‌ها و معابر اصلی شهر به نام بزرگان دینی و شهیدان بزرگوار نظام مقدس جمهوری اسلامی.

در نام‌گذاری ایستگاه‌ها از جمله مترو به منظور هویت‌بخشی محلات حتی‌الامکان از اسامی محله مربوطه یا مکان عمومی نزدیک به ایستگاه استفاده می‌شود.

علاوه بر این در نام‌گذاری‌ها موارد دیگری از جمله آسان‌ بودن اسامی برای آدرس‌دهی و مأنوس بودن آن برای مردم نیز رعایت می‌شود. ولی طبعاً جلب رضایت تمام سلایق و تأمین نقطه نظرات همه شهروندان در نام‌گذاری‌ها امکان‌پذیر نیست و بالاخره در این بین افرادی از این بابت ناراضی خواهند بود و همین امر باعث می‌شود تا هر از گاهی موضوع نام‌گذاری‌ها  مورد توجه قرار گیرد.

همچنین غلامرضا انصاری عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره ماندلا گفت:ماندلا مردی که کینه را کشت انتقام را در بند کرد به آزادگی درس آزادی دارد کرامت انسان را پاسداشت، بخشید و فراموش کرد، آنچه را آموخته بود در میدان عمل به نمایش گذاشت. قدرت را نه برای قدرت بلکه برای خدمت و برای حقوق برابر انسان‌ها می‌خواست. میدان قدرت را به آسانی رها کرد تا نمونه‌ای شود برای انسان‌هایی که دل در گرو آزادی دارند او انسان بود انسانی رشد یافته در دشواری‌های زندگی راه دشوار آزادی را که طی می‌کرد می‌دانست اگر اسیر قدرت شده از راهی که رفته بازگشته است او راه خویش را ادامه داد در خانه دل‌ها برای خویش جای بزرگ فراهم کرد. در مرزهای آفریقای سیاه باقی نماند بلند آوازگی او به دلیل وارستگی اوست.ماندلا نمرد انسان کمال یافته نمی‌میرد حتی با رفتن به زندگی معنا می‌بخشد ماندلا خواهد رویید فرصت‌ها برای خیلی‌ها پیش می‌‌اید نام ولی آنها که ماندلا می‌شوند زیاد نیستند. در زیبایی فردا تردید نباید کرد موج دامن‌گستر آگاهی دم‌افزون و وقوف انسان‌ها به حقوق خود راه را بر تمامیت‌خواهان بسته است. دیگر کسی نیست که بهتر از همه بیندیشد و تصمیم بگیرد تصمیم همه با هم بهترین است حقیقت پیکر واحدی دارد که بین همه اجزاء خلقت از جمله انسان‌ها تقسیم شده و حقایق انسان‌ی را همه انسان‌ها می‌سازد بخشی از حقیقت نزد نوزادی است که 7 میلیاردومی مهمان زمین بود و چند روز پیش در شرق آسیا دیده به جهان گشود.

وی بیان کرد: در سده گذشته چه کسی به جزء او از 27 سال زندان آزار، اذیت و شکنجه ذره‌ای کینه را به وجود خود راه نداد کسی که از حضیض سیاه‌چال به اوج قدرت اجرایی یک کشور رسید و هیچ گاه فکر انتقام از کسانی که بی‌دلیل 27 سال از بهترین سال‌های حیات پربارش را تباه کردند به خود راه نداد. پاداش او عزت و احترامی بود که خداوند رحمان در صف‌های چهار کیلومتری رأی‌دهندگان به محبوب‌تری رئیس‌جمهور اعطاء کرد.

وی در ادامه سخنانش خواست که خیابان آفریقا به نام خیابان ماندلا نامگذاری شود و تندیس این بزرگمرد معاصر نیز در ورودی خیابان آفریقا نصب شود.

بر اساس این گزارش، شورای اسلامی شهر کمیته ای برای نامگذاری معابر دارد و تمامی تغییرات در این کمیته بررسی می شود اما نکته قابل توجه این است که روز گذشته در جلسه علنی شورا موضوع تغییر جردن به ماندلا تصویب و امروز اعلام می شود این موضوع درست نیست.
منبع: فارس