۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
دانشجو:

آمریکا پس از توافق‌نامه گستاخ‌تر شد

وزیر سابق علوم با اشاره به توافقنامه ایران و ۱+۵ در ژنو به یکی از بندهای این توافقنامه اشاره کرد و گفت: مطرح شدن پروتکل الحاقی در توافقنامه ژنو را برای مردم شفاف کنید.
کد خبر : ۱۴۸۸۶۵
صراط: کامران دانشجو وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری در  همایش میقات صالحین در جمع بسیجیان دانشگاه علمی کاربردی تهران با اشاره به توافق اخیر ژنو، گفت: آقای دکتر زاکانی جمع‌بندی بسیار خوبی از مسائل مربوط در این زمینه ارائه کردند و بنده به عنوان یک عضو هیئت علمی مسائلی را در این زمینه بیان می‌کنم.

وی با اشاره به ماهیت ایران و استکبار، افزود: ماهیت دولت آمریکا بر کسی پوشیده نیست و ما می‌دانیم که ماهیتش استکباری و طاغوتی است و همواره دنبال چپاول و ظلم و زور است.

دانشجو با بیان اینکه در آموزه‌های دینی همواره به ما گفته شده و شهید مطهری نیز به آن تاکید کرده که شمر و یزید زمان خود را بشناسید، تاکید کرد: شمر 1400 سال پیش مرد و ما باید امروز یزید زمان خود را بشناسیم و با کمی بررسی می‌بینیم که شمر و یزید زمان جز سردمداران آمریکا و اسرائیل نیستند.

وی با اشاره به سخن امام حسین(ع) در روز عاشورا، گفت: امام حسین(ع) در آن زمان به لشکر کفر فرمودند همچون منی با همچون تویی بیعت نمی‌کند یعنی این مسئله برای همه زمان‌ها هستند کسانی که در دنیا مانند شمر و یزید عمل می‌کنند.

دانشجو خاطرنشان کرد:‌ در دوران اصلاحات عده‌ای می‌گفتند باید با همه دنیا دوست باشیم اما نمی‌شود با اهل‌بیت(ع) دوست باشیم و با دشمن اهل‌بیت هم دوست باشیم.

وی یادآور شد: دوست داشتن با دوست بودن متفاوت است و ما ممکن است براساس آموزه‌های دینی همه انسان‌ها را به دلیل ماهیت انسانی‌شان دوست داشته باشیم اما نمی‌توانیم با آنها دوست باشیم.

دانشجو با بیان اینکه ماهیت نظام جمهوری اسلامی مقاومت در مقابل زور است و مقابله با سلطه‌گری است، یادآور شد: استکبارستیزی و حریت در ماهیت انقلاب اسلامی و آزادگی و مبارزه با طاغوت از ارزش‌هایی است که در نظام اسلامی وجود دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم صنعت با بیان اینکه اختلاف بین آمریکا و نظام اسلامی شکلی نیست و ماهوی است، یادآور شد: آمریکا کاری به اسم نظام و شکل نظام ندارد و مهمترین مسئله‌اش بست در نظام یعنی ماهیت اسلامی است. ما تا این ماهیت را داشته باشیم آنها با ما مشکل دارند اما اگر ماهیت‌مان را عوض کنیم و شکل ظاهری نظام تغییر نکند آنها مشکلی با ما نخواهند داشت.

دانشجو تصریح کرد: برای آنها فرقی نمی‌کند که رئیس‌جمهور ما چه کسی باشد. آقای احمدی‌نژاد، روحانی و یا هاشمی باشد و این 5 یا 10 درصد مسئله در روش‌ها اختلاف ایجاد می‌کند اما اصل مشکل و اختلاف آنها با ما در قضیه ماهیت است و ماهیت نظام اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه مسئله هسته‌ای ایران یک بهانه است، افزود: در خصوص بحث هسته‌ای ایران آنها بهانه‌تراسی می‌کنند و در نهایت به فرمایش رهبر انقلاب در این زمینه می‌رسیم.

دانشجو با اشاره به دستاوردهای هسته‌ای ایران،‌ گفت: ما در بحث هسته‌ای دارای آب سنگین اراک هستیم و 19 هزار سانتریفیوژ داریم که طی 8 سال گذشته به دست آمده است. همان 8 سالی که همه به دنبال سیاه‌نمایی کردن آن بوده‌اند.

وی افزود: ما توانایی طراحی ساخت سانتریفیوژ نسل دوم را داریم و به توانایی غنی‌سازی 5 درصد و 20 درصد هم رسیده‌ایم و اگر اینها را نداشتیم با چه چیزی پای میز مذاکره می‌نشستیم؟

دانشجو با بیان انیکه همه کشور با داشته‌هایشان پای میز مذاکره می‌نشینند، گفت: ما غنی‌سازی و فناوری غنی‌سازی و دانش هسته‌ای را در ایران بومی کرده‌ایم.

وی با طرح این سوال که این داشته‌ها را چگونه به دست آورده‌ایم؟ گفت: تلاش دانشجویان، صبر و تحمل ملت و خون شهدا ما را به این داشته‌ها رساند و درخت تنومند انرژی هسته‌ای با خون شهیدان علی‌حمدی، شهریاری، رضایی‌نژاد و احمدی‌روشن آبیاری و پرپار شد.

دانشجو با تاکید بر اینکه این داشته‌ها را ارزان نفروشیم زیرا پای این داشته‌ها خون داده شده است، یادآور شد: در بحث هسته‌ای مانند 8 سال دفاع مقدس خون داده شده و باید قدر آن را بدانیم.

وی با اشاره به علت آمدن آمریکا پای میز مذاکره با ایران، افزود: اگر علت این مسئله لبخند بود که در آخر دولت اصلاحات از لبخند گذشته بود و به قهقهه رسیده بود زیرا ما در آن زمان همه چیز را تعلیق کرده بودیم و آخر آن هم چیزی که لایق خودشان بود به ما گفتند و اینکه ایران محور شرارت است.

دانشجو افزود: آمریکایی‌ها به خاطر داشته‌های ما و اینکه جلوگیری کنند از داشته‌های بیشتر ما آمدند چون دانش هسته‌ای در ایران بومی شده بود و ایران در حال پیشرفت بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم صنعت اظهار داشت: آمریکا پای میز مذاکره آمد تا آنچه را که در تحریم به آن نرسیده بود در پای میز مذاکره به آن برسد و در این بخش ما باید هوشیار باشیم زیرا آنها آمده‌اند تا جلوی پیشرفت ایران را بگیرند.

دانشجو با اشاره به توافقنامه صورت گرفته و 1+5، گفت: تفاهم به معنی یک فهم مشترک از یک موضوعی است و توافقنامه یعنی رسیدن به تفاهم در موضوعی مشترک.

وی با اشاره به اینکه فهم عمومی مردم از توافقنامه چیست؟ گفت: این چگونه تفاهمی است که دو طرف اصلی آن یعنی ایران و آمریکا دو فهم کاملا مجزا از موضوع دارند. قائل به این هستیم که فهم تیم ما از این موضوع درست است.

دانشجو افزود: کجای این توافقنامه می‌گویند در گام اول تهدید، دورویی و گستاخی است و کجای آن عنوان می‌کند پایبندی به این است که فضای سازنده برای انجام مذاکرات پابرجا بماند.

وی یادآور شد: آقای اوباما به جای عذرخواهی که 60 سال دولت‌مردان آن به این مردم ظلم کردند و از آنها عذرخواهی کند می‌گوید باید کارهای دیگر هم در ادامه این توافقنامه صورت بگیرد و این اول کار است.

دانشجو افزود: چه کسی این اجازه را به آنها داده است؟

وی با اشاره به اینکه ادبیات آمریکا بعد از توافقنامه و مقایسه آن نشان می‌دهد چه کسی گستاخ‌تر، بی‌ادب‌تر و طلکبار شده‌ است، گفت: آمریکا به جای عذرخواهی طلبکار شده‌ و این تازه شروع شده است و این جزو خصوصیات استکبار و فتنه است و فتنه‌گران به جای اینکه بیایند از ملت عذرخواهی کنند، طلبکار شده‌اند.

دانشجو گفت: باید مراقب این مسئله بود زیرا فتنه‌گران نیز طلبکار شدند و نزدیک است که مردم عده‌ای را به پای میز مذاکره بیاورند که ما فقط اعتراض کرده بودیم و اگر مراقب نباشیم و در دانشگاه‌ها نفوذ کنند حتما این کار را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه فتنه از نفاق بدتر است، گفت: فتنه نفاق را در درون خود دارد و در حالی که رهبری در سخنرانی‌های خود از سال 88 تاکنون 200 بار کلمه فتنه را به کار بردند اما برخی از مسئولان از گفتن فتنه هنوز ابا دارند. لاف ولایت زدن کار سختی نیست باید در عمل ولایتمدار بود.

دانشجو با اشاره به اینکه اگر کسی بخواهد به ملت ایران القاء کند که معیشت و اقتصاد ملت در تقابل با دانش هسته‌ای و تضاد دانش هسته‌ای است به خون شهدا خیانت کرده است، خاطرنشان کرد: انرژی هسته‌ای در طول اقتصاد کشور است نه در عرض آن و ما اگر بخواهیم به گونه‌ای عمل کنیم، از سوخت فسیلی تنها برای چند سال آینده می‌توانیم استفاده کنیم و برای نسل آینده چیزی نخواهد ماند.

وی گفت: اگر سوخت فسیلی بخواهد در این کشور تنها منبع سوخت باشد تا 40 سال آینده این سوخت از بین می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم صنعت، تصریح کرد: اگر القاء‌شود که ما در تنگنا قرار داریم و ملت در یک تنگنا قرار دارد که باید مسئله‌ای را به زور بپذیرند درست نیست زیرا ماهیت استکبار این است که عین یک موجود درنده اگر بخواهد به آنچه که دست یابد، می‌درد.

دانشجو گفت: اگر این‌گونه القا شود که ملت در تنگنا قرار گرفته، نمی‌توان تفسیر خوبی در طرف مقابل داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ما قطعا به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم اما از غفلت می‌ترسیم. غفلت یعنی اینکه ما به چیزی علم داریم اما به دلیل اینکه توجه‌مان به چیز دیگری جلب می‌شود از مسئله اصلی غافل می‌شویم.

دانشجو گفت: همه به ماهیت آمریکایی علم دارند و نگرانی ما از این جهت است که نکند شکست تحریم آن‌قدر جلوه کند که ما از این ماهیت غافل شویم.

وی گفت: ما اگر فکر کنیم طرف ما در مذاکره دست قوی‌تر را دارد و پیروز است چگونه می‌توانیم با او مذاکره کنیم و از توانایی‌ها و خواسته‌های خودمان نیز حفاظت کنیم؟

دانشجو با بیان اینکه ما باید به این مسئله تکیه کنیم که انرژی هسته‌ای در طول فعالیت‌های ما تعریف می‌شود، گفت: در عین حال باید توجه داشته باشیم که رزق و روزی ملت‌ها در دست خداوند است و دست دولت آمریکا نیست و آنجایی که فکر کنیم رزق و روزی ما دست دیگران است ضربه می‌خوریم و در این نگاه برای خداوند شریک قائل شده‌ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم صنعت یادآور شد: مذاکره ما همواره باید براساس داشته‌های ما باشد و با تکیه بر حق خود در این مسیر حرکت کنیم و قطعا باید مذاکره کنیم اما نباید فکر کنیم معیشت مردم ما در دست آنهاست چرا که با این نگاه ضربه می‌خوریم و این مسائل در تاریخ ثبت می‌شود.

دانشجو افزود: ما باید به دنبال تقویت خودمان باشیم و در مذاکره هم غفلت نکنیم و معیشت مردم را در مقابله با انرژی هسته‌ای قرار ندهیم.

وی گفت: اگر آنها می‌توانستند در عرض 10 دقیقه علیه ما کاری را انجام دهند قطعا در این 10 و 20 سال این کار را انجام می‌دادند اما در عرضه 10 تا 20 سال نتوانستند غلطی انجام دهند.

وی با بیان اینکه باید با مردم شفاف باشیم و بگوییم این خطرات وجود دارد و این چیزها را می‌دهیم و این چیزها را می‌گیریم، گفت: در یکی از بندهای توافقنامه به عنوان گام‌های بعدی بحث پروتکل الحاقی قید شده که ما می‌خواهیم برای مردم روشن کنند که پروتکل الحاقی یعنی چه و  این درخواست زیادی نیست.

دانشجو گفت:‌ در این بند آمده اجرای کامل اقدامات مورد توافق شفاف‌سازی و تقویت افزایش نظارت که در آن می‌گوید تصویب و اجرای پروتکل الحاقی که نیازمند ایفای نقش رئیس‌جمهور و مجلس در ایران است.

دانشجو گفت: پروتکل الحاقی را یک بار مجلس رد کرد. بیایید به مردم بگویید که پروتکل الحاقی یعنی چه و چه اختیاراتی را می‌دهد و چه اختیاراتی را از ما سلب می‌کند.

وی افزود: این را شفاف به مردم بگویید که پروتکل الحاقی که در یکی از این بندها آمده چیست و بینید که آیا مردم زیر بار چنین ذلتی می‌روند یا نه.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم صنعت گفت: این را به صورت کامل برای مردم توضیح دهید.

دانشجو تصریح کرد: بیایید این را خودتان برای مردم شفاف کنید یا فرهیختگان جامعه بیایند و شفاف کنند که اینکه این پروتکل الحاقی در این بنده‌ها آمده به چه معنی است.

وی گفت: آیا جز این نیست که پروتکل الحاقی روی کاپیتولاسیون را سفید می‌کند. اگر این‌گونه نیست بیایید بگوییم پروتکل الحاقی چیست.

وزیر سابق علوم در پایان خاطرنشان کرد: با بیان اینکه من نمی‌گویم این مسئله قبول شده اما در این توافقنامه به آن اشاره شده که اگر آن را شفاف کنید مردم تکلیف خود را متوجه خواهند شد.
منبع: تسنیم