۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
دومین همایش تخصصی دشمن‌شناسی «دین‌زاو»

تعداد شبکه های وهابی علیه شیعه و ایران

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: امروز نه‌تنها خاورمیانه، بلکه جهان اسلام دچار طاعون تکفیری‌ها شده و آنان به مبارزه با شعله برافروخته قیام کربلا برخاسته‌اند و در حال حاضر بیش از ۵۷ شبکه ماهواره‌ای وهابی علیه شیعه و ایران فعالیت می‌کنند.
کد خبر : ۱۴۸۹۸۳
صراط: سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه و پژوهشگر حوزه جنگ نرم و مهدویت، در دومین روز از دومین همایش تخصصی دشمن‌شناسی موسوم به «دین زاو» که امروز 20 آذرماه در فرهنگسرای خاوران برگزار شد، به ارائه سخنانی با عنوان «سلفی‌ها، وهابی‌ها، تکفیری‌ها و نقش آنها بر منطقه» پرداخت.

سیدافقهی در این نشست به بیان تفکرات، نحوه شکل‌گیری و کاربردهای جریان‌های سلفی‌گری، وهابیت و تکفیری‌ها پرداخت و گفت: امروز نه‌تنها خاورمیانه، بلکه جهان اسلام دچار طاعون تکفیری‌ها است. امروز سلفی‌ها و تکفیری‌ها با شعله برافروخته قیام کربلا در مبارزه هستند و ما می‌بینیم که این مبارزه از سال‌ها و قرن‌ها قبل همچنان ادامه دارد. امروز بیش از 57 شبکه ماهواره‌ای وهابی علیه شیعه و ایران فعالیت می‌کنند و حتی مانند شیعیان که برای سیدالشهداء(ع) روضه می‌خوانند، برای یزید روضه می‌خوانند و می‌گویند اینها به خلیفه مسلمین یزید خیانت کرده‌اند.

وی ادامه داد:  مذاهب اهل سنت شامل چهار گروه حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی است که در این بین، مذهب حنبلی، توجه به اجتهاد را که پاسخ به نیازهای امروز جامعه بشری است تعطیل کرده و تنها به احادیث و روایات، آن هم با انحراف و کج فهمی متکی است. بنیانگذار این دیدگاه ابن‌تیمیه بوده و پس از او نیز شاگردانش راه وی را ادامه دادند. بعد از مرگ ابن‌تیمیه در قرن 12 محمدبن‌عبدالوهاب، وهابیت را که شبه مذهب است، ترویج داد.

وی ادامه داد: در خصوص ابن‌تیمیه باید بگویم که در شام متولد می‌شود و با تمام فرقه‌های فکری و کلامی مبارزه می‌کند و این امر موجب شکاف و درگیری فیزیکی بین مذاهب می‌شود؛ چراکه مذاهب در برابر او موضع می‌گیرند و بعد از زندانی شدن و مرگ او، شاگردانش راهش را ادامه می‌دهند و بدینسان جریان سلفی‌ها شکل می‌گیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: مسئله اصلی که امروز ما با آن مواجهیم و از ماجراهای به نوعی پشت پرده این جریان‌هاست، از بین بردن اتحاد شیعه و سنی است که باید نسبت به این موضوع آگاه بود.

وی در ادامه به مواضع ضدشیعی ابن‌تیمیه اشاره کرد و افزود: وی کتابی به نام «منهاج السنة» دارد که کاملاً در مقابل کتاب علامه حلی است. در خصوص هدف نهایی سلفیت نیز باید بگویم که تأسیس خلافت اسلامی با روش قهر و استیلاء است که با دو روش ایجاد امارت‌های اسلامی و پیوند امارت‌ها و تأسیس نهایی خلافت اسلامی صورت می‌گیرد.

سیدافقهی خاطرنشان کرد: بنیان‌گذار جریان وهابیت محمدبن‌عبد الوهاب بوده که به طور کلی می‌توان گفت، وهابیت آیینه تمام نمای افکار و عقاید انحرافی ابن‌تیمیه است. از جمله ویژگی‌های فکری این جریان عوام فریبی، جمود فکری، ظاهر‌گرایی، تکفیر مسلمانان و دوستی با کفار، خصومت با شیعه و ارائه تصویر خشن از اسلام است. البته این جریان با خوارج نیز شباهت‌هایی دارند مثل خشونت، متعصب بودن، برداشت نادرست از دین، بدعت در دین و تفسیر به رأی و ایجاد تفرقه بین مسلمانان.

وی در پایان ضمن توصیه به خواندن کتاب‌های «تنهای ناپیدا و خاطرات همفر» گفت: گرچه من به طور صددرصد این کتاب‌ها را تأیید نمی‌کنم، اما خالی از واقعیات تاریخی نیستند.


منبع: تسنیم