۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
گلریزان برای دیابتی‌های بی‌بضاعت

آمار بیماران دیابتی کشور

رئیس‌کل سازمان و انجمن خیریه دیابت کشور با اشاره به وجود 8 میلیون بیمار دیابتی در ایران گفت: 70 درصد بیماران دیابتی از بیماری خود آگاه نیستند.
کد خبر : ۱۴۹۱۳۴
صراط: رئیس‌کل سازمان و انجمن خیریه دیابت کشور با اشاره به وجود 8 میلیون بیمار دیابتی در ایران گفت: 70 درصد بیماران دیابتی از بیماری خود آگاه نیستند.

شکور امیدی در حاشیه معرفی مرکز توریسم سلامت کشور گفت: در کشور نزدیک به هشت میلیون بیمار دیابتی وجود دارد.

وی افزود: تاکنون 3 میلیون و 600 هزار نفر از این بیماران شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه آمار بیماران دیابتی در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی 10 درصد از جمعیت کل است گفت: تاکنون در این سه استان 100 هزار بیمار دیابتی شناسایی شده‌اند.

امیدی جمعیت بیماران دیابتی شناسایی شده در خراسان‌رضوی را نیز 45 هزار نفر اعلام کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بیماری دیابت بدون درد است، افزود: 70 درصد بیماران دیابتی از بیماری خود آگاه نیستند.

وی تصریح کرد: باید این شعار که (با یک آزمایش ساده قند خون از سلامت خود مطمئن شوید) در جامعه مطرح شود و افراد برای آگاهی از سلامت خود تست قند خون بدهند.

رئیس انجمن دیابت کشور بیان کرد: اگر فردی دوبار قند خون ناشتای وی بیشتر از 120 باشد فرد بیمار دیابتی است.

وی ادامه داد: دیابت همه اعضای بدن را درگیر می‌کند و هیچ عضو بدن از گزند این بیماری در امان نیست.

امیدی با اشاره به اینکه علت بیماری دیابت در جهان 5 درصد ارثی و 95 درصد محیطی است گفت: عوامل موثر بر دیابت تغذیه (مصرف بی‌رویه مواد قندی)، استرس و فقدان تحرک لازم است.

وی در ادامه با بیان اینکه بیشترین نقش را در بیماری دیابت استرس و فشارهای روحی و روانی دارد افزود: استرس نقش اساسی در بیماریهای متابولیک بویژه دیابت دارد.

* 3 میلیون و 600 هزار نفر تحت پوشش انجمن دیابت کشور

امیدی از جمله فعالیت‌های انجمن حمایت از بیماران دیابتی کشور از آموزش رایگان، ارائه دستگاه تست قند خون رایگان و بیمه‌های تکمیلی برای بیماران دیابتی خبر داد.

وی افزود: 3 میلیون و 600 هزار بیمار دیابتی تحت پوشش انجمن دیابت کشور هستند.

وی تصریح کرد: فعالیت دیگر این سازمان که در سطح ملی در حال انجام است، پلاک دیابت است.

رئیس انجمن دیابت کشور افزود: همراه داشتن پلاک دیابت برای بیماران دیابتی ضروری است تا در مواقع خطر با جان این بیماران بازی نشود.

وی در توضیح این مطلب گفت: بیمار دیابتی که تصادف می‌کند و یا به دلایلی به بیمارستان منتقل می‌شود در اولین اقدام برای وی توسط بیمارستان تزریق سرم قندی انجام می‌شود و همین سرم برای فرد دیابتی که قند خون وی به طور مثال 300 است و 300 قند دیگر از این تزریق به خون وی وارد می‌شود باعث به کما رفتن این بیمار شده و در نهایت منجر به مرگ وی می‌شود.

امیدی با اشاره به اینکه انجمن حمایت از بیماران دیابتی کاملا غیر دولتی است از دیگر فعالیت‌های این انجمن خبر داد و افزود: بزودی جشن گلریزان برای بیماران دیابتی بی‌بضاعت انجام خواهد شد.

* درآمد چند برابری توریسم سلامت در مقایسه با درآمد نفت ایران

رئیس انجمن دیابت کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر درآمد کشورهای ترکیه، تایلند، سنگاپور و هند از توریسم سلامت چندین برابر بیشتر از درآمد نفت ایران است گفت: ایجاد زیرساختهای لازم در بحث توریسم سلامت در کشور ضروری است.

وی افزود: میزان سهم و درآمد توریسم سلامت که به کشور ایران وارد می‌شوند از کشورهای تایلند، سنگاپور و هند پایین‌تر است.

امیدی گفت: اگر زیرساخت پذیرایی از توریسم فراهم شود به ویژه به لحاظ زبان که راننده، پلیس، کارمندان هتلها و غیره آموزشهای لازم را داشته باشند قطعا در این امر موثر خواهد بود.

وی در خاتمه افزود: برگزاری سمینارهایی که توانمندی‌های ایران را مطرح کند نیز می‌تواند میزان توریسم سلامت را در کشور افزایش دهد.
منبع: فارس