۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
روایتی از گوشه و کنار سیاست

انتقاد هاشمی از غیبت روحانی در مجمع

هاشمی رفسنجانی در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نسبت به غیبت حسن روحانی در جلسات مجمع اظهار ناراحتی کرده است.
کد خبر : ۱۴۹۱۹۷
صراط:  سایت مشرق در بخش گوشه و کنار سیاست خود نوشت:

 * در جلسه اخیر اصلاح طلبان که درباره انتخابات مجلس دهم برگزار شد، نسبت به فعالیت های انتخاباتی محمدرضا عارف اظهار نگرانی شده است. حاضران در جلسه با اشاره به روحیه انتقادی عارف پس از انتخابات ریاست جمهوری، معتقد بودند وی می خواهد شکست در انتخابات ریاست جمهوری را با پیروزی در انتخابات مجلس جبران کند. عارف درصدد است با ارائه یک لیست مستقل با سرلیستی خود در تهران و پیروزی در انتخابات مجلس، خیز بعدی را با گرفتن صندلی ریاست مجلس و در نهایت کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بردارد.

* در دیدارهای اخیر محمد جواد ظریف با مراجع قم، چند محور مورد تاکید مراجع عظام قرار گرفته است: 1- به دشمن خارجی نباید خوشبین بود.2-دولت باید نسبت به انتصاب چهره های افراطی که فضای آرامش و همدلی موجود در جامعه را برهم می زنند مراقبت کند.3-در گزارش 100 روزه انتظار بود به جای نفی یک طرفه عملکرد دولت گذشته، به بیان عملکرد دولت جدید پرداخته می شد.4-برنامه دیدار آقای روحانی با خانواده شهدا و ایثارگران قابل تقدیر و تجلیل است.5-اظهار ارادت و احترام دولت به توصیه های مقام معظم رهبری می تواند دولت را از خطر انحراف مصون نگه دارد.

* در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی نسبت به غیبت حسن روحانی در جلسات مجمع اظهار ناراحتی کرده است. زمانی که مجید انصاری خواستار نگهداری بندی از اقتصاد مقاومتی برای دریافت نظر رئیس جمهور شد، هاشمی در پاسخ وی گفت: ما دیگر نمی توانیم صبر کنیم. چرا آقای روحانی دو هفته نیامده اند و امروز بیرون جلسه می گذارند. چرا جلسه مجمع را نمی آیند؟ روحانی شنبه هفته گذشته در مراسم 16 آذر دانشگاه شهید بهشتی شرکت کرده بود.

* شنیده ایم نتایج نظرسنجی یک موسسه دولتی نشان می دهد حدود 60 درصد مردم از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم طی 100 روز گذشته رضایت نداشته اند.

* محمد خاتمی از عدم تحرک دولت یازدهم برای صدور اجازه خروج وی از کشور و شرکت در مراسم تشییع ماندلا به شدت دلخور و ناراحت است. خاتمی تلاش داشت در قالب هیاتی دولتی به کیپ تاون برود اما دولت روی خوشی به این خواسته وی نشان نداد و در آخرین ساعات محمد شریعتمداری به نمایندگی از کشورمان در این مراسم شرکت کرد.

* دومین جلسه همدلی اصولگرایان با حضور بیش از 30 چهره اصولگرا برگزار شد تا راه های به وحدت رسیدن اصولگرایان و آمادگی حضور در انتخابات مجلس و خبرگان به بحث و بررسی گذاشته شود. در این جلسه نمایندگانی از برخی جریان های اصولگرایی به همراه تعدادی از وزرای دولت احمدی نژاد حضور داشتند.

* قرار بود گزارش 100 روزه دولت یازدهم به صورت یک مستند تلویزیونی پخش شود که به دلایلی منتفی شد و به صورت زنده پخش شد. در این مستند مقرر شده بود جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی برگزار شود و سپس تک تک وزرا به ارائه گزارش 100 روزه از وزارتخانه خود بپردازند که در این میان برخی وزرا به دلیل ناکارآمدی و عدم موفقیت در تعدادی از حوزه ها، مورد عتاب آقای روحانی واقع می شدند. پس از پایان جلسه هیات دولت، تمام وزرا نماز جماعت را به امامت حجت الاسلام حسن روحانی اقامه می کردند.

* دخالت های متعددی که در روند انتخاب رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات صورت گرفته، باعث شده است تا این سازمان مهم در بلاتکلیفی بسر ببرد. در حالی که رسانه ها در اول آبان از انتخاب دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان توسط شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر دادند اما پس از گذشت بیش از 50 روز هنوز حکم وی صادر نشده و از احتمال انتصاب چهره های دیگر سخن گفته می شود.

* برخی کارشناسان با اشاره به عدم توازن میان داده های ایران با ستانده هایش در توافقنامه ژنو، می گویند: یکی از مهمترین علل نامتوازن بودن توافقنامه آن است که متن آن توسط آمریکایی ها تنظیم و به ژنو آورده شد و تیم ایرانی نتوانست در محتوای آن تغییر چندانی صورت بدهد.

* علیرغم وعده دولت یازدهم به باز پس گیری شکایت های دولتی از رسانه ها، این وعده دولت هنوز از سوی برخی وزارتخانه ها جدی گرفته نشده است. شکایت وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی همچون وزارت ارتباطات،ورزش و جوانان، صنعت و معدن، شرکت های ایران خودرو و سایپا، میراث فرهنگی و گردشگری و شورای عالی ایرانیان خارج کشور، تاکنون از رسانه ها باز پس گرفته نشده است.

* با توجه به آغاز فصل زمستان و شدت گرفتن سرما و بارندگی، پیش بینی می شود سفر استانی دولت یازدهم بار دیگر به تعویق افتاده و به زمان نامعلومی موکول شود. بنا به اعلام معاون اجرایی رئیس جمهور قرار بود این سفرها پس از دهه اول محرم با سفر به خراسان رضوی آغاز شود.
منبع: مشرق