۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱

تحلیل جوادی آملی درباره دشمن و غرور

یکی از مراجع تقلید شیعیان، علمي را که باعث غرور، کبر و عجب شود، دشمن انسان عنوان کرد.
کد خبر : ۱۴۹۳۷۸
صراط: آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دیدار اقشار مختلف از جمله طلاب جدیدالورود حوزه علمیه خواهران استان کردستان با اشاره به خصوصیات ذکر شده برای انسان در قرآن کریم تصریح کرد: ذات اقدس الهي خصوصياتی براي انسان در قرآن قائل است که آن خصوصيات را براي هيچ موجود دیگری قائل نيست.

وی افزود: از جمله خصوصياتی که خداوند برای انسان قائل شده است اين است که تنها مسافري که از عالم خاک شروع مي‌کند و تا لقاي الهي بار مي‌يابد و مورد خطاب خداست، انسان است.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: گرچه همه موجودات از خدا هستند و به طرف خدا برمي‌گردند اما هيچ موجودي از خاک که دورترين نقطه است شروع نمي‌کند تا به عالي‌ترين رتبه هستي برسد.

وی به ویژگی دیگر انسان از منظر قرآن کریم اشاره کرد و خاطر‌نشان ساخت: خصوصيت ديگري که جز انسان در هيچ موجود ديگري مطرح نيست اين است که در درون انسان دشمني به نام هوا و هوس وجود دارد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه تنها موجودي که در سه ميدان جهاد اصغر، جهاد اوسط و جهاد اکبر بايد بجنگد انسان است، ادامه داد: برای پیروزی در سه ميدان جهادي بايد تلاش، کوشش و سرمايه‌گذاري بسیاری انجام داد و خداوند برای به مقصد رسیدن انسان همه سماوات و همه زمين را مسخر انسان قرار داده است.

وی افزود:‌ هيچ چيزي در عالم نيست که علم انسان نتواند به آن برسد و از آن بهره‌برداري کند چرا که خداوند نيروي ادراک، انديشه و انگيزه را به انسان داد تا انسان بتواند آنها را تحت قدرت خود در بياورد.

مرجع تقلید شیعیان اظهار داشت: ذات اقدس الهي کل نظام را ميدان موفقيت انسان قرار داد و مهم‌ترين و برجسته‌ترين فرشته‌ها را مامور تدبير کار انسان کرد.

آیت‌الله جوادی آملی به دشمنان درونی مانند هوا و هوس اشاره کرد و ادامه داد: اهل‌بیت(ع) به ما دستور داده‌اند همان‌طوري که از دشمن بيروني هراس داریم و با او مي‌جنگيم در درون ما هم چنين دشمني وجود دارد که در برابر آنها مجاهدت کنيم.

وی تصریح کرد: آن علمي که باعث غرور، کبر و عجب است دشمن انسان است هر چند ظاهرا کمال و دوست ما است.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به تلاش انسان برای رسیدن به سعادت اشاره کرد و افزود: انسان باید با ارزیابی، دشمن باطنی و بیرونی خود را شناسایی کند.

طلاب، عائله نشان‌دار امام زمان(عج) در جامعه هستند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در همايش طلیعه حضور ویژه طلاب خواهر جدیدالورود استان کردستان که در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به ورود و تحصيل طلاب در حوزه‌هاي علميه تصريح كرد: این از لطف و عنايات خداوند است كه نگاه و راه شما را به سمت خود جلب كرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمود ‌رضا جمشيدي افزود: خداوند متعال اگر بنده‌اي را در دنيا مورد عنايت خود قرار دهد توفيق درك علوم اسلامي را كه همان ديانت است به او عطا مي‌كند.

عضو جامعه مدرسین حوزه، تمام دنیا را عائله امام زمان(عج) عنوان کرد و ادامه داد: طلاب حوزه‌های علمیه عائله نشان‌دار امام زمان(عج) هستند.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) در مورد فراگیری علوم اسلامی گفت: خداوند اگر برای بنده‌ای بهترین را بخواهد به او قدرت فهم دین را می‌آموزد.

حجت‌الاسلام جمشيدي با اشاره به تقسیم‌بندی انسان‌ها برای رسیدن به سعادت در دنیا و آخرت اظهار داشت: کسانی که می‌خواهند در دنیا و آخرت سعادتمند باشند باید یا فقیه باشند یا متعلم و یا در مسیر تعلیم.

وی به ارزش عالم در جامعه اشاره کرد و افزود: خداوند به واسطه عالم نعمت را در آن جامعه افزایش می‌دهد.

مدير حوزه‌هاي علميه خواهران با اشاره به نقش خواهران طلبه در گسترش حجاب و عفاف در جامعه تصریح کرد: در روزگاری که حجاب و عفاف از جامعه‌ای رخت برمی‌بندد حفظ حجاب ارزشمند‌تر خواهد بود.

وی شناخت مسیر زندگی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: نیت در طلبگی باید به خاطر رضای خداوند باشد و این امر در شناسایی مسیر درست زندگی بسیار تاثیر‌گذار است.

حجت‌الاسلام جمشيدي با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: خداوند در دنیا از انسان آنچه را طلب می‌کند که ظرفیت آن را به او عطا کرده باشد.

منبع: مهر