رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امیدواریم با تغییر رویکرد در شورای عالی حفاظت محیط زیست آلودگی هوا را در سطح کشور دنبال کنیم و به نتیجه خوبی برسیم. برنامهای که در شورای عالی محیط زیست تصویب شود مطمئنا سختگیرانه اعمال می شود.
وی با بیان این مطلب که در بخش صنعت و سوخت دچار عقب ماندگی هستیم گفت: مدتهاست استاندارسازی خودرو و استاندارد سازی سوخت به تاخیر افتاده است و این عقب ماندگی اثرات مالی دارد.
وی با اشاره به اصلاح سامانه نظارتی تایید خودروهای نو تصریح کرد: با ارتقا استاندارد خودرو، سامانه نظارتی هم باید اصلاح شود چرا که این سامانه نیز مشکلی دارد و طی این سالها از دقت کافی برخوردار نبوده و بر اساس چارچوب دقیقی نظارت نمی شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عرضه سوخت غیراستاندارد طی
سالهای گذشته ادامه داد: سوخت عرضه شده دارای مقدار زیادی آرماتیک و
بنزین بوده که آسیب بالایی دارد، اما خوشبختانه دولت کنونی وزارت صنعت و
نفت و همه دستگاههای مسئول به این مسئله وقوف دارند و یک تغییر رویکردی
در این خصوص در حال رخ دادن است.
ابتکار با اشاره به برگزاری 2 جلسه کمیته ملی کاهش آلودگی هوا طی یک ماه
گذشته ادامه داد: در این مدت اتفاق خوبی که افتاد، تک تک موضوعات و مشکلات
به طور جداگانه بررسی شد، همچنین معاونت محیط انسانی سازمان با دستگاههای
مختلف جلسه گذاشتند.
وی ادامه داد: کار خیلی زیاد و پیچیده است و نمیخواهم بر اثر فشار رسانهها وعدهای نشدنی بدهم.
ابتکار در پاسخ به این سوال که فشار محیط زیست طی این سالها نتیجه بخش
نبوده است گفت: متاسفانه طی این سالها فشاری از طرف محیط زیست نبوده است و
در خصوص خودرو تمام مجوزها صادر میشده و برنامه ای نبوده است، حالا بعد
از این خلا ما میخواهیم برنامه و ضابطه بگذاریم.
وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که با یک خلا کامل در دوره گذشته مواجه
بودیم و باید از نو ساختارها و برنامه ها بازسازی شود اگر چه با جدیت کار
میکنیم اما نباید انتظار داشت 8 سال عقب ماندگی را ظرف چند ماه جبران کرد و
من به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یک اقدام ضربتی انجام دهم که همه
مشکلات یک دفعه حل شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پایان خاطر نشان کرد: واقعیت این است
که یک دوره بی برنامهگی را پشت سر میگذاریم و سازمان محیط زیست،
سازمانهای مسئول و مردم همه باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلات حل شود.