۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷

درخواست فرجی دانا از رسانه ها

وزیر علوم گفت: رسانه ملی عنوان کرده است که ۷۰ درصد سهم برای دکتری به مصاحبه اختصاص داده شده است در حالی که اینگونه نیست و باید واقعیت را در جامعه منعکس کرد.
کد خبر : ۱۵۰۰۰۹
صراط: رضا فرجی‌دانا وزیر علوم در حاشیه حضور رئیس‌جمهور در جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر با اشاره به برنامه‌های جدید این وزارتخانه برای پژوهشگران اظهار داشت: برنامه‌هایی که ما به مجلس ارائه داده‌ایم، در آغاز اجرایی شدن است.

وی افزود: هر یک از حوزه‌های مختلف برنامه‌های اجرایی خود را پیگیری می‌کنند که در آن حوزه پژوهش و فناوری دارای جایگاه ویژه‌ای است که دوستان ما در حال تدوین آن برنامه هستند.

وزیر علوم با بیان اینکه به همین دلیل خبر جدیدی در این حوزه ندارم گفت: امیدوارم به تدریج با عرضه شدن این برنامه‌ها که به نقد نخبگان گذاشته می‌شود، شاهد باشیم جامعه بیشتر در جریان آن قرار می‌گیرد و در عرصه عمل نتایج آن را می‌بیند، نه اینکه تنها در حد حرف این مسائل را احساس کند و به این ترتیب به قضاوت دروغ برسد.

فرجی‌دانا درباره با حل مشکلات پژوهشگران نیز گفت: ما یکسری احکامی داریم که آنها ما را در مسیر اجرایی راهنمایی می‌کند و در یکی از این برنامه‌ها به استفاده از سهم یک تا 3 درصد JPP برای فعالیتهای پژوهشی اختصاص داده شده است که عمده گلایه پژوهشگران این است که چرا این سهم در شرایط جدید خوش‌بینانه‌ترین عددی که برای آن متصور است در 0/8 باقی می‌ماند. در حالی که تا 2 سال دیگر برنامه پنجم تمام می‌شود و ما باید به سهم 3 درصد در این حوزه رسیده باشیم.

وی ادامه داد: البته شرایط اقتصادی کشور را همه آگاهیم که شرایط ویژه‌ای است و همه از آن اطلاع دارند، لذا باید دستگاه‌های اجرایی را تشویق و ترقیب کنیم تا در چارچوب حضورشان در شورای علوم، تحقیقات و فناوری سهم ویژه‌ای به پژوهش واگذار کنند و به این شکل گله‌مندی پژوهشگران خاتمه می‌یابد.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی دیگری درباره سوابق تحصیلاتی در مقطع دکتری در حالی که برخی از دانشجویان عنوان می‌کنند این سوابق را هنوز به دست نیاورده‌اند، گفت: پژوهش دکتری یک پژوهشی است که خصوصیات ویژه‌ای دارد و باید توجه آن به بحث پژوهش‌محور باشد که گاهی رقابت نیز دارد.

فرجی‌دانا با بیان اینکه برخی می‌گویند که ما تازه فارغ‌التحصیل شده‌ایم و فعالیتی نکرده‌ایم، گفت: این افراد باید صبر کنند و فعالیت‌هایی را پیگیری کنند و مسئله‌ای را در جامعه پیدا کرده و در زمینه فعالیت پژوهشی خود در آن مسیر به حل آن کمک کنند.

وی گفت: اینکه گفته می‌شود بحث ترویج مدرک‌گرایی اصولا در اذهان اینگونه پیش رود خوب نیست، زیرا ما واقعا پژوهشگر به این دلیل می‌خواهیم که یک مسئله از کشور حل کند. در دنیا خیلی از اوقات دانشجویان دکتری ابتدا مسئله‌ای را در جامعه پیدا می‌کنند و سپس برای حل آن در دوره دکتری مشغول به فعالیت می‌شوند و اگر شما هم ترویج مدرک‌گرایی کنید، مثل آن است که ما یک حق داریم که افراد هر کسی لیسانس یا فوق‌لیسانس گرفت، باید مراتب بالاتر را نیز پشت سر بگذارد.

وزیر علوم افزود: ما باید امکاناتی داشته باشیم و این شرایط را برای همه مهیا کنیم، اما وقتی ظرفیت محدود داریم و حدود یک میلیون نفر متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد هستند و امکانات ما نیز بسیار محدود است و تقریبا یک به 10 یا یک به 20 است، باید به گونه‌ای سعی کنیم اصلح‌ افراد و بهترین کسانی که اقدام به فعالیت‌های پژوهشی کرده‌اند وارد دکتری شوند.

فرجی‌دانا ادامه داد: در دکتری هم همین گونه است. ما باید سوابق تحصیلی که جمع شده است و در طول زمان به دست آمده است به عنوان بهترین شاخص برای این مسئله در نظر بگیریم و از این طریق می‌توانیم افراد توانمند را وارد دوره دکتری کنیم و اینگونه نیست که در آزمونی دو ساعته بتوانیم فرد را محک بزنیم.

وی گفت: فرد سوابق خود را پس از معرفی مانند مقالات، جوایز و ... را در اختیار دانشگاه قرار می‌دهد و دانشگاه براساس وزن این سوابق و وزن مصاحبه‌ای که خواهد داشت آن را پیگیری می‌کند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: در دانشگاه تهران در سال گذشته 20 درصد کل سهمیه دانشگاه به این مسئله اختصاص داده شده بود و اینکه گفته می‌شود به مصاحبه 70 درصد سهم و جایگاه داده می‌شود، فرافکنی است و ایجاد فضایی می‌کند که واقعی نیست.

فرجی‌دانا گفت: ما در این فرآیند عملا به دانشگاه‌ها این مجوز را داده‌ایم که این فرد را مورد قضاوت قرار دهند و چگونه است فرد قبول می‌کند در این مکانیسم قرار بگیرد، اما اگر قبول نشود طور دیگری عنوان می‌کند.

وی افزود: عمده دانشجویان که با من در این زمینه صحبت می‌کنند می‌گویند رسانه ملی عنوان کرده است که 70 درصد سهم برای دکتری به مصاحبه اختصاص داده شده است که اینگونه نیست و باید واقعیت را در جامعه منعکس کرد تا جامعه بهترین قضاوت را انجام دهد.

وزیر علوم با بیان اینکه در دوره‌های دکتری که پذیرش آن در دانشگاه‌ها انجام می‌شود مشخص است چه مقدار از افراد را از بیرون و چه مقدار را از داخل دانشگاه گرفته‌اند، اظهار داشت: البته اگر هم جایی اشتباهی رخ داد نباید ما آن را به عنوان یک روال و یک مسئله عمومی زیرسوال ببریم و یک روال درست را در این جا مورد سوال قرار دهیم.

فرجی‌دانا گفت: در همه جای دنیا پذیرش دکتری تقریبا به همین شکل است، البته ما منکر خطای انسانی نیستیم. اما نباید یک روال درست را به واسطه این مسئله زیرسوال ببریم.

منبع: تسنیم