۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱

یک اختراع ایرانی برای نخستین بار در دنیا

مدیر خانه نور ایرانیان بصیر با بیان اینکه «مکان‌یاب» برای نخستین بار در دنیا اختراع شده است، گفت: نصب سخت‌افزار در اماکن شهری عزم ملی را می‌طلبد؛ در این راستا شهرداری و وزارت‌خانه‌هایی که مرتبط با امور نابینایان هستند، وارد عمل شوند.
کد خبر : ۱۵۰۰۱۹
صراط: حمید جعفری مدیر خانه نور ایرانیان بصیر در مراسم رونمایی از اختراعات جدید «مکان‌یاب» و «قلم هوشمند چندمنظوره» ویژه نابینایان که امروز در سالن سیدالشهدا(ع) برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم و جدی نابینایان در محیط شهری و خیابان‌ها پیدا کردن اماکن مورد نظر آنان بوده و نابینایانی که به تنهایی و با عصا جهت پیگیری کارهای شخصی در سطح شهر حاضر می‌شوند، محل مورد نظر خویش را به راحتی پیدا نمی‌کنند و با سؤالات متعدد از افراد دیگر که گاهی با بی‌مهری همراه است، به سختی محل موردنظر را پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: لذا با سفارش و همکاری خانه نور تصمیم گرفتیم که با کمک مهندسان، مکان‌یاب اختراع شود. از این جهت خانه نور ایرانیان بصیر جهت رفع این مشکل به مطالعه و پژوهش در این خصوص پرداختند. در نمایشگاه بین‌المللی سایت سیتی ویژه نابینایان به نمونه سخت‌افزاری مکان‌یاب برخورد کرد که بسیار ابتدایی بود؛ خانه نور با گرفتن ایده و حتی بدون تهیه نمونه‌ای از آن با مهندسین داخلی وارد مذاکره شد و طی جلسات متعدد نهایتاً به طراحی و تولید دستگاه مکان‌یاب کرد که به مراتب از نمونه ابتدایی آن کامل‌تر، ایمن‌تر و سهل‌الوصول‌تر است.

این جانباز بصیر بیان داشت: دستگاه «مکان‌یاب» از دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تشکیل شده است که قطعه سخت‌افزاری آن بر سر در اماکن و معابر مورد نظر نصب میشود و توسط نرم‌افزاری که بر روی موبایل نابینا نصب شده به وسیله بلوتوث حداکثر تا فاصله 35 الی 40 متری با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کند.

وی افزود: روش کار بدین ترتیب است که هنگامی که نابینا به مکان مورد نظر خویش که دستگاه سخت‌افزار بر روی درب ورودی آن نصب شده است نزدیک می‌شود، صدای زنگ پیامک از گوشی خود می‌شنود، سپس با فشار دادن دکمه select پیام صوتی که نام محل را اعلام می‌کند از گوشی موبایل خود می‌شنود، چنانچه مکان همان محل موردنظر نابینا باشد، با فشار دکمه بر روی گوشی دستگاه سخت‌افزاری فعال شده و با پخش آهنگ ملایم نابینا را به سمت درب محل مورد نظر هدایت می‌کند.

جعفری یادآور شد: نصب سخت‌افزار در اماکن شهری عزم ملی را می‌طلبد؛ در این راستا با شهرداری صحبت کردیم که آنها برای ایستگاه مترو و اتوبوس این سخت‌افزار را نصب کنند؛ درخواست داریم که وزارت بهداشت در بیمارستان، اماکن درمانی و آزمایشگاه‌ها، وزارت علوم در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و سایر سازمان‌ها در نقاط مرتبط با خود این سخت‌افزار را نصب کنند؛ در مجموع هر دستگاه نزدیک به 200 هزار تومان با نرم‌افزار و دستگاه هزینه می‌برد.

وی درخصوص «قلم هوشمند چند منظوره» بیان داشت: با استفاده از این دستگاه، تمام جانبازان بصیر و نابینایان می‌توانند قرآن مجید، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، ادعیه‌های مختلف، دیوان حافظ، گلستان سعدی، آموزش زبان و دیگر کتبی که در آینده کدبندی شده و دراختیار ایشان قرار خواهند گرفت را بخوانند و همچنین از طریق لیبل‌خوان آن اشیاء مشابه را از یکدیگر تشخیص دهند.

مدیر خانه نور ایرانیان بصیر گفت: نحوه استفاده از این دستگاه بدین شکل است که دفترچه کوچک قرآنی که با لیبل برجسته شده و با انگشت نابینا قابل شناسایی است و همچنین لیبل‌های ویژه کتاب قرآن مجید که در انتهای صفحه چسبانده می‌شود با گرفتن قلم قرآن بر روی این لیبل‌ها جزء و سوره مورد نظر اجرا می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از کاربردهای ویژه این دستگاه لیبل‌خوان است که با چسباندن لیبل به اشیاء مشابه مانند سی‌دی، اسناد و مدارک مکتوب، داروها، ظروف آشپزخانه می‌توان آنان را از یکدیگر باز شناساند. روش کار بدین شکل است که ابتدا لیبل را بر روی اشیاء مشابه مورد نظر چسباند، سپس کاربر از طریق سیستم ضبط صدا شیء مورد نظر را به دستگاه معرفی می‌نماید و پس از ذخیره‌سازی فایل‌های متعدد ضبط شده هر گاه کاربر قلم را بر روی لیبل بگذارد، پس از اسکن توسط دستگاه از طریق فایل صوتی آن شیء به نابینا معرفی می‌شود.

جعفری بیان داشت: پیش از این فشارسنج و قندسنج گویا و همچنین رنگ‌یاب و نوریاب برای نابینایان طراحی شده بود که نیاز است نهادها و سازمان‌ها از این اختراعات حمایت کنند.
منبع: فارس