۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶

لایه ازن ترمیم نشده است

کارشناسان مطالعات جوی در بررسی‌های خود از فعالیت‌های داخلی سوراخ لایه ازن که بر فراز قطب جنوب شکل می‌گیرد، پرده برداشته اند.
کد خبر : ۱۵۰۲۶۷
صراط:کارشناسان مطالعات جوی در بررسی‌های خود از فعالیت‌های داخلی سوراخ لایه ازن که بر فراز قطب جنوب شکل می‌گیرد، پرده برداشته و تأکید کردند که به‌رغم کاهش گاز «کلر» در لایه استراتوسفر جو زمین، همچنان علائمی از بازسازی و ترمیم این حفره به چشم نمی‌خورد.

با گذشت 20سال از «پروتکل مونترال» که در آن بر سر محدود کردن میزان انتشار گازهای مخرب لایه ازن از سوی بشر توافق شده است، نتایج 2 مطالعه جدید نشان می‌دهد که هنوز علائمی از ترمیمِ سوراخ ازن به چشم نمی‌خورد و در واقع دما و وزش بادها عامل هرگونه تغییر سالانه در اندازه حفره ازن هستند. نقشه‌های جوی که در سال2012 میلادی از سوراخ ازن منتشر شده نشان می‌دهد که وضعیت این حفره از آنچه تاکنون تصور می‌شد پیچیده‌تر است.

این نقشه‌ها نشان می‌دهند که افزایش حجم گاز ازن در ارتفاعات بالا که اوایل‌ماه اکتبر مشاهده شد، ناشی از وزش بادهایی بوده که این گاز را با خود تا نزدیکی حفره ازن حمل می‌کردند اما به‌دلیل ترمیم این حفره نبوده است. این نشان می‌دهد که روش‌های مرسوم و قدیمی برای سنجش حجم کلی ازن، نواقص و محدودیت‌هایی دارند و این شیوه‌های سنجش نمی‌توانند بازگوکننده حقایق کلی درباره وضعیت لایه ازن باشند. تکنیک‌های قدیمی‌تر برای سنجش حجم این گاز این تصور را ایجاد کرده‌ بودند که اجرای پروتکل مونترال در بهبود وضعیت سوراخ ازن موفق بوده است.
منبع: ایسنا