۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۵

همه جاسوسان آمریکا در ایران رابشناسید

«لویسنون» جاسوس سرویس اطلاعاتی آمریکا، اولین جاسوس سیا در ایران نیست و احتمالا آخرین تلاش واشنگتن برای نفوذ در سرویس‎‌های اطلاعاتی و علمی کشور نیز نخواهد بود.
کد خبر : ۱۵۰۷۵۷
صراط: خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه واشنگتن پست آمریکا اوایل هفته جاری دست به افشاگری بی سابقه‌ای زدند و پرده از سناریوی پنهانی عامل آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ایران برداشتند.

 

بر این اساس، این دو رسانه معتبر آمریکایی شنبه گذشته برخلاف ادعاهایی مقامات آمریکایی، اعلام کردند که مأمور سابق اف.بی.آی که به ادعای واشنگتن در ایران گم شده است در کشورمان برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) کار می‌کرد؛ این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا و خانواده «رابرت لوینسون» از مدت‌ها پیش انکار کرده بودند که وی که در سال ۲۰۰۷ در سفر به ایران ناپدید شده بود، برای دولت آمریکا کار می‌کرد.

 

این موضوع اگرچه از سوی کاخ سفید انکار شد اما کمکی به حل راز ناپدید شدن لوینسون در ایران نکرد و جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز در واکنش به این موضوع، گفت: من از جای او خبر ندارم. آنچه ما می‌دانیم این است که وی در ایران زندانی نشده است.

 

این برای نخستین بار نیست که رد عوامل سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در ایران پیدا می‌شود؛ از ابتدای انقلاب اسلامی ایران و پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تاکنون اخبار متعددی در خصوص بازداشت و یا مجازات جاسوسان آمریکایی در ایرن منتشر می‌شود.

 

به همین بهانه در ادامه نگاهی داریم به سلسله اخبار منتشر شده مربوط به افرادی که به جرم جاسوسی برای آمریکا در ایران بازداشت شده اند.

 


مرداد سال ۸۸ بود که سه تبعه آمریکایی با نام های «سارا شورد»، «شین بائر» و «جاشوا فتال» در مرز ایران و عراق و در منطقه کردستان به جرم ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شدند. این سه شهروند آمریکایی که خود را کوهنورد و خبرنگار معرفی کرده بود با اتهام جاسوسی برای امریکا مواجه شدند. «حیدر مصلحی» وزیر وقت اطلاعات کشورمان پیشنهاد مبادله این افراد با ایرانیان زندانی در آمریکا را مطرح کرد و تأکید کرد که جاسوس بودن این سه آمریکایی «مشخص» است.

 

هر ۳ شهروند بازداشت شده آمریکا در ایران در نهایت در سال ۸۹، با وثیقه ۱.۵ میلیارد تومانی پادشاه عمان، تهران را به مقصد مسقط و سپس واشنگتن ترک کردند.

 

رکسانا صابری خبرنگار ایرانی-آمریکا در سال ۸۸ به جاسوسی برای آمریکا، متهم شد. وی در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۰۹ میلادی، در دادگاه به تحمل ۸ سال زندان محکوم و به زندان منتقل شد. در تاریخ ۱۰ مه ۲۰۰۹ میلادی، دادگاه تجدیدنظر رکسانا صابری تشکیل شد و حکم اولیهٔ ۸ سال را، به ۲ سال حبس تعلیقی تغییر داد که تا ۵ سال اجرا نخواهد شد. در تاریخ ۲۱ اردیبهشت، یک روز پس از برگزاری دادگاه تجدید نظر، صابری از زندان «اوین» آزاد شد.

 

امیر میرزایی حکمتی، شهروند ایرانی آمریکایی تبار در آذر سال ۱۳۹۰ از سوی وزارت اطلاعات به اتهام جاسوسی برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا بازداشت شد. حکمتی کمتر از ۲ ماه پس از بازداشت دست به اعترافات گسترده ای در خصوص نحوه پیوستنش به آژآنس اطلاعات مرکزی آمریکا و جاسوسی برای ایران زد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی «امیر میرزایی حکمتی» را اتهام عضویت در سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) «محارب» و «مفسد فی الارض» شناخته و برای وی حکم اعدام صادر کرد.

 

در نهایت قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در پایان سال ۹۰ اعلام کرد که حکم اعدام امیر حکمتی نقض شده است.

 

«متی والوک» شهروند آمریکایی دیگری است که در سال ۹۱ به جرم جاسوسی برای واشنگتن در ایران بازداشت شد. در گزارش وزارت اطلاعات ایران در این باره، آمده است که والوک از سال ۲۰۰۹ به دنبال کسب اطلاعات از پیشرفت های علمی ایران بوده و اطلاعات جمع آوری شده را به مامور مربوطه در پاریس ارسال می کرده است.

 

«حال تالایان» هم زن ۵۵ ساله آمریکایی بود که در دی ماه سال ۸۹ در حالی که بین دندان‌های خود تجهیزات جاسوسی (میکروفون) کار گذاشته و بدون ویزا از امنستان وارد ایران شده بود، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

منبع: جام نیوز