۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
حوزه صنعت در ۷ روز گذشته؛

از قطعی گاز تمام کارخانجات سیمان تا سوءاستفاده پژو در ایران

این هفته حوزه صنعت با اخباری از جمله قطعی گاز تمام کارخانجات سیمان، معرفی سه محصول جدید ایران خودرو و شرط و شروط نمایندگان مجلس در انعقاد قراردادجدید با خودروسازان خارجی مواجه بود.
کد خبر : ۱۵۰۸۳۸
صراط: این هفته حوزه صنعت با اخبار جدیدی از قطع گاز تمام کارخانجات سیمان و برخی از واحدهای صنعتی همانند کوره پزخانه‌ها روبه رو بود.البته معرفی چند محصول جدید شرکت ایران خودرو دیزل، تغییر رئیس سازمان ملی استاندارد و گله مندی قطعه سازان از عدم ارائه تسهیلات دیگر اخبار این حوزه در هفته منتهی به 29 آذرماه به شمار می آید.

* قطعی گاز تمام کارخانجات سیمان/مجبوریم مازوت را 3 برابر قیمت گاز بخریم

در نخستین روز از هفته ای که گذشت غلام زاده مدیرعامل کارخانه سیمان لامرد با اعلام این خبرکه از 5 روز گذشته گاز کلیه کارخانجات سیمان قطع شده است و هیچ مقام مسئولی پاسخگوی آن نیست از تلاش فعالان این بخش برای پیگیری این موضوع سخن گفت.

به اعتقاد این فعال حوزه صنعت، کارخانجات سیمان به‌اجبار باید سوخت مازوت را که 3 برابر قیمت گاز است استفاده کنندکه این امر باعث شده تا این کارخانجات در چرخه تولید سیمان با مشکلات متعددی مواجهه شوند. البته در همین راستا اعتراض خود را به شرکت گاز و تمام مسئولان مربوطه و به‌ویژه وزارت صنعت اعلام کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

در پیگیری قطعی گاز سایر واحدهای صنعتی عباسی رئیس کوره پزخانه های استان تهران با اشاره به اینکه هر ساله شرکت گاز با نزدیک شدن فصل سرما ضمن ابلاغ نامه‌هایی به کوره‌پزه‌خانه‌ها اعلام می‌کند آمادگی لازم برای تامین سوخت دوم (مازوت) را داشته باشند به تسنیم گفت: در صورت عدم تمایل کوره پزخانه‌ها به قطع گاز و استفاده از سوخت دوم (مازوت) سال آینده امکان دریافت سوخت را نخواهند داشت.

به اعتقادوی، در شرایط فعلی مهم ترین مشکل واحدهای صنعتی تأمین سوخت مورد نیاز است که در این رابطه دولت باید تدبیر مناسبی را اتخاذ کند.

*بهره مالکانه 1800 میلیاردی معادن در بودجه 93 قابل تحقق نیست

در لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال 93 بهره مالکانه معادن 1800 میلیارد در نظر گرفته شده است که فعالان بخش معدن اجرایی شدن چنین ارقامی را با ابهاماتی همراه می دانند.

بهرامن نایب رئیس خانه معدن در همین ارتباط با بیان اینکه تحقق رقم پیشنهادی بهره مالکانه با توجه وصولات سال 91 و 92 تا حدودی با ابهاماتی همراه است، گفت: این نگرانی در نزد فعالان معدن به وجود آمده که در صورت عدم تحقق این وصولات حقوق دولتی افزایش پیدا کند.

وی ضمن بیان مطلب که در شرایط فعلی بیان این رقم مشکلاتی را برای واحدهای معدنی کوچک به وجود آورده است، افزود: به نظر می رسد بخشی از این رقم را فقط چند واحد دولتی بتوانند تأمین کنند و واحد های کوچک به راحتی امکان پرداخت این رقم را نداشته باشند.

*جلسه ویژه گمرک برای رفع مشکلات خودروسازان/طلب 180 میلیارد تومانی ایران خودرو از گمرک

  در سومین روز از هفته منتهی به 29 آذرماه گمرک از رفع مشکلات خودروسازان به صورت ویژه خبر داد و اعلام کرد: مشکلات خودروسازان در گمرک در جلسه‌ای به صورت ویژه بررسی و راهکارهایی برای تسهیل در انجام تشریفات گمرکی این بخش ارائه شد.

البته با انتشار این خبر نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان از طلب 180 میلیارد تومانی ایران خودرو از گمرک خبر داد و به تسنیم گفت: پیش از این شرکت‌های خودروسازی با هماهنگی ستاد حمل و نقل سوخت برای خروج خودروهای فرسوده و برگه اسقاط یک و نیم میلیون تومان کمتر از مشتریان دریافت می‌کردند. برهمین اساس در راستای این بخشنامه مقرر شده بود خودروسازان با ارائه هر برگ اسقاط خودرو یک و نیم میلیون تومان هزینه های گمرکی خود را پرداخت کنند.

وی افزود: به عنوان نمونه اگر برای یک شرکت خودروساز 15 میلیون هزینه گمرکی تعیین شده باشد آنان می‌توانند با ارائه 10 برگ اسقاط خودرو این مبالغ را تسویه کنند.اما طی سال های اخیر گمرکات در محاسبه برگه اسقاط خودرو تعلل کرده اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان این که هم اکنون ایران خودرو بالغ بر 180 میلیارد تومان از گمرک طلب دارد، گفت: برای دریافت این مبالغ رایزنی هایی را با وزارت صنعت، گمرک و ستاد حمل و نقل سوخت انجام داده ایم اما هنوز به نتیجه ای دست پیدا نکرده‌ایم.

*پژوی فرانسه سال‌ها در ایران سوء‌استفاده کرد/خواب 60هزار خودروی ناقص در کف‌ کارخانه‌ها

در هفته جاری یک عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در نشستی خبری در رابطه با حضور خودروسازان خارجی و چگونگی همکاری آنها با خودروسازان داخلی که این روزها با اخبارهای متعددی روبه‌رو بوده است، گفت:  پژو به اعتقاد ما سالها از فضای رانتی ایران سوءاستفاده‌هایی را انجام داده است که ای کاش در دوره‌ تحریم‌های بین‌المللی لااقل 10 درصد از تعهدات خود در قبال بازار ایران را انجام می‌داد . البته در این میان رنو حداقل اقداماتی را برای رفع مشکل خودروسازان کشور در شرایط تحریم انجام داد.

به اعتقاد وی، بازار ایران محدود به چند خودروساز نباید باشد بلکه باید بستر مناسبی برای حضور سایر شرکت‌ها از جمله تویوتا، فولکس و سایر خودروسازان بزرگ به وجود آوریم. همچین باید در انعقاد قرارداد سه پیش‌شرط برای همکاری با خودروسازان خارجی هم عنوان کنیم که بر همین اساس انتقال دانش فنی قطعه سازان ارجی ، ارائه بخشی از سهم بازار صادراتی شرکت‌های خارجی  و مشخص شدن سهم  سرمایه‌گذاری طرف خارجی در بازارهای ایران حداقل پیش‌شرط‌ها برای برقراری روابط تجاری با شرکای خارجی است.

البته به نیا با گله مندی از اینکه باگذشت بیش از 100 روز از فعالیت دولت یازدهم هنوز حجم زیادی از وعده‌ها عملی نشده است، گفت: میزان معوقات بالای بخش قطعه‌سازی کشور با عدم همکاری سیستم بانکی در حال افزایش است به نحوی که در شرایط فعلی 50 تا 60 هزار خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها خوابیده و قطعه‌ساز و خودروساز به دلیل عدم منابع مالی لازم امکان تکمیل خودروها و عرضه آن به بازار را ندارند.

* برزگری رفت/ پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد شد

در آخرین روز هفته منتهی به 29 آذرماه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران از تغییر رئیس سازمان استاندارد سازی خبر داد و گفت: در جلسه امروز بنابر پیشنهاد معاونت اجرایی نیره پیروزبخت به عنوان رئیس سازمان استاندارد انتخاب شد که در آینده در رأس این سازمان فعال خواهند شد.

اعلام این خبر در حالی از سوی سخنگوی دولت یازدهم مطرح شد که اوایل آذرماه امسال براساس اختیارات مصرحه در حکم شماره 129116 مورخ 21/7/1392 رییس جمهور به معاون اجرایی خود ، آقای شریعتمداری ، طی حکم شماره 143951 مورخ 4/9/1392 ابلاغ رییس سازمان ملی استاندارد ایران را تمدید کرده بود.

*معرفی سه محصول جدید ایران خودرو دیزل 

مراسم بهره‌برداری از خط تولید کامیون آریا و راه اندازی خطوط تولید کشنده A7 و وانت پیکاپ چهار شنبه این هفته با حضور یکه زارع مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو، رحمانی رئیس کمیسیون صنایع مجلس،‌ معاون ماشین سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالین بخش خودروسازی ایران خودرو دیزل راه اندازی شد.

براساس اظهارات یونسیان مدیرعامل ایران خودرو دیزل قیمت وانت پیکاپ حدود 9 میلیون و 380 هزار تومان در نظر گرفته شده است و کشنده A7 با قیمت 230 میلیون تومان روزانه 30 دستگاه در روز تولید خواهد شد.

وی به صادرات 30 میلیون دلاری این شرکت خودروساز به کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج فارس نیز اشاره کرد و گفت: در6ماه نخست امسال بنا به دلایلی نتوانستیم طبق برنامه‌ها در تولید محصولات اقدام کنیم که در صددیم در شش ماه بعدی با تدوین سیاست‌گذاری های مناسب این مشکلات را برطرف نماییم.

در حاشیه این مراسم رحمانی رئیس کمیسیون صنایع نیز رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تلاش نمایندگان مجلس برای افزایش بودجه بخش صنعت کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر منتظریم تا سیاست‌های دولت یازدهم در بخش مالی و ارائه تسهیلات بانک مرکزی به واحدهای تولیدی شفاف شود.

رحمانی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این پرسش که حضور شرکت‌های خارجی از جمله پژو در کشور و همکاری آنها با خودروسازان داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: به صورت مشخص در حوزه شرکت فرانسوی پژو باید بگویم این شرکت بیش از آنکه به ایران ضرر برساند خود در قطع روابط همکاری خود با شرکت‌های خودروساز ایرانی متضرر شده است.

وی افزود: این امر نشان از آن دارد که ما باید در تنظیم قراردادهای جدید منافع کشور را بیش از پیش در اولویت قرار داده و به راحتی بازارهای خود را در اختیار شرکت‌های خودروساز خارجی قرار ندهیم.


منبع: تسنیم