۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸

گذشته ای که حتی در اسکار دیده نشد

زمان یک بار دیگر نشان داد که حضرات تصمیم گیرنده به قاعده‌ای از قواعد سینمای جهان دورند که حتی مثلا نمی‌توانند تشخیص دهند اصغر فرهادی که سال گذشته اسکار را از آن خود کرد احتمالا امسال دیگر دستش به تندیس اسکار نمیرسد.
کد خبر : ۱۵۱۲۸۹

صراط: محمدرضا پارسا : از همان شبی که شنیدیم مسولان فارابی (دوره گذشته)فیلم گذشته اصغر فرهادی را قرار است برای شرکت در اسکار ارسال کنند از داد و فریاد و انتقاد دریغ نکردیم.امیدوار بودیم شاید هنوز امیدی باشد و مسولان بازنگری کنند و فیلم دیگری به اسکار ارسال شود.دلیل اعتراضمان هم این بود که این فیلم ایرانی نیست و نه داستان و نه فضا و نه عناصر اصلی دیگرش هیچ‌کدام ایرانی نیستند و نمی توانند نماینده شایسته برای کشور ما باشند.

بعضی‌ها هم با ما هم عقیده بودند و به این انتخاب معترض شدند.یکی از این افراد تهیه کننده دربند بود.

سمواتی به انتخاب 'گذشته' برای اسکار اعتراض کردو گفت 'گذشته' هیچ ربطی به فرهنگ و سینمای ایران ندارد؛ با این انتخاب سینمای کشور را تحقیر کردند. با اطلاعات غلط برخی، کمیته انتخاب گول خورد. این انتخاب برای سینمای ما خجالت‌آور است.

محمدعلی باشه آهنگر هم از جمله این معترضین بود .وی مدعی شد:

مدیر بخش بین‌الملل بنیاد فارابی دوست عزیزم است و به خاطر گفته‌های نادرستش به خدا می سپارمش. از آقای اسفندیاری می‌خواهم اندکی خاطراتش را مرور کرده و جشنواره مقاومت سال قبل را به یاد بیاورد که در حیاط مجتمع محل اقامتمان با ایشان گپ می‌زدم و همانجا بود که به ایشان گفتم: «شما می‌دانید لابی من و فیلم من برای راهیابی به اسکار کمتر از بقیه است. نه مدیر اصلاح طلب از این فیلم حمایت می‌کند، نه مدیر اصولگرا و نه مدیر میانه رو؛ دلیلش هم یک چیز است؛ تفاوت!» ایشان همان جا اشاره کرد که فلانی که رای 16 اُم فیلم برای معرفی به اسکار را داده به همان فیلمی رای داده که در نهایت بنا بود به اسکار معرفی شود و من هم پاسخ دادم:«آن فلانی خودش لابی کس دیگری است.»

اما به فاصله کوتاهی از این اعتراض فریاد آنها که توصیه ارسال این فیلم را به اسکار کرده بودند بلند شد.چنان با اطمینان از برنده شدن این فیلم در اسکار سخن میگفتند که حتی معتقد بودند برق این جایزه می‌ارزد به اینکه فیلمی نه چندان ایرانی به اسکار ارسال شود.

پشت بندش هم انواع تحلیلها و استدلال‌ها شروع شد که به فلان دلیل و بهمان حکم «گذشته »جایزه اسکار را از آن خود خواهد کرد.

همان ایام یکی از خبرگزاری‌ها نوشت : «اسکات فینبرگ»، تحلیگر باسابقه نشریه سینمایی هالیوودریپورتر در حالی به پیش‌بینی بخت‌های اصلی جوایز اسکار 2014 در بخش‌های گوناگون پرداخته که نماینده سینمای ایران به عنوان شانس اصلی کسب اسکار فیلم خارجی معرفی شده است.

طبق پیش‌بینی هالیوود ریپورتر، در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی – نماینده ایران – شانس اول است و پس از آن فیلم‌های «شبیه پدر، شبیه پسر» از ژاپن، «زیبایی بزرگ» از ایتالیا، «گلوریا» از شیلی و «اپیزودی از زندگی آیرون پیکر» از بوسنی‌ اصلی‌ترین بخت‌های کسب اسکار محسوب می‌شوند

مدیر بخش بین‌الملل بنیاد فارابی هم با عنایت به این تحلیل‌های مشکوک  مدعی شد :در تمامی نشریات و مجلات معتبر خارجی «گذشته» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ذکر شده و اگر هم این فیلم بتواند جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را بگیرد، به نام ایران ثبت خواهد شد.

از سوی دیگر او حتی تلاش کرد ایرانی نبودن گذشته را هم به شکلی توجیه کند : در حال حاضر در مراسم اسکار بهای ویژه‌ای به نیروی خلاقه فیلم یعنی کارگردان داده شده است و بنابراین «گذشته» در مراسم اسکار و تمام تبلیغات مربوطه نماینده کشور ایران محسوب می‌شود.

جالب اینجاست که این حضرات هم ما و هم سایر منتقدین به ارسال این فیلم را چنان با شدت و حدت مورد عتاب قرار  می‌دادند و دست پیش می‌گرفتند که تو گویی منتقدین به تصمیم آنها نعوذ باالله از قوانین  اسلام خارج شده‌اند.

به هر روی حالا زمان یک بار دیگر نشان داد که حضرات تصمیم گیرنده به قاعده‌ای از قواعد سینمای جهان دورند که حتی مثلا نمی‌توانند تشخیص دهند اصغر فرهادی که سال گذشته اسکار را از آن خود کرد احتمالا  امسال دیگر دستش به تندیس اسکار نمی رسد و نمی ارزد که ملیت و ایرانی بودنمان را به بهای یک توهم فدا کنیم.

منبع: فارس
برچسب ها: اسکار گذشته صراط