۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۹
مشاهدات استاد آمریکایی از ایران:

نگرانی اصلاح‌طلبان از شکست مذاکرات

به رغم گلایه مردم از تورم بالا،‌ بازارها پر از خریداران است، رستوران‌ها تقریبا به هنگام زمان غذا پر می‌شوند، مغازه‌ها پر از کالاها هستند و البته این مشاهدات فقط مربوط به شمال تهران نیست بلکه در مناطق فقیرنشین پایتخت نیز وضع به همین منوال است
کد خبر : ۱۵۱۸۸۷
صراط: استاد ایرانی دانشگاه هاوایی با اشاره به ملاقات‌هایش با سیاسیون ایرانی، نوشته که اصلاح‌طلبان نگرانند که شکست در حصول توافق نهایی درباره مسئله هسته‌ای ایران، موجب تضعیف آنها در عرصه سیاسی ایران شود.

فریده فرحی عضو شورای روابط ایران _ آمریکا و از اساتید علوم سیاسی دانشگاه هاوایی است که سابقه تدریس در دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی را نیز دارد. او چند کتاب و مقاله درباره انقلاب اسلامی ایران منتشر کرده است.

او تاکنون از اتاق فکرهایی همچون موسسه صلح ایالات متحده و بنیاد راکفلر جوایزی دریافت کرده است. او از جمله افرادی است که پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان ریاست جمهوری،‌در نامه‌ای به اوباما از او خواستند از فرصت روی کار آمدن روحانی برای نزدیک شدن به ایران استفاده کند.

فرحی در یادداشتی درباره سفر سه‌ماهه اخیرش به ایران به موضوعات قابل تاملی پرداخته است. او نتیجه سفرش را افزوده شدن بر تردیدهایش نسبت به نتیجه رسیدن توافقنامه موقت ژنو نامیده است.

او معتقد است به علت فشار کنگره و صهیونیست‌ها بر دولت اوباما، نمی‌توان به حصول توافقنامه‌ای میان ایران و آمریکا که مورد توافق دو طرف باشد، امید داشت.

فرحی در مقاله خود نوشته است که با وجود امضای توافقنامه هسته‌ای، «رفتار کلی آمریکایی‌ها با ایران همچنان سلطه‌جویان و حتی غیرمتمدنانه است.» او مصادیق این رفتار را اظهارنظر مقامات آمریکایی درباره تهدید به افزایش تحریم‌های اقتصادی علیه مردم ایران و روی میز بودن تمام گزینه‌ها خوانده است.


فرحی با اشاره به حضور سه ماهه‌اش در تهران، گفته که واکنش سیاسیون ایران از جناح‌های مختلف نسبت به سخنان درشت دولتمردان آمریکا، «تقریبا ملایم» بوده است. وی اضافه کرده که برخی مقامات ایرانی از جمله اعضای مجلس، معتقدند که دولت اوباما برای متقاعد کردن کنگره نسبت به توافقنامه ژنو،‌ در مخمصه گیر کرده است.

وی معتقد است که اظهارات دولتمردان آمریکایی برای تشدید فشارها بر ایران، سبب می‌شود تا تداوم حمایت مردم ایران از توافقنامه هسته‌ای دشوارتر شود.

فرحی با اشاره به اقدام اخیر واشنگتن در تحریم 19 شرکت به بهانه مشارکت در برنامه هسته‌ای ایران و همینطور مقاله تند دیوید کوهن معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در روزنامه وال استریت ژورنال، نهایی شدن توافقنامه هسته‌ای را دشوار می‌داند.

او مدعی است بر خلاف مواضع آمریکایی‌ها نسبت به توافقنامه ژنو، «در تهران نسبت به حل بحران هسته‌ای، اجماع عمومی ایجاد شده است.»

او در ادامه به مشاهدات خود از سفر سه ماهه به ایران اشاره کرده و نوشته است: «ایران به هیچ عنوان شبیه یک کشور تحریم‌شده نیست.» او برای این اظهارنظر خود، استدلالاتی هم می‌آورد مثلا این که هدف از تحریم‌ها شکستن زیرساخت‌های اقتصادی ایران بود، اما هم‌اینک در این کشور هیچ نشانه‌ای از ضعف زیربناهای اقتصادی نیست و حتی وقایعی همچون قطعی برق به ندرت مشاهده می‌شود.

وی معتقد است با وجود تمامی فشارها، مردم ایران از رفاه نسبی برخوردارند: «به رغم گلایه مردم از تورم بالا،‌ بازارها پر از خریداران است، رستوران‌ها تقریبا به هنگام زمان غذا پر می‌شوند، مغازه‌ها پر از کالاها هستند و البته این مشاهدات فقط مربوط به شمال تهران نیست بلکه در مناطق فقیرنشین پایتخت نیز وضع به همین منوال است

فرحی معتقد است که مهمترین دارایی دولت روحانی طی سال‌های آینده،‌ خاطره تلخ و سیاه مردم از سال‌های آخر دولت احمدی‌نژاد است. به نوشته او، حتی اگر در اثر توافقنامه ژنو، بخشی از دارایی‌های ایران آزاد شود، دولت روحانی برای بهبود اقتصاد باید سیاست‌های داخلی اقتصادی را ترمیم کند.

او با اشاره به ملاقات‌هایش با سیاسیون ایرانی، نوشته که اصلاح‌طلبان نگرانند که شکست در حصول توافق نهایی درباره مسئله هسته‌ای ایران، موجب تضعیف آنها در عرصه سیاسی ایران خواهد شد.

فرحی همچنین خبر داده که در مراسم معارفه شهین مولاوردی به عنوان معاون امور زنان رئیس‌جمهور حضور داشته است. او از خوشحالی بی حد و حصر فعالان زن اصلاح‌طلب در این مراسم سخن گفته است.

(تصویر مراسم معارفه معاون امور بانوان رئیس‌جمهور)



منبع: مشرق