۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۱

نقش این دوکشور درابداع گروه‌های‌تکفیری

رابرت بئر، افسر سابق سازمان سیا در کتاب خود نوشته است، امریکا و عربستان سعودی در دهه ۹۰ میلادی با همکاری یکدیگر پدیده تکفیرگرایی را ابداع کردند.
کد خبر : ۱۵۲۰۱۲
صراط:  بئر در کتاب خود تحت عنوان «هم‌بستر با شیطان» که در سال ۲۰۰۳ میلادی منشتر شد، رد پای حمایت مالی دولت سعودی را از تروریسم تکفیری در چچن نشان می‌دهد.

 

در این کتاب آمده است: «پس از اینکه از سازمان سیا خارج شدم، پاسخ خود را در دسته‌ای از گزارش‌های اطلاعاتی روسیه پیدا کردم؛ گزارش‌هایی که به شکل قانع کننده‌ای حاکی از ارتباط مستقیم بین دولت سعودی و شورشیان چچن بود. مسئله، رسیدن ناخواسته پول‌های خیریه سعودی به دست چچنی‌ها نبود.»

 

وی نوشته است، ۴۰ چچنی در سال ۱۹۹۸ «به صورت محرمانه به یک اردوگاه نظامی مخفی واقع در ۷۵ مایلی جنوب شرقی ریاض منتقل شدند» تا برای ۴ ماه تحت آموزش نظامی قرار بگیرند.

 

بئر می‌افزاید: «زمان بسیار زیادی برای تلقین و ترویج وهابیت صرف شد. (شاهزاده) سلمان، فرماندار ریاض و برادر تنی ملک فهد (پادشاه وقت سعودی) حامی مالی این اردوگاه بود.»

 

بئر که ۲۱ سال در آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) فعالیت داشته است، گفت، عربستان سعودی «به طور مستقیم از تروریسم حمایت می‌کند.»

 

وی خاطر نشان کرد، پولی که امریکا برای نفت خام به عربستان سعودی می‌پردازد، صرف فعالیت‌های تروریستی می‌شود.

 

بئر در کتاب خود نوشت: «برای سلاح سازان امریکا، عربستان سعودی یک زیر مجموعه منحصر بفرد از این صنعت با قوانین مخصوص به خود محسوب می‌شود. ما از عربستان سعودی نفت می‌خریم، آن را پالایش و سپس وارد خودروهای خود می‌کنیم و درصد کمی از آنچه برای این فرایند می‌پردازیم صرف اقدامات تروریستی علیه امریکا و نهادهای امریکایی در داخل و خارج می‌شود.»

 

وی گفت، مرکز اقتصاد جهان «نظام پادشاهی است که بر محور دزدی بنیان نهاده شده است؛ نظامی که پرورش دهنده تروریسم است و هرگونه امکان ایجاد یک طبقه متوسط بر اساس حقوق مالکیت را از بین برده و مروج برده داری و فحشاء ست.»

 

  بئر در کتاب خود تصریح می‌کند که امریکا حمایت عربستان سعودی از گروه‌های تروریستی مانند القاعده را نادیده گرفته است تا روابط تجاری خود را با این پادشاهی نفت خیز حفظ کند.

 

وی با اشاره به حملات ۱۱ سپتامبر در امریکا، گفت همسر شاهزاده بندر بن سلطان، سفیر وقت عربستان در امریکا به هواپیماربایان پول می‌فرستاد.

 

بئر نوشت: «یک گزارش ارسالی به شورای امنیت سازمان ملل حاکی از این است که عربستان سعودی ظرف ده سال از سال ۱۹۹۲ میلادی ۵۰۰ میلیون دلار به القاعده پول داده است. انگاره‌های قدیمی دیگر جایی ندارند و حقایق جدید چندان شیرین نیستند.»