۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
مدیر پایگاه جهانی ارگ بم همزمان با سالروز زلزله بم:

زلزله بخشی از تاریخ ارگ بم است

زلزله بخشی از تاریخ ارگ بم است و قرار نیست که ارگ بم به زمان قبل از زلزله بازگردد.
کد خبر : ۱۵۲۳۷۸
صراط: مدیر پایگاه جهانی بم با بیان اینکه زندگی به داخل ارگ بم بازمی‌گردد، گفت: زلزله بخشی از تاریخ ارگ بم است و قرار نیست که ارگ بم به زمان قبل از زلزله بازگردد.

افشین ابراهیمی مدیرکل پایگاه جهانی بم طی بازدید از ارگ بم و هم زمان با سالروز وقوع زلزله در این مکان با بیان اینکه طرح جامع مدیریت بم در سال 88 در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید، اظهار داشت: این طرح جامع نقشه راه پایگاه جهانی بم در تمامی امور از جمله اقدامات پژوهشی، مرمتی، گردشگری و صنایع دستی است.

مدیرکل پایگاه جهانی بم با بیان اینکه منظر فرهنگی بم با 23 هزار هکتار وسعت، بزرگترین محدوده میراث فرهنگی کشور است، افزود:‌ ارگ بم یکی از مناطق فرهنگی است که تمام بناهای تاریخی، محوطه‌های باستانی، نخلستان‌ها و غیره را به عنوان یک اثر میراثی ملموس و ناملموس در دل خود دارد که در طرح سیطره حفاظتی پایگاه جهانی بم است.

وی با بیان اینکه در سال 88 مسئولیت این پایگاه را پذیرفته است، ادامه داد: ایمن‌سازی،‌بازسازی و مرمت جزء اقداماتی بوده است که طی سال‌های گذشته در ارگ بم و سایر بناهای تاریخی منظره بم در دستور کار قرار گرفته است.

98 درصد آواربرداری ارگ بم به اتمام رسیده است

ابراهیمی همچنین با اعلام اینکه هم‌‌اکنون 98 درصد آواربرداری ارگ بم به اتمام رسیده است، ادامه داد: ایمن‌سازی این اثر تاریخی نیز به 85 درصد رسیده است ضمن آنکه در حفاظت اضطراری این بنا به 75 درصد ارتقا یافته‌ایم.

زندگی به ارگ بم باز می‌گردد

مدیرکل پایگاه جهانی بم با بیان اینکه هدف اصلی از مرمت و بازسازی ارگ بم آوردن زندگی به داخل ارگ است، گفت: به عنوان مثال مرمت مسجد پیامبر (ص) در ارگ بم به اتمام رسیده است و مردم در این مسجد نماز می‌خوانند.

وی در ادامه همچنین با بیان اینکه هم‌اکنون مرمت زیارتگاه جامع ارگ بم به اتمام رسیده است‌، افزود: در مسجد پیامبر (ص) بخشی است که به آن می‌گویند زیارتگاه جامع که همانند جمکران برای مردم مورد توجه است.

ابراهیمی با اشاره به خانه سیستانی واقع در ارگ بم یادآور شد: مرمت این خانه هم‌اکنون با همکاری کشور آلمان ادامه دارد.

مدیرکل پایگاه جهانی بم ادامه داد:‌ لازم است هراس مردم از خشت بریزد به طوری که مردم فکر نکنند که هرجا خشت هست دیگر نمی‌توان در آن مکان زندگی کرد.

وی یادآور شد: تمام مکان‌‌هایی که مرمت شده‌اند در ارگ بم دارای کاربری شده است به طوری که نمایشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، بخشی از اسطبل و تمام خانه سیستانی هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آنجا زندگی جاری است و از مردگی بیرون آمده است.

خروج ارگ بم از فهرست میراث در حال خطر

ابراهیمی با بیان اینکه طی چهار سال اخیر به طور میانگین سالانه یک تا یک و 200 میلیارد تومان برای باسازی، مرمت و اقدامات احیای آثار فرهنگی و تاریخی ارگ بم در پایگاه جهانی بم هزینه می‌شود، یادآور شد:‌ در تیرماه سال 92 ارگ بم بابت عملکرد 10 سال اخیر از خطر خارج شد و این مهم‌ترین دستاورد پایگاه جهانی ارگ  بم در 10 سال گذشته بوده است.

 زلزله بخشی از تاریخ ارگ بم است

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چند درصد مرمت‌سازی باقی مانده است، اظهار داشت: قرار نیست که به زمان قبل از زلزله برگردیم چرا که زلزله بخشی از تاریخ ارگ بم است.

ابراهیمی ادامه داد: همان قدر که آثار معماری با ارزش هستند، حفظ آثار باقیمانده از زلزله نیز به نوعی ارزش دارد به این معنی که اگر کسی وارد ارگ بم می‌شود باید احساس کند و ببیند که در این مکان در زمانی زلزله رخ داده است.

مدیرکل پایگاه جهانی بم درباره حمایت یونسکو برای بازسازی ارگ بم بیان داشت: کمک‌های یونسکو بیشتر به مقوله آموزش و پژوهش برمی‌گردد.

وی درباره همکاری با کشورهای خارجی برای تحقق این مهم افزود: طی سال‌های گذشته کشورهای فرانسه، ایتالیا، ژاپن و آلمان در راستای باسازی و مرمت این آثار کمک و همکاری کردند.

پایگاه بم مجهزترین پایگاه جهانی است

ابراهیمی با اعلام اینکه کشور ژاپن در تجهیز پایگاه بم کمک شایانی داشته است، ادامه داد: هم‌اکنون پایگاه بم مجهزترین پایگاه جهانی است.

مدیرکل پایگاه جهانی بم گفت: پروژه بهسازی خانه سیستانی بم با همکاری کشور آلمان طی سال‌های گذشته صورت گرفته است که هم‌اکنون نیز این پروژه ادامه دارد.

کمک مقامات محلی در پیشبرد برنامه‌های پایگاه جهانی بم

وی درباره تأمین بودجه این پایگاه برای پیشبرد برنامه‌های پیش‌بینی شده اضافه کرد:‌ بودجه هم از طریق سازمان فرهنگی و گردشگری تأمین می‌شود و همچنین مقامات محلی به پایگاه جهانی بم برای پیشبرد برنامه‌ها کمک می‌کنند.

ابراهیمی گفت: بم همیشه به طور خاص دیده شده است و به همین منظور اعتبار تخصیص یافته به پایگاه بم نسبت به سایر پایگاه‌ها بیشتر بوده است.

مدیرکل پایگاه جهانی بم در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه بازسازی‌ها به شکلی بوده است که در صورت وقوع زلزله‌ای مجدد ارگ بم آسیب جدی نبیند، گفت: این ارگ بم یک سازه خشتی است و سازه‌ای بتنی نیست بر همین اساس سعی شده که با انتخاب خاک و خشت مناسب و نحوه اجرای بهتر سازه‌های گلی و همچنین پاره‌ای تجربه‌ها مقاوم‌سازی و بهسازی صورت گیرد.

مرمت ارگ بم به واسطه اعتبار سایر کشورها

وی با بیان اینکه کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا و ژاپن با تخصیص اعتبارات خود در حال همکاری با ایران برای مرمت و بازسازی ارگ بم هستند، اضافه کرد: ایران در اختیار این کشورها مصالح و کارگر قرار می‌دهد، این امر برای کشورهای مزبور به لحاظ علمی و پژوهشی حائز اهمیت است.

آغاز مرمت دروازه دوم ارگ بم با همکاری فرانسوی‌ها

مدیرکل پایگاه جهانی بم یادآور شد:‌ هم اکنون در حال مذاکره با یکی از مؤسسات فرانسوی هستیم تا مرمت دروازه دوم ارگ بم آغاز شود. البته کشور فرانسه طرح خود را پیش از اینها ارائه داده بود.

وی خروج ارگ بم از فهرست میراث در حال خطر را عاملی برای بی‌توجهی جوامع بین‌المللی به این آثار تاریخی ندانست و گفت: خروج ارگ بم از فهرست میراث در حال خطر از مهم‌ترین دستاوردهای پایگاه جهانی بم بوده است، ارگ بم در فهرست جوامع بین‌المللی وجود دارد و به همین منظور نگاه این جوامع به این میراث فرهنگی نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل پایگاه جهانی بم درباره بازسازی و مرمت بازار قیصریه بیان داشت: عملیات مرمت این بازار از دو سال گذشته شروع شده که بخشی از آن به اتمام رسیده است.

تبدیل کارخانه حنا به موزه مشاهیر بم

به گفته ابراهیمی در حال حاضر کارخانه حنا در دستور کار برای مرمت قرار دارد و چنانچه این پروژه به اتمام برسد این مکان به موزه مشاهیر بم تبدیل می‌شود.

وی همچنین به مجموعه وکیل اشاره کرد و گفت:‌مرمت این آثار تاریخی نیز از دو سال گذشته آغاز شده است و چنانچه این محموله به اتمام برسد تمام فضای این مجموعه به طور رایگان در اختیار هنرمندان محلی قرار داده می‌شود.

مدیرکل پایگاه جهانی بم با بیان اینکه 90 درصد مرمت کارخانه حناساوی به اتمام رسیده است، افزود: این مجموعه تاریخی مربوط به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی می‌شود.

وی درباره جمع کردن داربست‌ها از ارگ بم یادآور شد: داربست‌ها کم‌کم از این مکان تاریخی جمع‌آوری می‌شوند البته در بخش‌هایی از این مکان داربست‌ها باقی می‌ماند چرا که می‌خواهند نمادی از زلزله سال 82 نیز در این مکان وجود داشته باشد.

ثبت ملی آیین تاسوعا و عاشورای حسینی در بم

ابراهیمی با بیان اینکه ما تنها درصدد ثبت آثار تاریخی در بم نیستیم، خاطرنشان کرد: ما می خواهیم تمام آثار ملموس و ناملموس بم را به ثبت ملی برسانیم به طور مثال در سال گذشته آیین تاسوعا و عاشورای حسینی و همچنین آیین شکرگذاری خرما ثبت ملی شد.
منبع: فارس