۰۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱

نظر وزیر راه درباره انتقال پایتخت

وزیر راه و شهرسازی گفت : در طرح مجلس شورای اسلامی دو سال بررسی برای انتقال پایتخت پیش بینی شده است.
کد خبر : ۱۵۲۴۹۳
صراط: عباس اخوندی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به سابقه موضوع انتقال پایتخت افزود : این کار دلایل زیادی می خواهد و فقط بحث ترافیک یا الودگی هوا و زلزله کافی نیست.
وی گفت : از همه مهمتر مجموعه ای از تغییرات نرم افزاری می خواهد تا مطمئن شویم مکان جدید همین گرفتاری ها را دوباره ایجاد نکند.
اخوندی با بیان اینکه پس از دستور رئیس جمهور یک گروهی را برای مطالعه در خصوص انتقال پایتخت مامور کردیم ،افزود: ابتدا باید مطالعات انجام شده در وزارت راه و شهرسازی و همچنین تجارب بین المللی را بررسی کنیم ضمن اینکه باید تعامل خوبی با مجلس شورای اسلامی داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی انتقال پایتخت را کاری پیچیده و سخت دانست و گفت : این موضوع را باید از نظر دفاع غیرعامل ، نرم افزارها ، هزینه ها و بودجه و همچنین مکان های مناسب مورد توجه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در مطالعات گذشته 12 سال زمان برای انتقال پایتخت پیش بینی شده بود ، افزود : در این باره باید با مردم هم گفتگو کنیم و نمی توان پشت درهای بسته برای انتقال پایتخت تصمیم گرفت.
وزیر راه و شهرسازی موضوع انتقال پایتخت را در حد یک ایده دانست و گفت : هزینه پیش بینی شده برای انتقال پایتخت در سال 69 حدود 15 هزار میلیارد تومان بود که در انزمان نرخ دلار خیلی کمتر از 1000 تومان بود .
اخوندی افزود : نمی توان به ارقامی که برای انتقال پایتخت اعلام می شود اعتماد کرد و با بررسی ها ،حتما مردم را در جریان پیشرفت کار قرار خواهیم داد.
وی با بیان اینکه برنامه ما درباره فروش تراکم در تهران اجرای قانون است ، گفت : طرح جامع و طرح تفصیلی یک نقشه ای است که حقوق مردم را در شهر نسبت به یکدیگر مشخص می کند و با پایبندی به قانون باید تلاش کنیم قانون را که ضامن عدالت و تامین سلامتی مردم است اجرا کنیم .