۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
با اشاره به خودکشی دانش آموز شیرازی و چاقوکشی در یکی از مدارس تهران

چراغ خاموش مدارس در حوزه مسائل تربیتی

یک کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه نظام آموزشی سالهاست در حوزه مسائل فرهنگی نابیناست، گفت: مدارس در حوزه مسائل تربیت کاملا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و مدیر در مواجهه با آسیب‌ها حکم اخراج را صادر می‌کند.
کد خبر : ۱۵۲۶۲۶

صراط: محمد علی دشتی پور در رابطه با اتفاقات اخیر در مدارس ازجمله اخراج یک دانش‌آموز به دلیل بردن موبایل به مدرسه و اقدام وی برای خودکشی و چاقوکشی در دبستان پسرانه در پایتخت اظهار داشت: متاسفانه این مسائل بسیار ریشه‌ای و حساس بوده و نهادینه نشدن موضوع تربیت در مدارس خبر می‌دهد.

وی افزود: معاونان پرورشی در وزارت آموزش و پرورش که طی سال‌های پس از انقلاب مسئولیت بر عهده داشتند باید پاسخگو باشند در حقیقت هدف اصلی انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی بود اما در حوزه فرهنگ بسیار ضعیف عمل کردیم و شاهد هستیم که نظام آموزشی که دو وظیفه مهم تعلیم و "تربیت" را بر عهده دارد، سال‌هاست که در حوزه موضوعات فرهنگی نابیناست.

این کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه هم‌اکنون نظام آموزشی کشور قادر به تشخیص مسائل و معضلات فرهنگی نیست، گفت: این موضوع به آن دلیل است که اتاق فکر استراتژیک که مسائل و مشکلات را رصد کند، نداریم در حقیقت این اتاق فکر می‌تواند مسائل و معضلات فرهنگی را رصد کرده و به مسئولان آموزش و پرورش اعلام کند که در وضعیت کنونی چه بلایی دارد به سرمان می‌آید همچنین اقدام به آینده پژوهی کرده و مشکلات آینده را شناسایی کند به عنوان مثال به مسئولان اعلام کند که این 10 موضوع در سال آینده به عنوان معضلات و مشکلات فرهنگی آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

** در حوزه مسائل فرهنگی کاملا تسلیم هستیم

دشتی پور عنوان کرد:‌ متاسفانه در حوزه مسائل فرهنگی کاملا تسلیم هستیم و اگر در مدارس با مشکلاتی مواجه شویم مشاهده می‌شود که مسئولان اعلام می‌کنند دانش‌آموز بیشترین ساعات عمر خود را با خانواده سپری می‌کند و آموزش و پرورش در مسائل تربیتی نمی‌تواند چندان موثر عمل کند این نوع اظهارنظر جای تعجب دارد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه معاونت پرورشی در آموزش و پرورش سال‌هاست که به اقدامات روتین پرداخته‌ایم، گفت: برای برخورد با آسیب‌های فرهنگی، برنامه ریزی‌مناسبی نداشته‌ایم بنابراین نتوانسته‌ایم، دانش آموزان را واکسینه کنیم؛ اینکه مسئولان اعلام می‌کنند بیرون از مدرسه به ما مربوط نمی‌شود جای تاسف دارد نقش آموزش و پرورش به قدری حساس است که حتی می‌توان مدعی شد که این نهاد وظیفه تربیت خانواده‌ها را نیز بر عهده دارد.

** چراغ خاموش مدارس در حوزه مسائل تربیتی

این کارشناس آموزشی تصریح کرد:‌هم‌اکنون شاهد هستیم که مسئولان و مدیران مدارس مدعی هستند که خانواده وظیفه تربیت دانش آموز را بر عهده دارد و ما در مدرسه قادر به تربیت نیستیم چرا که بیشترین زمان دانش آموز با خانواده سپری می‌شود این موضوع حکایت از آن دارد که مدارس در حوزه تربیت کاملا خاموش هستند.

** وقتی مدیر در مواجهه با آسیب‌های فرهنگی حکم اخراج را صادر می‌کند

دشتی پور با اشاره به اینکه مسئولانی که در حوزه مسائل فرهنگی فعالیت می‌کنند صرفا ادعای برنامه ریزی فرهنگی را داشته‌اند و به خوبی کارشان را بلد نبودند، گفت: نتیجه این بی برنامگی باعث می‌شود تا مدیر و معلم در محیط مدرسه در مواجهه با مسائل و چالش‌های فرهنگی دانش‌آموزان مستاصل مانده و اقدام به رفتارهای سلبی کنند به گونه‌ای که ترجیح می‌دهد به اصطلاح دندان فاسد را کنده و دور بیاندازد بنابراین حکم اخراج دانش آموز را صادر می‌کند.

** مدارس در محاصره فرنگی

وی ادامه داد: هم‌اکنون در مدارس، مسائل و آسیب‌ها به قدری متعدد است که می‌توانیم مدعی شویم در یک محاصره فرهنگی قرار داریم و هیچ بسته دفاعی برای این وضعیت تدوین نشده است به گونه‌ای که برخی معلمان برای رهایی از این مشکلات دانش آموز را اخراج می‌کنند غافل از اینکه با اخراج موضوع حل نمی‌شود, متاسفانه شاهد هستیم که آئین نامه انضباطی مدارس نیز نقص دارد به عنوان مثال به صورت مصداقی مشخص نکرده است که در رابطه با برخی تخلفات دانش آموز مانند آوردن موبایل به مدرسه چه برخوردی باید توسط مدارس صورت بگیرد.

این کارشناس آموزشی بیان کرد: در وضعیت کنونی شاهد هستیم که اقدامات پرورشی در مدارس به سرود، نمایش و اردو خلاصه شده است اما باید توجه داشت که در مدارس با آسیب‌های متعددی مواجه هستیم و از این موضوع غافلیم که هر چه جلوتر می‌رویم خطر بیشتر می‌شود و اگر این روند ادامه یابد در آینده‌ای نزدیک شاهد آن خواهیم بود که متقاضی معلمی در دوره دبیرستان کم می‌شود.


منبع: تسنیم
خبر فوری

بالگرد حامل ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد/ تلفات جانی این حادثه مشخص نیست