۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹

اردوغان: هدف از تحقیقات ضربه زدن به ترکیه است

نخست وزیر ترکیه گفته که هدف از تحقیقات درباره فساد دولتی در این کشور که موجب جنجال‌های زیادی شده این است که به ترکیه ضربه زده شود.
کد خبر : ۱۵۲۶۵۵

صراط: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه طی سخنانی عملیاتی که علیه فساد دولتی در ترکیه آغاز شده است را عملیاتی برای تضعیف ترکیه خواند.

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی، نخست وزیر ترکیه گفت: «هدف از این عملیات‌هایی که علیه به اصطلاح فساد آغاز شده این است که جلوی ساختن ترکیه گرفته شود.»

وی افزود: «این خشونت‌ها نه من و نه حزبم را هدف نگرفته‌اند، آنها ملت ترکیه، استقلال و آینده آن را هدف گرفته‌اند.»

این مقام ترکیه‌ای که در دانشگاه ساکاریا صحبت می‌کرد از اقدام معمر آکاس دادستان عمومی ترکیه که روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای دولت را به دست داشتن در فساد متهم کرده بود انتقاد کرد و گفت که اقدام این دادستان توهین به قوه قضاییه بود.

اردوغان در ادامه تأکید کرد که ترکیه اکنون کشوری نیست که برنامه‌هایش را از بیگانگان بگیرد، بلکه این کشور خودش برنامه‌هایش را تعیین می‌کند.

پلیس ترکیه در راستای تحقیقاتی که مقامات نزدیک به رجب طیب اردوغان در دولت ترکیه را هدف قرار داده، چندین نفر را بازداشت کرده است.

پسران معمر گلر، وزیر کشور، یافر جاغلایان، وزیر اقتصاد و اردوغان بایراکتار در میان بازداشت شدگان توسط پلیس قرار داشتند.

در میان این مظنونان همچنین تجار و بروکرات‌های برجسته دیده می‌شوند.

نخست وزیر ترکیه این تحقیقات را یک «عملیات کثیف» خوانده و گفته است آنهایی که در پشت این تحقیقات قرار دارند به دنبال تشکیل یک «دولت درون دولت» هستند.

این عملیات به طور گسترده به عنوان چالشی برای اقتدار اردوغان دانسته شده که مدعی طرفداری از تجارت و ریشه کنی فساد است.

ناظران سیاسی ترکیه همچنین معتقد هستند که این حملات پلیس ریشه در تنش‌های نهفته میان دولت اردوغان و فتح الله گولن، روحانی بانفوذ مسلمان مقیم امریکا در آستانه انتخابات سال آینده دارد.


منبع: فارس