۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۳

دومين‌اعدام‌معلولان‌ذهني‌درآمريكا

کد خبر : ۱۵۲۸۹
به گزارش فارس، چندي پيش خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد كه مقامات اوكلاهما "جان ديويد ديوتي " را با استفاده از يك تركيب دارويي كه شامل مواد آرامش بخش براي آرام كردن حيوانات است، اعدام كردند.

اعدام متهم ۵۸ ساله فوق در آمريكا در شرايطي صورت گرفت كه روش‌هاي غيرمعمول و غيرانساني اعدام در آمريكا به مانند اعدام با صندلي برق و تزريق مواد سمي واكنش گروه‌هاي حقوق بشري در داخل و خارج آمريكا را برانگيخت.

اين اقدام مقامات اوكلاهما براي اعدام با تزريق داروي حيواني پس از آن صورت پذيرفت كه "تيوپنتال سديم " در آمريكا كمياب شده است و بنا بر اين يك دادگاه فدرال با صدور حكمي اجازه استفاده از آرام بخش حيواني "پنتوباربيتال " را صادر كرد.

تزريق داروي آرام بخش فوق كه در مقادير بالا به صورت سم كشنده عمل مي‌كند در ظرف كمتر از شش دقيقه به مرگ مي‌انجامد.

اين خبر پس از آن اعلام شد كه رسانه‌هاي آمريكا از كمبود داروهاي آرام بخش انساني براي انجام اعدام‌ها در آمريكا خبر داده بودند و پس از آن مقامات واشنگتن اعلام كردند كه اين دارو را از كشورهاي ديگر وارد خواهند كرد.

اما ماجراي داروهاي اعدام پس از آن ابعاد ديگري به خود گرفت كه روزنامه انگليسي اينديپندنت در گزارشي نوشت شماري از ديپلمات‌هاي انگليسي با اقدام دولت آمريكا در واردات داروهايي از انگليس كه در اعدام زندانيان استفاده مي‌شود، مخالفت كردند.

مقامات سفارت انگليس در واشنگتن اعلام كردند از اينكه "تيوپنتال سديم " انگليس كه يك داروي آرام بخش است براي انجام اعدام‌ها در آمريكا‌ استفاده مي‌شود بسيار ناراحت و نگران هستند.

روزنامه اينديپدنت در گزارشي نوشت: اين مقامات انگليسي به استفاده از مواد فوق براي اعدام "جفري لندريگان " مجرم آمريكايي كه از مشكلات ذهني رنج مي‌برد، اعتراض كرده‌اند.

اين درحالي بود كه اعدام ترزا لوييس زن آمريكايي با استفاده از روش فوق (تزريق سم) كه از ناتواني ذهني رنج مي برد بازتاب جهاني داشت. كارشناسان معتقدند كه تزريق سم شايد به تدريج باعث كشته شدن محكومين به اعدام شود ولي بسيار زجر آور است.

البته برخي رسانه‌هاي آمريكايي در گزارش‌هايي اعلام كردند كه داروي استفاده شده براي اعدام لندريگان يك روز تا منقضي شدن فاصله داشته ولي به دليل كمبود اين دارو در داخل آمريكا مقامات دادگاه با استفاده از موافقت كردند.

لندريگان در ماه اكتبر ۲۰۱۰ در زنداني در آريزونا با تزريق داروهاي انگليسي اعدام شد و در نامه‌اي كه يك نسخه از آن به روزنامه اينديپندنت رسيده بود ديپلمات‌هاي انگليسي هشدار داده‌اند كه استفاده مجدد از اين مواد غيرقانوني خواهد بود.

پس از آن همان روزنامه انگليسي اعلام كرد كه بر اساس صورتحساب‌هايي كه در زنداني در آريزونا به دست آمده داروهاي بيهوشي از شركتي در غرب لندن آمده است.

روزنامه انگليسي اينديپندنت نوشت: تيوپنتال سديم، پتاسيم كلرايد و پاناكورنيوم برومايد نام سه دارويي كه در ماه سپتامبر ۲۰۱۰ به زندان ايالت آريزونا ارسال شده و ارزشي معادل چهار هزار و ۲۵۳ پوند دارد.

بر اساس صورتحساب زندان ايالت آريزونا، شركت انگليسي به اندازه كافي دارو براي اعدام فروخته است و هنوز ذخيره كافي براي اعدام‌هاي بيشتر توسط داروهاي انگليسي وجود دارد.

پس از آن اسنادي كه از سازمان بازپروري و اصلاح ايالت كاليفرنيا به دست آمد نيز نشان مي‌داد كه يك شركت انگليسي سه داروي فوق را كه براي اعدام محكومين آمريكايي استفاده مي‌شود، تامين مي‌كند.