۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۵

پیامد محدودیت تجاری گروه جی20

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد: در شش ماه گذشته بیشتر اعضای گروه جی ۲۰ محدودیت‌های تجاری جدید ایجاد کرده و یا اقداماتی انجام داده‌اند که به طور بالقوه تجارت را محدود کرده است.
کد خبر : ۱۵۲۹۲۲
صراط:  به نقل از سازمان تجارت جهانی، بر اساس آخرین گزارش سازمان تجارت جهانی، در شش ماه گذشته بیشتر اعضای گروه ۲۰ موسوم به G20 محدودیت‌های تجاری جدید ایجاد کرده و یا اقداماتی انجام داده‌اند که به طور بالقوه ای تجارت را محدود کرده است.

در گزارش این سازمان آمده است: رشد اقتصاد جهانی نه تنها در بیشتر کشورهای پیشرفته، بلکه در بازارهای مهم نو ظهور نیز همچنان آهسته و ناهموار باقی خواهد ماند.

کاهش فعالیت‌ها به شدت بر جریان تجارت جهانی سنگینی کرده است.

رشد تجاری در سال جاری به نظر می‌رسد، تنها افزایشی ناچیزی را نسبت به سال 2012 ثبت کرده باشد، با وجود این چشم انداز تجارت جهانی پیش بینی خود برای سال آینده را بهبود داده است.

پیش‌بینی می‌شود حجم تجارت کالا در سال 2013 به میزان 2.5 درصد و در سال 2014 به میزان 4.5 درصد رشد کند.

در شش ماه گذشته بیشتر اعضای گروه جی 20 محدودیت‌های تجاری جدید را ایجاد کرده و یا اقداماتی را انجام داده اند که به طور بالقوه ای تجارت را محدود کرده است و این روند به سوی محدودیت بیشتر حرکت می‌کند.

از زمان آخرین گزارش سازمان تجارت جهانی 116 مورد اقدام محدود کننده جدید تشخیص داده شده که 109 مورد آنها در هفت ماه گذشته به ثبت رسیده است.

این اقدامات جدید نزدیک به 1.1 از واردات کالاهای گروه جی 20 که معادل 0.9 درصد از میزان واردات جهانی کالا می‌شود، را تحت تاثیر قرار داده است.

منبع: فارس