۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۹

باهنر: قرار نیست کسی بند را آب دهد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه صندوق توسعه ملی ۶۰ میلیارد دلار موجودی دارد، پیشنهاد داد که پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی واگذار شوند.
کد خبر : ۱۵۲۹۳۴
صراط:  محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست ماهانه این تشکل  شنبه شب در دفتر جامعه اسلامی مهندسین برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به بودجه 195 هزار میلیارد تومانی عمومی کشور که در لایحه بودجه سال 93 پیشنهاد شده است، گفت: بودجه عمومی دولت در مقایسه با مصوبه سال 92 کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سال آینده 2 مشکل داریم، تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که باید بودجه سال 93 برای کنترل تورم، انقباضی باشد و از طرف دیگر برای برون‌رفت از وضعیت رکود، بودجه باید انبساطی باشد و به همین دلیل نیازمند یک نقطه تعادلی هستیم که موجب تشدید رکود و تورم نشود.

** نمایندگان مجلس از کاهش شدید بودجه‌های عمرانی نگران هستند

نایب رئیس مجلس ادامه داد: نمایندگان مجلس از کاهش شدید بودجه‌های عمرانی نگران هستند اما ما معتقدیم اگر همین 195 هزار میلیارد تومان نیز محقق شود، وضع عمرانی بهتر خواهد شد البته در این خصوص به منابع فاینانس هم نیاز داریم.

باهنر  با بیان اینکه معتقدیم علیرغم اینکه لایحه بودجه 93 نقاط مثبتی دارد، اما این بودجه نمی‌تواند تمام مشکل آدم و عالم را حل کند، گفت: باید از طرفی مراقب باشیم که اقتصاد را از رکود در بیاوریم و از طرفی دیگر باید مراقبت کنیم که بودجه منجر به تورم نشود.

وی خاطر نشان کرد: 2-3 روزنه در بودجه سال آینده وجود دارد؛ یکی اینکه بنگاه‌های اقتصادی را ترغیب کنیم تا از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند و اقتصاد کشور فعال‌تر شود و از طرف دیگر می‌توانیم از ظرفیت بالای فاینانس‌های خارجی استفاده کنیم و از یک طرف نیز بحث غربالگری پروژه‌های عمرانی مطرح است، یعنی اگر چه پرداختن به پروژه‌های عمرانی می‌تواند باعث شکوفایی اقتصاد شود اما از طرف دیگر منجر به تورم می‌شود.

** پیشنهاد واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش‌خصوصی

"از طرف دیگر با کاهش منابع هم روبرو هستیم لذا می‌توانیم با غربالگری پروژه‌های عمرانی که به نظر ما نیز کار درستی است، پروژه‌هایی را انتخاب کنیم و به اتمام برسانیم، البته می‌توان طرح‌هایی برای واگذاری این پروژه‌های نیمه تمام داشته باشیم چرا که تکمیل همه این پروژه‌های نیمه تمام به 400 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ما در مجلس نیز به هر میزان که دولت بخواهد آماده همکاری هستیم تا این طرح‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم و بخش خصوصی آنها را به اتمام برساند."

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه صندوق توسعه ملی 60 میلیارد دلار موجودی دارد، گفت: منابع خوبی در صندوق توسعه ملی جمع شده اما نگرانی‌هایی از سوی سرمایه‌گذاران در استفاده از این صندوق وجود دارد و آن نوسانات قیمت ارز است چرا که باید بازپرداخت‌ها ارزی باشد، همانطور که ارز دریافت می‌کنند؛ اما سرمایه‌گذاران این دلشوره را دارند که قیمت ارز نوسان پیدا می‌کند و در زمانی که آنها قصد دارند بازپرداخت کنند ممکن است قیمت ارز چندین برابر شده باشد که به نظر دلشوره درستی می‌آید و برای آن باید تدبیر کرد.

وی با اشاره به ظرفیت فاینانس‌های خارجی اظهار داشت: برای سال آینده امکان استفاده از بیش از 30 میلیارد دلار فاینانس داریم که از همان پول‌های خودمان در بانک‌های چین می‌توانیم استفاده کنیم و این میزان فاینانس می‌تواند باعث رونق اقتصادی ما شود.

باهنر با بیان اینکه زمان بررسی کمیسیون‌های تخصصی بر روی لایحه بودجه تا پایان این هفته به اتمام می‌رسد، تصریح کرد: کمیسیون تلفیق نیز که مسئولیت جمع نظرات کمیسیون‌های تخصصی را برعهده دارد، از هفته آینده کار خود را آغاز می‌کند و در کل امیدواریم قبل از پایان دهه فجر که در چند سال اخیر سابقه نداشته، بودجه مصوب را به دولت ابلاغ کنیم تا دولت نیز برای تدوین آیین‌نامه‌ها 40 روز فرصت داشته باشد و از اول فروردین بودجه سال 93 به دستگاه‌ها ابلاغ شده باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مذاکرات ژنو اشاره کرد و گفت: در داخل کشور از طرفی امیدهایی به این مذاکرات بسته شده و از طرف دیگر نیز باعث بوجود آمدن دلشوره‌هایی شده است که برخی فقط چشمشان به آن ور آب است و نگران هستند که گفت‌وگوها به بن بست برسد و طرف دیگر نیز نگران هستند که سر مسئولان ایرانی کلاه برود و بدون اینکه چیزی دستشان بیاید، تعهداتی بدهند. دغدغه‌های هر دو طرف درست است چرا که این میدان نیز یک جنگ تمام عیار است.

وی ادامه داد: تاجایی که ما اطلاع داریم، نه آنها از مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند و نه ما اجازه‌ داریم که از مواضع خود عقب‌نشینی کنیم البته علی‌رغم سخنان بی‌ربط و با ربطی که از سوی مقامات آمریکایی زده می‌شود، آنها نیاز دارند که در رابطه خود با ایران تغییری بوجود بیاورند. از طرفی آنها مطمئن شوند که ما رفتار غیر صلح‌آمیز هسته‌ای نداریم و آنها نیز باید خیال ما را راحت کنند و جلوی تحریم‌ها را بگیرند.

** قرار نیست کسی بند را آب دهد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اضافه کرد: مطمئن باشید که حواس‌ها جمع و چشم‌ها باز است و قرار نیست کسی بند را آب دهد و حتی اگر مذاکره کنندگان جای اشتباهی داشته باشند، در خاتمه، تعهدات باید در داخل کشور اجرا شود، یعنی تیم مذاکره کننده آنجا مذاکره می‌کند و تعهداتی می‌دهد اما در آخر این تعهدات باید در داخل کشور اجرا شود لذا نباید این تعهدات "داخل خطوط قرمز" شوند. البته دیپلمات‌های ما مسلط هستند و راه مذاکره را می‌دانند.

باهنر با اشاره به اظهارنظرهای مقامات آمریکایی و غربی گفت: اگر بخواهیم این اظهارات را با حسن‌ظن تعریف کنیم، یعنی این می‌شود حرف‌های آنان مصرف داخلی دارد و ما این را درک می‌کنیم که بالاخره باید در داخل کشور خود نیز موضع‌گیری‌هایی داشته باشند و ممکن است تحمل نیز کنیم. اما میدان عمل قابل تساهل و تسامح نیست و کاملا در میدان عمل باید قدم‌ها متعادل و مساوی هم باشد و اینکه آنها فکر کنند، ما قدمی بر می‌داریم و از قدم آنها صرف‌نظر می‌کنیم، خیال اشتباهی است.

نایب رئیس مجلس با اشاره به طرح تعدادی از نمایندگان مبنی بر غنی‌سازی 60 درصد خاطر نشان کرد: این طرح نیز از مباحث تبلیغاتی است که دنبال می‌شود و در آخر مدیریت کار در دست شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری است که مدیریت متمرکز و همراه با خرد و دورنگری دنبال می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درگذشت سیدعلی اکبر پرورش، وی را یار صدیق انقلاب خواند که بعد از دوران بیماری طولانی مدت به دیار حق شتافت و افزود: پرورش خدمات زیادی چه قبل از پیروزی انقلاب در اصفهان و دیگر مناطق کشور و هم بعد از پیروزی انقلاب در کسوت‌های مختلف اعم از وزیر آموزش و پرورش، 3 دوره نمایندگی مجلس و نماینده امام در شورای عالی دفاع داشت.

باهنر ادامه داد: مرحوم پرورش بسیار حساس و عالم بود و در تکان‌های شدید فکری بعد از انقلاب که جوانان گرفتار آنها می‌شدند و برخی نیز از مسیر انقلاب پرت شدند و سوابق و عمر آنها به هدر رفت، حفاظت خوبی از نیروهای فعال کشور داشت و بر روی اداره جوانان حساس بود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به رو به اتمام بودن دوره دوم دموکرات‌ها در ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: در طول تاریخ 250 ساله آمریکا، معمولا جمهوری‌خواهان دو دوره و دموکرات‌ها یک دوره روی کار می‌آمدند اما چند دوره است که دو دوره، دو دوره شده است و در حال حاضر، ایران برای دموکرات‌ها بسیار مهم است چرا که تحقیقا به این نتیجه رسیدند که هیچ کدام از مشکلاتشان در خاورمیانه را نمی‌توانند بدون حضور ایران حل کنند و راه آن سازش با ایران است البته ممکن است حرف از گزینه نظامی هم بزنند که گزینه نظامی جزو گزینه‌های تندروهای آنان است اما قطعا گزینه نظامی به نفع آنها نیست.

وی افزود: ممکن است گزینه نظامی را به عنوان یک شمشیر بالاسر استفاده کنند اما یقین داریم که آنها آنقدر هم بی‌عقل نیستند بخواهند از گزینه نظامی استفاده کنند و این یک سیاست نخ‌نما شده است. یک زمانی بعد از حمله آمریکا به افغانستان یک عده می‌گفتند که بعد از افغانستان نوبت ایران است، بعد از حمله آمریکا به عراق نیز، باز گفتند که بعد از عراق نوبت ایران است و بعد از حمله آمریکا و صهیونیست‌ها به جنوب لبنان باز دوباره گفتند بعد از جنوب لبنان نوبت ایران است.

** مختصر عقلی برای آمریکایی‌ها قائل هستیم

باهنر همچنین اظهار داشت: نوبت ایران از نظر حمله نظامی زمانی فرا می‌رسد که آمریکایی‌ها به اوج بی‌عقلیشان برسند و ما هنوز مختصر عقلی برای آنها قائل هستیم و احساس می‌کنیم دموکرات‌ها نیاز دارند که معامله خود با ایران را حل کنند و طبیعی است که آنها به دنبال این باشند که حداقلی بدهند و حداکثری بگیرند و طبیعتا ما نیز به دنبال همین هستیم اما اینکه آنها نیاز دارند جنگ سرد را کاهش دهند، کاملا مشخص است و البته ما نیز نمی‌گوییم که بی‌نیاز هستیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطر نشان کرد: هیچ کدام از طرح‌های آمریکا در خاورمیانه تا زمانی که این وضع ادامه داشته باشد، نمی‌تواند پیشرفت کند و آنها نیاز دارند با ایران دور یک میز بنشینند و پیش نرفتن مذاکرات آمریکا با ایران، برگ برنده جمهوری‌خواهان در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

وی در پایان سخنانش و در حالی که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در نشست حاضر شده بود، در معرفی جمع حاضر به وزیر راه گفت: در بین حاضران افرادی بودند که در دورانی جزو مدیران کل بودند و در دوره‌ای نیز از مدیریت برکنار و حتی خانه‌نشین شدند، یعنی "داس" فقط مربوط به دولت یازدهم نیست و همه دولت‌ها "هم داس و هم کمباین" داشتند.

منبع: تسنیم