۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴

در برنامه نود ديشب چه گذشت ؟

از ساخت صفحه جعلي به نام يک مربي ليگ برتري در فيسبوک تا پيامک‌هاي تهديد آميز! اين تنها بخشي از حواشي دیشب برنامه نود بود. برنامه‌اي که به بررسي رقابت هاي هفته بيستم ليگ برتر ايران و همچنين وضعيت تيم ملي زير 22 سال پرداخت.
کد خبر : ۱۵۳۰۳۴
صراط: مصادف شدن برنامه نود اين هفته با شب رحلت پيامبر گرامي اسلام (ص) موجب شد تا دو شب زودتر و رأس ساعت 22:30 شنبه شب عادل فردوسي‌پور با برنامه نود مهمان خانه‌هاي مردم باشد. برنامه‌اي که به نسبت برنامه هفته گذشته شب آرامي را دنبال کرد و به بررسي بازي هاي هفته بيستم ليگ برتر در کنار موضوع تيم ملي زير 22 سال ايران پرداخت و از اخبار جنجالي در آن خبري نبود.

برنامه اين هفته نود به سياق چند هفته گذشته با اشاره به ماجراي دپارتمان داوري و کيمته داوران فدراسيون شروع شد. طبق معمول چند هفته گذشته ماجرا از جايي شروع مي‌شود که فردوسي‌پور بعد از معرفي کارشناس داوري، کنايه‌اي به وضعيت کميته داوران و دپارتمان مي‌زند و در اين هفته هم مسعود مرادي، کارشناس داوري اين برنامه از اين سوال فردوسي‌پور در امان نماند. با اين حال فردوسي‌پور قول داد که در برنامه هفته آينده به صورت مفصل به موضوع کميته داوران و دپارتمان بپردازد تا اين سوژه از تکرار شدن در هر برنامه خلاصي يابد.

عدم استقبال تماشاگران از بازي‌هاي ليگ يکي از موضوعاتي بود که فردوسي‌پور در آغاز برنامه به آن پرداخت و با اتکا به آمار يکي از دلايل آن را کم گل و تدافعي بودن بازي‌هاي ليگ ايران دانست. شيب نزولي گل‌زني در ليگ ايران در هر سال نسبت به سال گذشته در کنار اين آمار جالب توجه که در ليگ ايران بر خلاف ليگ هاي معتبر اروپايي، تيمي قهرمان مي‌شود که بهترين خط دفاعي را داشته باشد گواهي شد بر تدافعي و غير جذاب بودن ليگ ايران. فردوسي‌پور در پايان اين گزارش آماري از مهاجمان گل‌نزن ليگ ارائه کرد که نام‌هاي نظير آرش افشين، محسن بياتي‌نيا، غلامرضا رضايي و نظري در ميان آن‌ها ديده مي‌شد.

مسابقه پيامکي اين هفته نود به انتخاب خاطره انگيزترين گل لژيونرهاي ايراني اختصاص داشت که گزينه هاي آن گل معروف دايي در لباس هرتابرلين برابر ميلان، گل خداداد عزيز در بازي بايرن مونيخ و کلن، گل علي کريمي با پيراهن بايرن به دورتمند، گل مهدي مهدوي‌کيا در ليگ قهرمانان برابر يوونتوس، گل معروف نکونام به ايکر کاسياس در بازي اوساسونا و رئال و سرانجام گل وحيد هاشميان با پيراهن بوخوم به دورتمند بود.

بعد از پخش گزارش نود‌ درجه اين برنامه، خلاصه نخستين بازي از هفته بيستم ليگ پخش شد. جايي که سپاهان با سه گل از سد تيم قعرنشين فجرشهيد سپاسي شيراز گذشت. مسعود مرادي در قسمت کارشناسي داوري اين بازي اعلام کرد که داور در اين بازي يک پنالتي را مي‌بايست به سود فجر اعلام مي‌کرد که اين اتفاق نيفتاد. بعد از اين گزارش خلاصه بازي استقلال خوزستان و نفت تهران از اين برنامه پخش شد.

با پخش تصاوير نوستالژيکي از برنامه‌هاي اواخر دهه هفتاد نود، که جلال چراغپور به عنوان کارشناس فني در آن حضور داشت گزارشگر نود که براي تهيه گزارش حاشيه‌اي از بازي پرسپوليس و ملوان راهي گيلان شد بود سري هم به روستاي شاه‌باجي زد و در خانه‌اي ويلايي جلال چراغپوري را پيدا کرد که اين روزها دست به عصا شده بود اما همچنان به‌روز بود و نظرات خوبي در خصوص فوتبال داشت. چراغپور درباره گروه ايران در جام‌جهاني، گروه ما را متوسط به بالا خواند که در آن ترتيب بازي‌ها براي ما اهميت فراواني دارد و در آن همه چيز بستگي به بازي ما با نيجريه دارد که در صورت کسب امتياز در آن تيم ما مي‌تواند به ادامه تورنمنت اميدوار باشد.

پس از اين گزارش بود که گزارش نود در خصوص باز پرسپوليس و ملوان با اشاره‌اي با بازي فينال جام‌حذفي چند سال پيش ميان اين دو تيم پخش شد. بازي که بي شباهت به ميدان جنگ نبود و هنوز که هنوز است مي‌توان در صحبت‌هاي مردم انزلي ناراحتي از آن شکست را ديد.

در خلال پخش اين گزارش و در پي اعتراض بازيکنان ملوان به گل خلعتبري که با هند همراه بود، مهاجم گلزن اين روزهاي پرسپوليس هم اين احتمال را داد که توپ به دستش برخورد کرده باشد. گرچه مسعود مرادي در ادامه برنامه آن را هند ندانست و اعلام کرد که دست در شرايط طبيعي به توپ برخورد کرده است.

پرده برداري از محجوب، مالک جديد و متول باشگاه ملوان که علاقه‌مند به خريد باشگاه نيوکسل هم بود بخش ديگري از اين گزارش بود که محجوب در آن اعلام کرد نخستين جلسه هيئت مديره اين باشگاه بعد از بازي امروز تيمش برابر استقلال برگزار خواهد شد ولي به هر روي وي دخالتي در امور فوتبالي ندارد و به مسائل اقتصادي باشگاه خواهد پرداخت.

خطاي شديد پيام صادقيان روي شهاب ثاقبي که در اين هفته اعتراض مديرعامل ملوان را به همراه داشت موجب شد تا فردوسي‌پور بخشي از خطاهاي صادقيان را که در اين فصل مي‌بايست به خاطر هرکدام از آنها اخراج مي‌شد و نشد را پخش کند. مسعود مرادي خطاي صادقيان را همه موارد برخورد شديد و مستحق دريافت کارت قرمز دانست و اعلام کرد در صورتي که داور در بازي متوجه اين خطا نشود کميته انضباطي مي‌تواند در ادامه بازيکن را محروم کند. با تصاويري که فردوسي‌پور پخش کرد مشخص شد که صادقيان به خاطر خطا روي بازيکنان ملوان(نيم‌فصل اول)، پديده و استقلال تهران تا قبل از اين بازي حداقل سه کارت قرمز مي‌بايست دريافت مي‌کرد که اينگونه نشد.

گزارش حاشيه اي اين بازي تنها به اين موضوعات ختم نشد و بازي نکردن قاسم دهنوي هم سوژه بعدي اين بازي بود. در حالي که دهنوي در جريان اين بازي خودش را گرم مي کرد تا وارد زمين شود بنا به خبري که در حين بازي روي خروجي سايت فدراسيون قرار گرفت، مهدي محمدنبي اعلام کرده بود که دهنوي به خاطر بدهي مالي به سپاهان از حضور در بازي‌ها رسمي محروم است و بازيکن پرسپوليس در حالي که مي‌خواست راهي زمين شود از ترس سه بر صفر اعلام شدن بازي به نيمکت بازگشت. دهنوي در پايان بازي در واکنشي جالب در اين خصوص گفت «نمي دونم حرف شيريني را قبول کنم يا دم خروس را» و اشاره او به قول شيريني مبني بر تمام شدن ماجراي بدهي مالي نقل و انتقال او از سپاهان به پرسپوليس است که در اين بازي گريبان او را گرفت.

پس از پخش اين گزارش مهمان ويژه اين برنامه مقابل عادل فردوسي‌پور قرار گرفت. سيدجلال حسيني به واسطه بازي‌هاي خوبش و عملکرد عالي خط دفاع پرسپوليس، که بنا به ادعاي سايت اين باشگاه بهترين خط دفاع جهان است، مهمان ويژه ان برنامه نود شد که فردوسي‌پور طبق معمول از مفاد قرارداد او که تهيه غذاي وي در آن گنجيده شده بود تا جراحي زيباي او براي کاشت مو را نپرسيده نگذاشت باشد و مدافع خجالتي قرمزها را حسابي اذيت کند. نکته جالب اينکه اشاره به شيطنت حسيني در دربي گذشته و خط دادن او به نيلسون برا تلف کردن وقت با اعتراف اين بازيکن همراه شد.

اولين گزارش نود تا نود اين برنامه بعد از بخش نخست گفت‌وگوي فردوسي‌پور و حسيني پخش شد که نکته جالب آن کنايه علي کريمي به علي دايي بود. وقتي مربي تيم تراکتور سازي در بازي اين هفته اخراج شد کريمي در مصاحبه‌اي اعلام کرد که چرا مربي تيم ما تنها با يک اعتراض اخراج مي شود اما مربي برخي تيم‌ها هر کاري هم که در کنار زمن انجام بدهد از زمين اخراج نمي‌شود.

در بخش دوم گفت‌وگوي حسيني و فردوسي‌پور موضع گيري جالب بازيکن پرسپوليس مطرح شد که اعلام کرد به بازي جوانمردانه يا همان فيرپلي اعتقادي ندارد چرا که در ليگ ايران بيشتر مصدوميت‌ها جنبه واقعي ندارد و براي تلف کردن وقت و از جريان انداختن بازي است.

با پخش گزاش دوم نود تا نود گفت‌وگوي فردوسي‌پور و حسيني وارد بخش سوم خود شد. ماجراي دربي و وضعيت تيم ملي زير 22 سال مهم‌ترين موضوع اين بخش بودند. تيم پرسپوليس در حال حاضر در دربي برگشت از به همراه داشتن محسن مسلمان و پيام صادقيان محروم است.

اين موضوع موجب اعتراض اين تيم شده است. از سوي ديگر گفت‌وگويي با تاج در اين برنامه پخش شد که تيم زير 22 سال را اولويت چهارم فوتبال ايران دانست و قبل از آن تيم ملي، جام باشگاه‌هاي آسيا و مسابقات ليگ و جام‌حذفي را اولويت‌هاي بالاتر فوتبال ايران دانست. پخش مصاحبه مديرعامل تيم سنگ آهن بافق عليه فيروز کريمي و پاسخ‌هاي کريمي بخش ديگر اين گزارش بود.

در پايان گفت‌وگوي فردوسي پور و حسيني پيام‌صادقيان روي خط برنامه آمد و بابت خطاهايش عذر‌خواهي کرد و آنها را غير عمد خواند و به کنايه به فردوسي‌پور گفت با حرف‌هاي امشب شما حتما بايد سري به کميته انضباطي بزند.

شايعات حول اخراج مجيد جلالي موجب شد تا زيني‌زاده، مديرعامل تراکتورسازي روي خط برنامه بيايد و از نارضايتي هيئت مديره از عملکرد تيم بگويد. اما با اين حال او در پايان از ماندن جلالي در سمت خود خبر داد.

بخش بعدي برنامه نود خلاصه بازي استقلال و داماش بود که با يک مقدمه و موخره همراه بود. گزارشي از وضعيت مالي باشگاه داماش که به خاطر مسائل مالي نمي‌خواست در اين ديدار مقابل استقلال حاضر شود در ابتداي اين گزارش و گزارشي از وضعيت اسف‌بار تيم پيشکسوتان استقلال با صحبت‌هاي براداران فنوني‌زاده در پايان ان گزارش پخش شد.

مجيد جلالي مهمان تلفني بعدي اين برنامه بود که از وضعيت خود در تراکتورسازي ناراضي بود. او از ساخت صفحه اي جعلي به نام او فيسبوک خبر داد که به هواداران تراکتورسازي توهين مي‌کند و از پيامک‌هايي گفت که بعد از هربازي براي او فرستاده مي شود. او پنهان نکرد که از برخورد هيئت مديره تيم تراکتورسازي آزرده خاطر است.

دو بازي پاياني هفته بازي تيم‌هاي سايپا و ذوب‌آهن و گسترش‌فولاد و صبا بود. استعفا پنجمين مربي ليگ برتر، رسول خطيبي، اين مربي جوان و سابق گسترش فولاد را پشت خط اين برنامه کشاند تا براي دقايقي مهمان برنامه نود باشد.

بخش پاياني برنامه نود به بررسي وضعيت تيم زير 22 سال زير نظر عليرضا منصوريان اختصاص داشت. تيمي که در يک بن‌بست واقعي قرار گرفته و به دليل حضور در سال جام‌جهاني و اهميت بازي‌هاي ليگ و جام‌باشگاه‌هاي آسيا تيمي حاضر نيست بازيکنان خود را در اختيار اين تيم قرار دهد.

فردوسي‌پور در ابتداي گفت وگو با منصوريان اين شبهه را ايجاد کرد که شما تيم «ب» ايران هستيد نه تيم اميد. چرا که اگر تيمي براي المپيک «ريو» قرار است آماده شود بازيکنانش مي‌بايست 19 سال به پايين باند و بازيکنان کنوني تيم شما در حال حاضر بدرد تيمي المپيک ايران نمي‌خوردند. منصوريان در اين گفت‌وگو اعلام کرد که در صورتي که کفاشيان اعلام کند نتيجه مسابقات زير 22 سال عمان اهميتي ندارد او حاضر است از بازيکنان غير ليگ برتر استفاده کند که به رقابت‌هاي ليگ آسيب نرسد در غير اين صورت رقابت‌هاي ليگ مي‌بايست براي مدت تعطيل شود. وي اعلام کرد که بعد از بازي فردا با کره جنوبي بازيکنان را در اختيار تيم‌هاشان قرار مي‌دهد تا در خصوص تيم او تعيين تکليف شود.

يحيي گل‌محمدي که با حضور سه بازيکن تيم‌اش در تيم زير 22 سال بازي‌هايش در ليگ لغو مي‌شود مهمان بعدي اين برنامه بود که اعلام کرد ضمن احترام به منصوريان و تيمش، باشگاه نفت اجازه حضور سه بازيکن در اردوي تيم زير 22 سال را نخواهد داد. سعيد آذري، مديرعامل ذوب آهن هم دگر مخالف حضور بازيکنان تيم‌اش در تيم ملي زير 22 سال بود.

بررسي بازي هاي ليگ يک يکي از بخش ها پاياني برنامه بود و وقتي فردوسي‌پور مي‌خواست در دو دقيقه پاياني با دبير پيشين دپارتمان داوري صحبت کند به دليل کمي وقت اين گفت‌وگو به هفته بعد موکول شد.

نتيجه مسابقه پيامکي نود هم به اين ترتيب بود که علي دايي با 47 درصد آرا در رتبه نخست قرار گرفت و نکونام با 23 درصد دوم شد.

برنامه نود اين هفته ساعت 2 بامداد روز يکشنبه به پايان رسيد.
منبع: تابناک